platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
Hotellnytt
BWH Hotel Group
fortsätter expandera i Norge.
UNWTO-möte i går
IATA tror på vaccinationskrav
för att flyga internationellt.
Fourth Industrial Revolution
MCI ställer om
till den digitala tidsåldern.
forskningsresultat
Innovationsnätverket ”Future Meeting Space”:
har ett digitalt evenemang den 22 februari.
flygnytt
Emirates utökar sin verksamhet till USA
efter ökad efterfrågan.
En sann förebild
Charbél Gabro
vinner Stora Målpriset 2020.
strikta krav
Mallorca tilldelas prestigefyllt certifikat från UNWTO
- som första turistdestination i Europa.
omställning
​Stockholmsmässan
blir padelarena.
I natt jag drömde
Micke Darmell
skriver ett brev från framtiden.
PRESSTOP
IMEX i Frankfurt 2021
ställs in.
RSS
rss_icon
Länkar
2000 möten för att sälja den arktiska hösten

Mellan den 3-5 september har representanter från Northern Norway, Finnish Lapland och Swedish Lapland träffat internationella turoperatörer i Levi, Finland. Workshopen som genomfördes i det gemensamma samverkansprojektet Visit Arctic Europe kan visa upp imponerade siffror. 200 deltagare – 82 turoperatörer och 120 leverantörer samlades under två dagar för att genomföra över 2000 säljmöten. Det är den andra försäljningsworkshopen inom Visit Arctic Europe, den första ägde rum i Luleå i juni 2017.

Huvudsyftet med workshopen är att lyfta en ny potentiell säsong på internationell marknad – Arctic Autumn. I tillägg till workshopen genomfördes därför också så kallade familiarization trips – visningsresor – tillsammans med turoperatörerna där destinationer och företag i samtliga tre länder besöktes för att visa på möjligheterna att resa till Arktis även under höstperioden. En tidpunkt på året som passar den internationella resenären och turoperatörerna väl. Den arktiska hösten är färgstark och välkomnande, full av äventyr, djur och natur med norrskenet som en extra stark lyskraft. Under dessa visningsresor genomfördes över 1000 så kallade site inspections på anläggningar runt om i de tre länderna.

"Det har varit ett fantastiskt event hittills. Alla möten jag har haft har varit otroligt relevanta och konkreta och turoperatörerna är väldigt dedikerade och fokuserade på att utveckla hösten", säger Daniele Zanoni från Whalesafari Andenes.

Kirsi Jokela från Wexas Travel i UK delar Danieles positiva syn på workshopen:

"Kvaliteten på leverantörerna är väldigt hög och det är ett fantastiskt mervärde att kunna möta finska, svenska och norska företag samtidigt, på en och samma plats", säger hon.

"Det har varit spännande dagar och att döma av feedbacken från våra deltagare har det också varit framgångsrikt. Intresset för vår arktiska höst är stort, och att kunna öka företagens affär till att omfatta hela året är en lyckad investering för den här regionen sett ur ett hållbarhetsperspektiv", säger Anna Torsvik projektansvarig på Swedish Laplannd Visitors Board för Visit Arctic Europé II.

Kort om Visit Arctic Europe

Visit Arctic Europe II finansieras av Interreg Nord

Projektpartners: Finnish Lapland Tourist Board,

Northern Norway Tourist Board och Swedish Lapland Visitors Board

Deltagare: 121 turistföretag från regionen

Projektperiod: till 31.3.2021

Budget: 5,3 miljoner EUR