nyheter
ett steg i taget
Eskilstuna
ett steg närmare kongress- och kulturhus.
regional utveckling
Sex miljoner
investeras i nya XC-leder i Järvsö.
Hänger ditt företag med i utvecklingen?
PCO-nätverket Incon lanserar resurssida för Covid-19
med kontor på 170 destinationer.
coronautveckling
”Sveriges största digitala nätverkslunch”
100 deltagare möts när Jobbfestivalen och Yrkesdörren arrangerar med Max Burgers.
det finns en lösning
​Ställ inte in när det hettar till
– flytta fram istället.
ett steg i taget
Asiens mötes- och eventindustri
förväntas återhämta sig snabbare än andra kontinenter.
Hemester
Aktörer på Ven samarbetar
för att göra ön säker att besöka i sommar.
Första öppna kongresshallen i Skandinavien
Harpa Concert Hall and Conference Center
i Reykjavík är redo för tiden efter Covid-19.
mat skapar möten
Första uttagningen inför Årets Kock 2020
– här är kockarna som går vidare till kvaltävlingen.
hotellnytt
Radisson Blu Scandinavia Hotel i Göteborgshotell
blir familjeresort i sommar.
RSS
rss_icon
Länkar
Sverige i strålkastarljuset för naturturismkongress

När världskongressen för naturresor, Adventure Travel World Summit, genomförs i Göteborg nu i veckan får Sveriges turistföretag ett viktigt internationellt skyltfönster. 750 researrangörer och medier får ta del av den vackra och tillgängliga svenska naturen, inspireras av väl utvalda paketerade upplevelser och göra affärer med svensk besöksnäring.

Mellan den 16 och 19 september står Sverige i centrum som internationell naturdestination. Organisationen Adventure Travel Trade Association, som samlar researrangörer, medier och influerare från hela världen, har valt att arrangera sin internationella kongress i Sverige och Göteborg. De senaste kongresserna har genomförts i Alaska, Argentina och Toscana. Till kongressen kommer totalt 750 deltagare, däribland medier som BBC, National Geographic och Washington Post, samt researrangörer som schweiziska Kontiki Travel och amerikanska Butterfield & Robinson.

Kongressen sätter Sverige i strålkastarljuset under en dryg vecka och väntas påverka resandet till Sverige för naturupplevelser – både på landsbygden och i städerna. För många utländska resenärer är det just svenskarnas naturnära livsstil och utländska besökares många möjligheter till naturupplevelser som är det som är unikt med Sverige.

Att kongressen kommer till Sverige är ett kvitto på ett växande intresse för landet som naturdestination. De senaste åren har det också gjorts en rad riktade insatser för att utveckla naturupplevelser och hållbara destinationer i hela landet. Till exempel satsade regeringen via Visit Sweden redan 2015 på en mer intensiv internationell marknadsföring av svensk natur. Via Tillväxtverket har regeringen också satsat på att turistdestinationer i Sverige kunnat vidareutveckla hållbara upplevelser i flera delar av landet.

”Det finns en stor potential i svensk besöksnäring och därför tar regeringen nu fram en nationell strategi för att ytterligare stärka besöksnäringen som en jobb- och tillväxtmotor i hela landet”, säger näringsminister Ibrahim Baylan.

Sverige valdes som värdland för Adventure Travel World Summit för sin starka nationella och regionala uppslutning för naturturism och för landets fokus på hållbarhet. Visit Sweden, Tillväxtverket, Turistrådet Västsverige och en lång rad andra regionala turistorganisationer har arbetat i flera år för att få kongressen till Sverige.

”Vi valde Sverige för 2019 års Adventure Travel World Summit till stor del för det globala ledarskapet och engagemanget för hållbarhet och innovation. Det vill vi dela med de tongivande globala aktörerna på kongressen”, säger Chris Doyle, chef för Europa och Centralasien på ATTA.

”Utöver det har det täta samarbetet mellan nationella, regionala och lokala organisationer betytt mycket för beslutet, tillsammans med ett dynamiskt kluster av svenska turistföretag och fantastiska förutsättningar för natur och kultur i Sverige”, säger Chris Doyle.

Enligt Visit Sweden vill 10 miljoner resenärer enbart från fyra utvalda marknader* gärna resa till Sverige de närmaste åren för att uppleva svensk natur. Adventure Travel World Summit viker en hel dag för affärsmöten mellan researrangörer, destinationer och turistföretag, som ska leda till att fler paketerade resor med tema natur och kultur når medvetna och intresserade resenärer i världen.

Kongressens klimatpåverkan av resor, lokaler, mat och energiförbrukning kompenseras genom ett certifierat program och flera konkreta initiativ för att minska miljöpåverkan görs under kongressen – bland annat enbart vegetarisk mat under en av dagarna. För förra årets kongress i Toscana var Sverige officiell klimatpartner. Omtanke, hållbarhet och ursprungsbefolkningars syn på turism är delar av årets program.

Även om kongressen har ett internationellt fokus, får Sverige och Västsverige stor synlighet före och under arrangemanget. Dagarna före kongressen deltar många av delegaterna på mer än tjugo inspirationsresor över hela landet – med allt från kulinarisk kajakpaddling i Östergötland till tjejvandring i världsarvet Laponia. Under måndagen deltar alla delegater i någon av de 40 upplevelser som Turistrådet Västsverige arrangerar över hela regionen.

 

* Tyskland, Frankrike, Storbritannien och USA. De fyra länderna är prioriterade i Visit Swedens satsning på marknadsföring av naturupplevelser.

 

Bilden: 750 delegater på världskongress inom naturturism besöker Sverige. Foto: Tina Stafrén