platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
service i världsklass
Clarion Hotel Sign
vill ta gästupplevelsen till en ny nivå och tillsätter ett unikt Guest Experience Team.
Hållbarhet
Östersjöns och Mälarens överlevnad
i fokus på Allt för sjön 2020.
nytt jobb
Per Keller lämnar Yasuragi
återvänder till Sundsvall för att öppna Clarion Hotel.
Nytt jobb
Amanda Lindblad
ny hotelldirektör på Radisson Blu Hotel i Lund.
coronoaviruset
IBTM skjuter upp IBTM Asia Pacific 2020
genomförs i Singapore 13-14 april 2021.
mässor skapar möten
Elmias resultat bättre än väntat
omsatte 232 miljoner med 350 000 besökare.
samarbete skapar events
Uppsala värdstad
för flera viktiga golfevenemang de kommande fem åren.
event skapar möten
USM i handboll
stannar i Uppsala ytterligare två år.
Coronaviruset
Wyndham stänger 1000 hotell i Kina
men öppnar ytterligare 500 hotell i Kina inom tre år

Nordbygg på Stockholmsmässan
en port in till den svenska marknaden.
RSS
rss_icon
Länkar
2000 möten för att sälja den arktiska hösten

Mellan den 3-5 september har representanter från Northern Norway, Finnish Lapland och Swedish Lapland träffat internationella turoperatörer i Levi, Finland. Workshopen som genomfördes i det gemensamma samverkansprojektet Visit Arctic Europe kan visa upp imponerade siffror. 200 deltagare – 82 turoperatörer och 120 leverantörer samlades under två dagar för att genomföra över 2000 säljmöten. Det är den andra försäljningsworkshopen inom Visit Arctic Europe, den första ägde rum i Luleå i juni 2017.

Huvudsyftet med workshopen är att lyfta en ny potentiell säsong på internationell marknad – Arctic Autumn. I tillägg till workshopen genomfördes därför också så kallade familiarization trips – visningsresor – tillsammans med turoperatörerna där destinationer och företag i samtliga tre länder besöktes för att visa på möjligheterna att resa till Arktis även under höstperioden. En tidpunkt på året som passar den internationella resenären och turoperatörerna väl. Den arktiska hösten är färgstark och välkomnande, full av äventyr, djur och natur med norrskenet som en extra stark lyskraft. Under dessa visningsresor genomfördes över 1000 så kallade site inspections på anläggningar runt om i de tre länderna.

"Det har varit ett fantastiskt event hittills. Alla möten jag har haft har varit otroligt relevanta och konkreta och turoperatörerna är väldigt dedikerade och fokuserade på att utveckla hösten", säger Daniele Zanoni från Whalesafari Andenes.

Kirsi Jokela från Wexas Travel i UK delar Danieles positiva syn på workshopen:

"Kvaliteten på leverantörerna är väldigt hög och det är ett fantastiskt mervärde att kunna möta finska, svenska och norska företag samtidigt, på en och samma plats", säger hon.

"Det har varit spännande dagar och att döma av feedbacken från våra deltagare har det också varit framgångsrikt. Intresset för vår arktiska höst är stort, och att kunna öka företagens affär till att omfatta hela året är en lyckad investering för den här regionen sett ur ett hållbarhetsperspektiv", säger Anna Torsvik projektansvarig på Swedish Laplannd Visitors Board för Visit Arctic Europé II.

Kort om Visit Arctic Europe

Visit Arctic Europe II finansieras av Interreg Nord

Projektpartners: Finnish Lapland Tourist Board,

Northern Norway Tourist Board och Swedish Lapland Visitors Board

Deltagare: 121 turistföretag från regionen

Projektperiod: till 31.3.2021

Budget: 5,3 miljoner EUR