nyheter
Säkerhet
Internationella CPTED
organisationens kongress 2021 till Helsingborg.
Hide and Seek
Högskolan Kristianstad
nominerad till Stora Kommunikationspriset.
hållbar stadsutveckling
Avsiktsförklaring mellan Johanneberg Science Park
och Landvetter Södra Utveckling AB.
hotellnytt
Första Radisson Individuals i Baltikum
öppnar sina dörrar i Tallinn.
nytt jobb
Anna Wallén
ny näringspolitisk chef på Visita.
Börjar 7 maj
Kändistätt på Lund Hotel Music tour
visas på egna YouTube-kanalen.
hotellnytt
Countryside Hotels:
70-plussare bokar weekends i maj.
skapar engagemang
Facilitatorhuset
utbildade 1600 deltagare på digitala möten.
skapar långsiktig samverkan
Stockholm utvecklar mötesindustrin
med 1,3 miljoner.
ökad säkerhet
Skånska Möten ingår avtal med StaySafe Hospitality
för att Covid-19 certifiera sina medlemsanläggningar.
RSS
rss_icon
Länkar
ECM Benchmarking Report visar fortsatt tillväxt bland europeiska städer

Nyutkomna European Cities Marketing Benchmarking Report 2019 slår fast att de europeiska städerna fortsatte sin utveckling 2018 med en genomsnittlig tillväxt på 4,2 % av totala antalet övernattningar jämfört med 2017. Den 15e upplagan av den europeiska marknadsrapporten omfattar 119 europeiska städer och ger insyn i antalet övernattningar från Europas huvudmarknader samt analyser av stadsturismen jämfört med nationell turism, antalet övernattningar  och turismens utveckling.

”Tillväxten i antalet övernattningar är lägre än föregående år nu med + 7,4 %, och eftersom en hållbar besökarekonomi är det gemensamma målet för europeiska städer, tar vi detta som ett tecken på en hälsosam utveckling,” säger Petra Stusek, vd för ECM.

Marknaderna som växte mest under 2018 är Kina (+ 9,6 %), Spanien (+ 8,5 %) och USA (+ 6,4 %). Mellan 2014 och 2018 är den amerikanska marknaden den mest dynamiska med en genomsnittlig tillväxt på 9,4 % i antal övernattningar, varav 64,1 % är i ECMs-rapportstäder.

Tillväxten när det gäller övernattningar är också relaterad till tillväxten i de mest framgångsrika städerna. Av dessa, de högst rankade städerna, uppvisade Istanbul en ökning med mer än 20 %, följt av München och Paris, som ökade med mer än 9 %.

 

Tabell 1. De 15 bästa europeiska städerna - Total antal övernattningar 2018

1. London* 71 163 839 -8.7 %

2. Paris* 52 546 339 9.2 %

3. Berlin 32 869 156 5,5 %

4. Rom* 28 549 101 3.1 %

5. Istanbul 20 983 823 20,3 %

6. Madrid* 19 832 390 3.0 %

7. Barcelona* 19 293 683 2,7 %

8. Prag 18 249 084 1,1 %

9. Wien* 17 412 927 6,0 %

10. München* 17 124 486 9.3%

11. Amsterdam* 16 944 000 6,9%

12. Stockholm* 14 594 719 3,9%

13. Hamburg 14 529 549 5,1%

14. Milano 12 286 276 3,7%

15. Lissabon* 10 758 765 0,9%

 

* Städer med olika turismdefinitioner och dataregistreringsrutiner.

Källa: European Markets Benchmarking Report 2018–2019

Petra Stusek fortsätter: ”De senaste fem åren har visat en positiv genomsnittlig årlig ökning av antalet övernattningar i både ECM-städerna (+4,1 %) och i hela EUs 28-länder (+4,0 %). Några av de utländska marknaderna som observeras i rapporten är definitivt mer lockade av europeiska städer än övriga länder: 88,8 % av japanska turister i Europa stannade år 2018 i ECM-städer, medan 10,3 % tyska turister bor i ECMs-rapportstäder.”

De viktigaste faktorerna som påverkar turismens efterfrågan i Europa är ökad volatilitet under de senaste åren, politisk och ekonomisk kris (inklusive efterkrigsårets utveckling), säkerhetsfrågor, flygbolagens ökande antal destinationer och ekonomisk återhämtning på långdistansmarknaderna, som Japan. Dessutom kan den senaste utvecklingen av tullar, som handelskriget mellan USA, Kina och Europa, också påverka framtida resor i världen, eftersom de förväntas påverka världsekonomin.

ECM Benchmarking Report är tillgänglig gratis för medlemmar i European Cities Marketing och kan beställas från ECMs webbplats.


European Cities Marketing är en ideell organisation som förbättrar konkurrenskraften och prestanda i Europas ledande städer genom att tillhandahålla en plattform för konferens-, fritids- och stadsmarknadsföring som utbyter kunskap, bästa praxis och breddar sitt nätverk för att bygga nya affärer. European Cities Marketing främjar och kopplar medlemmarnas intressen för fler än 115 storstäder i 39 länder.

Foto: London den enda staden bland de 15 bästa destinationerna som förlorade besökare förra året, men fortfarande är de nummer ett och dessutom helt överlägset.