platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
hotellnytt
Klartecken till hotellbygge
på Kanaludden i Härnösand.
världskända talare
Uppsala återigen värdstad
för Nordens viktigaste konferens inom nanoteknik.
INBJUDAN
Följ med oss som Hosted Buyer
till Rom och Italy at hand 7–9 november
750 deltagare
Sverige i strålkastarljuset
för naturturismkongress.
Bli en Hosted Buyer
IBTM World lanserar
ett nytt Elite Corporate-program. Följ med oss till Barcelona!
tech, vetenskap och innovation
Tredje upplagan av Gather
lockade 1200 besökare och bjöd på över 60 talare och ett chipping party i Expohuset, Sickla.
event skapar möten
Dream Hack och Elmia
förlänger sitt partnerskap.
hotellnytt
Nordic Choice Hotels
vald till hotelloperatör för Finlands största hotellprojekt.
hotelldesign
Niehku Mountain Villa i Riksgränsen
vinner UNESCOs världspris.
insiktsfulla kunskaper
54 procent
vet inte vad som har bestämts på mötet.
RSS
rss_icon
Länkar
Så skall Live Expo förändra mässbranschen

”Vi vill ta mässmediet till en ny nivå, in i en ny tidsålder”, det säger Susanne Hallencreutz och Peter Wanderydz, vd respektive styrelseordförande i det nybildade mäss- och eventbolaget Nordic Live Expo. Bolaget rivstartar med tre nya mässor redan i februari 2020 och lanserar inom kort ytterligare två.

Några av Sveriges ledande personer i mässbranschen startar nu ett nytt mässbolag med sikte på att ta mässbranschen in i 4.0. Susanne Hallencreutz och Peter Wanderydz är båda kända i branschen med mångårig erfarenhet från ledande befattningar på bland andra Easyfairs, Kistamässan, Malmömässan, Åbymässan, Stockholmsmässan och Svenska Mässan. De startar Live Expo med nio anställda. Ytterligare två tjänster tillsätts de närmaste veckorna, då blir elvan komplett.

”Ett verkligt ’dream team’”, säger Peter, påtagligt nöjd. Vi har handplockat några av Sveriges ledande personer i mässbranschen. Vi vill ha den bästa kompetensen, det är också därför vi kan komma igång så snabbt. Tillsammans skall vi utveckla och förändra branschen."

Peter konstaterar att vi lever i en tidsålder av transformation, där "nästa stora grej" alltid finns runt hörnet.

”Det är vad som kommer härnäst som är vårt fokus, hos oss blir besökaren först med att få veta. Det som utmärker oss är att vi alltid arbetar med ny teknologi och en hög grad av digitalisering på våra mötesplatser och det gör vi inom alla branscher. Vi kommer öka upplevelsehöjden, tillgodose matchmaking, öka interaktionen med besökarna, helt enkelt leverera mer värde till besökare och utställare.”

Live Expo arrangerar sina tre första mässor om lite drygt ett halvår, på Kistamässan i Stockholm: Caravan, om husbilar och mobilt boende, 13–16 februari. Samt de parallella mässorna Möten & Events och Event Production 19–20 februari. Ytterligare två mässor, helt nya för Sverige lanseras i slutet av september för att arrangeras hösten 2020.

Seminarierna på Live Expos mässor är ”cutting edge”, hellre färre och skarpa än många och slöa. Live Expo ger också besökarna hjälp och stöd för att möta förändringarna – oavsett om det gäller AI, robotisering, automatisering, etc. Susanne Hallencreutz vet att många, inte minst företagare, känner oro inför den snabba utvecklingen.

”I vissa fall talar samhället om digital ångest. Vi kommer reda ut frågeställningarna, ge anpassade lösningar, kunskap och verktyg. Allt för att besökarna tryggt och med fullt självförtroende ska kunna navigera dagens innovationsrevolution. Idag känner sig många tvungna att gå på en mässa. Så ska det inte vara, våra mässor är inte ’jag är tvungen att besöka’ utan ’jag vill verkligen besöka’”.

Live Expo är ett samarbetsbolag till Easyfairs med fokus på att etablera nya mässor och events.

”Vi kommer att använda Easyfairs samtliga moderna anläggningar i Sveriges tre största städer som bas”, säger Peter Wanderydz.