nyheter
flygindustrin
Swedavias trafikstatistik för juli 2020:
passagerarna minskade med 87 procent.
hotellnytt
Skandinaviens första Radisson Red
öppnar i Aarhus, Danmark.
flygnytt
Easyjet öppnar fler linjer
för att möta starkt ökande efterfrågan.
2-3 september
Nu börjar nedräkningen
till Nordic Meetings & Events Expo 2020 i Köpenhamn.
17-18 september 2020
Seoul blir värd
för UIA:s virtuella rundabordssamtal.
första gången på 51 år
Dubai Rugby Sevens 2020
ställs in på grund av Covid-19.
nytt jobb
Han blir vd för Visit Lund
lämnar digitaliseringsarbetet i svensk elitfotboll.
Ska Sverige öppna sist?
​Nödrop från mötesindustrin!
Öppet brev till regeringen, riksdag, media och övriga intressenter.
22 & 23 september
Framtidens arbetsplats
- Ett digitalt event med Senab och Katarina Gospic.
Clean & Safe
Ny säkerhetsmärkning
bidrar till tryggt resande i Schweiz.
RSS
rss_icon
Länkar
Sverige i strålkastarljuset för naturturismkongress

När världskongressen för naturresor, Adventure Travel World Summit, genomförs i Göteborg nu i veckan får Sveriges turistföretag ett viktigt internationellt skyltfönster. 750 researrangörer och medier får ta del av den vackra och tillgängliga svenska naturen, inspireras av väl utvalda paketerade upplevelser och göra affärer med svensk besöksnäring.

Mellan den 16 och 19 september står Sverige i centrum som internationell naturdestination. Organisationen Adventure Travel Trade Association, som samlar researrangörer, medier och influerare från hela världen, har valt att arrangera sin internationella kongress i Sverige och Göteborg. De senaste kongresserna har genomförts i Alaska, Argentina och Toscana. Till kongressen kommer totalt 750 deltagare, däribland medier som BBC, National Geographic och Washington Post, samt researrangörer som schweiziska Kontiki Travel och amerikanska Butterfield & Robinson.

Kongressen sätter Sverige i strålkastarljuset under en dryg vecka och väntas påverka resandet till Sverige för naturupplevelser – både på landsbygden och i städerna. För många utländska resenärer är det just svenskarnas naturnära livsstil och utländska besökares många möjligheter till naturupplevelser som är det som är unikt med Sverige.

Att kongressen kommer till Sverige är ett kvitto på ett växande intresse för landet som naturdestination. De senaste åren har det också gjorts en rad riktade insatser för att utveckla naturupplevelser och hållbara destinationer i hela landet. Till exempel satsade regeringen via Visit Sweden redan 2015 på en mer intensiv internationell marknadsföring av svensk natur. Via Tillväxtverket har regeringen också satsat på att turistdestinationer i Sverige kunnat vidareutveckla hållbara upplevelser i flera delar av landet.

”Det finns en stor potential i svensk besöksnäring och därför tar regeringen nu fram en nationell strategi för att ytterligare stärka besöksnäringen som en jobb- och tillväxtmotor i hela landet”, säger näringsminister Ibrahim Baylan.

Sverige valdes som värdland för Adventure Travel World Summit för sin starka nationella och regionala uppslutning för naturturism och för landets fokus på hållbarhet. Visit Sweden, Tillväxtverket, Turistrådet Västsverige och en lång rad andra regionala turistorganisationer har arbetat i flera år för att få kongressen till Sverige.

”Vi valde Sverige för 2019 års Adventure Travel World Summit till stor del för det globala ledarskapet och engagemanget för hållbarhet och innovation. Det vill vi dela med de tongivande globala aktörerna på kongressen”, säger Chris Doyle, chef för Europa och Centralasien på ATTA.

”Utöver det har det täta samarbetet mellan nationella, regionala och lokala organisationer betytt mycket för beslutet, tillsammans med ett dynamiskt kluster av svenska turistföretag och fantastiska förutsättningar för natur och kultur i Sverige”, säger Chris Doyle.

Enligt Visit Sweden vill 10 miljoner resenärer enbart från fyra utvalda marknader* gärna resa till Sverige de närmaste åren för att uppleva svensk natur. Adventure Travel World Summit viker en hel dag för affärsmöten mellan researrangörer, destinationer och turistföretag, som ska leda till att fler paketerade resor med tema natur och kultur når medvetna och intresserade resenärer i världen.

Kongressens klimatpåverkan av resor, lokaler, mat och energiförbrukning kompenseras genom ett certifierat program och flera konkreta initiativ för att minska miljöpåverkan görs under kongressen – bland annat enbart vegetarisk mat under en av dagarna. För förra årets kongress i Toscana var Sverige officiell klimatpartner. Omtanke, hållbarhet och ursprungsbefolkningars syn på turism är delar av årets program.

Även om kongressen har ett internationellt fokus, får Sverige och Västsverige stor synlighet före och under arrangemanget. Dagarna före kongressen deltar många av delegaterna på mer än tjugo inspirationsresor över hela landet – med allt från kulinarisk kajakpaddling i Östergötland till tjejvandring i världsarvet Laponia. Under måndagen deltar alla delegater i någon av de 40 upplevelser som Turistrådet Västsverige arrangerar över hela regionen.

 

* Tyskland, Frankrike, Storbritannien och USA. De fyra länderna är prioriterade i Visit Swedens satsning på marknadsföring av naturupplevelser.

 

Bilden: 750 delegater på världskongress inom naturturism besöker Sverige. Foto: Tina Stafrén