platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
hotellnytt
Klartecken till hotellbygge
på Kanaludden i Härnösand.
världskända talare
Uppsala återigen värdstad
för Nordens viktigaste konferens inom nanoteknik.
INBJUDAN
Följ med oss som Hosted Buyer
till Rom och Italy at hand 7–9 november
750 deltagare
Sverige i strålkastarljuset
för naturturismkongress.
Bli en Hosted Buyer
IBTM World lanserar
ett nytt Elite Corporate-program. Följ med oss till Barcelona!
tech, vetenskap och innovation
Tredje upplagan av Gather
lockade 1200 besökare och bjöd på över 60 talare och ett chipping party i Expohuset, Sickla.
event skapar möten
Dream Hack och Elmia
förlänger sitt partnerskap.
hotellnytt
Nordic Choice Hotels
vald till hotelloperatör för Finlands största hotellprojekt.
hotelldesign
Niehku Mountain Villa i Riksgränsen
vinner UNESCOs världspris.
insiktsfulla kunskaper
54 procent
vet inte vad som har bestämts på mötet.
RSS
rss_icon
Länkar
ECM Benchmarking Report visar fortsatt tillväxt bland europeiska städer

Nyutkomna European Cities Marketing Benchmarking Report 2019 slår fast att de europeiska städerna fortsatte sin utveckling 2018 med en genomsnittlig tillväxt på 4,2 % av totala antalet övernattningar jämfört med 2017. Den 15e upplagan av den europeiska marknadsrapporten omfattar 119 europeiska städer och ger insyn i antalet övernattningar från Europas huvudmarknader samt analyser av stadsturismen jämfört med nationell turism, antalet övernattningar  och turismens utveckling.

”Tillväxten i antalet övernattningar är lägre än föregående år nu med + 7,4 %, och eftersom en hållbar besökarekonomi är det gemensamma målet för europeiska städer, tar vi detta som ett tecken på en hälsosam utveckling,” säger Petra Stusek, vd för ECM.

Marknaderna som växte mest under 2018 är Kina (+ 9,6 %), Spanien (+ 8,5 %) och USA (+ 6,4 %). Mellan 2014 och 2018 är den amerikanska marknaden den mest dynamiska med en genomsnittlig tillväxt på 9,4 % i antal övernattningar, varav 64,1 % är i ECMs-rapportstäder.

Tillväxten när det gäller övernattningar är också relaterad till tillväxten i de mest framgångsrika städerna. Av dessa, de högst rankade städerna, uppvisade Istanbul en ökning med mer än 20 %, följt av München och Paris, som ökade med mer än 9 %.

 

Tabell 1. De 15 bästa europeiska städerna - Total antal övernattningar 2018

1. London* 71 163 839 -8.7 %

2. Paris* 52 546 339 9.2 %

3. Berlin 32 869 156 5,5 %

4. Rom* 28 549 101 3.1 %

5. Istanbul 20 983 823 20,3 %

6. Madrid* 19 832 390 3.0 %

7. Barcelona* 19 293 683 2,7 %

8. Prag 18 249 084 1,1 %

9. Wien* 17 412 927 6,0 %

10. München* 17 124 486 9.3%

11. Amsterdam* 16 944 000 6,9%

12. Stockholm* 14 594 719 3,9%

13. Hamburg 14 529 549 5,1%

14. Milano 12 286 276 3,7%

15. Lissabon* 10 758 765 0,9%

 

* Städer med olika turismdefinitioner och dataregistreringsrutiner.

Källa: European Markets Benchmarking Report 2018–2019

Petra Stusek fortsätter: ”De senaste fem åren har visat en positiv genomsnittlig årlig ökning av antalet övernattningar i både ECM-städerna (+4,1 %) och i hela EUs 28-länder (+4,0 %). Några av de utländska marknaderna som observeras i rapporten är definitivt mer lockade av europeiska städer än övriga länder: 88,8 % av japanska turister i Europa stannade år 2018 i ECM-städer, medan 10,3 % tyska turister bor i ECMs-rapportstäder.”

De viktigaste faktorerna som påverkar turismens efterfrågan i Europa är ökad volatilitet under de senaste åren, politisk och ekonomisk kris (inklusive efterkrigsårets utveckling), säkerhetsfrågor, flygbolagens ökande antal destinationer och ekonomisk återhämtning på långdistansmarknaderna, som Japan. Dessutom kan den senaste utvecklingen av tullar, som handelskriget mellan USA, Kina och Europa, också påverka framtida resor i världen, eftersom de förväntas påverka världsekonomin.

ECM Benchmarking Report är tillgänglig gratis för medlemmar i European Cities Marketing och kan beställas från ECMs webbplats.


European Cities Marketing är en ideell organisation som förbättrar konkurrenskraften och prestanda i Europas ledande städer genom att tillhandahålla en plattform för konferens-, fritids- och stadsmarknadsföring som utbyter kunskap, bästa praxis och breddar sitt nätverk för att bygga nya affärer. European Cities Marketing främjar och kopplar medlemmarnas intressen för fler än 115 storstäder i 39 länder.

Foto: London den enda staden bland de 15 bästa destinationerna som förlorade besökare förra året, men fortfarande är de nummer ett och dessutom helt överlägset.