platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
service i världsklass
Clarion Hotel Sign
vill ta gästupplevelsen till en ny nivå och tillsätter ett unikt Guest Experience Team.
Hållbarhet
Östersjöns och Mälarens överlevnad
i fokus på Allt för sjön 2020.
nytt jobb
Per Keller lämnar Yasuragi
återvänder till Sundsvall för att öppna Clarion Hotel.
Nytt jobb
Amanda Lindblad
ny hotelldirektör på Radisson Blu Hotel i Lund.
coronoaviruset
IBTM skjuter upp IBTM Asia Pacific 2020
genomförs i Singapore 13-14 april 2021.
mässor skapar möten
Elmias resultat bättre än väntat
omsatte 232 miljoner med 350 000 besökare.
samarbete skapar events
Uppsala värdstad
för flera viktiga golfevenemang de kommande fem åren.
event skapar möten
USM i handboll
stannar i Uppsala ytterligare två år.
Coronaviruset
Wyndham stänger 1000 hotell i Kina
men öppnar ytterligare 500 hotell i Kina inom tre år

Nordbygg på Stockholmsmässan
en port in till den svenska marknaden.
RSS
rss_icon
Länkar
56 000 personer besökte musikfestivalen Lollapalooza i Stockholm i somras.

Den internationella musikfestivalen Lollapaloozas första år i Stockholm blev en riktig hit. Sammanlagt besöktes festivalen av ca 56 000 personer under tre soliga sommardagar.

På uppdrag av Visit Stockholm intervjuade Origo Group 587 festivalbesökare. En majoritet var mycket nöjda* med evenemanget. 9 av 10 besökare från Stockholms län tyckte också att det är viktigt att stora publika evenemang arrangeras i Stockholm.

"Vi vet att musik är oerhört viktigt för stockholmare och att kulturevenemang lockar många besökare. Därför gör det mig extra glad att Stockholm är värdstad för den internationella musikfestivalen Lollapalooza, säger Anna König Jerlmyr, finansborgarråd Stockholms stad.

"Jag är en av de 56 000 personer som besökte festivalen. Det var fantastiskt att se alla dessa stora musikakter komma till Stockholm, ett härligt lyft för stadens kulturutbud. En stad som lever och låter och festar är en stad som mår bra", säger Jonas Naddebo, kultur- och stadsmiljöborgarråd, Stockholm stad.

Drygt hälften av festivalbesökarna bor i Stockholms län, 39 procent bor i övriga Sverige och strax över 14 procent kommer från ett annat land. De tillresta besökarna spenderade i genomsnitt 3 671 kronor per dygn, vilket innebär en turistekonomisk omsättning på nästan 360 miljoner kronor för staden. Den huvudsakliga utgiften var entrébiljett till evenemanget och därefter logi, som stod för 34 respektive 19 procent av dygnskonsumtionen.

"Vi är enormt stolta och glada över Lollapaloozas första år och att Stockholm som tredje europeiska stad får äran att stå värd för detta fantastiska evenemang. Nu kan vi, resten av Stockholm och alla tillresta besökare se fram emot många fler år av musik och kultur. Äntligen har Stockholm fått en festival i världsklass", säger Patrick Fredriksson arrangör på Live Nation.

Stockholm omnämns i undersökningen som ”en dynamisk stad”, ”en modern stad med visioner” och även ”en stad där alla människor och åsikter får plats”.

"Den turistekonomiska effekten är mycket positiv för både näringslivet och Stockholm som besöksdestinationen. Det är mycket glädjande att stockholmarna också sätter ett stort värde för staden med denna typ av evenemang", säger Annika Malhotra, projektledare för publika evenemang på Visit Stockholm.

 

Nästa Lollapalooza-festival äger rum i slutet av juni 2020 på Gärdet i Stockholm.