platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
service i världsklass
Clarion Hotel Sign
vill ta gästupplevelsen till en ny nivå och tillsätter ett unikt Guest Experience Team.
Hållbarhet
Östersjöns och Mälarens överlevnad
i fokus på Allt för sjön 2020.
nytt jobb
Per Keller lämnar Yasuragi
återvänder till Sundsvall för att öppna Clarion Hotel.
Nytt jobb
Amanda Lindblad
ny hotelldirektör på Radisson Blu Hotel i Lund.
coronoaviruset
IBTM skjuter upp IBTM Asia Pacific 2020
genomförs i Singapore 13-14 april 2021.
mässor skapar möten
Elmias resultat bättre än väntat
omsatte 232 miljoner med 350 000 besökare.
samarbete skapar events
Uppsala värdstad
för flera viktiga golfevenemang de kommande fem åren.
event skapar möten
USM i handboll
stannar i Uppsala ytterligare två år.
Coronaviruset
Wyndham stänger 1000 hotell i Kina
men öppnar ytterligare 500 hotell i Kina inom tre år

Nordbygg på Stockholmsmässan
en port in till den svenska marknaden.
RSS
rss_icon
Länkar
ECM Benchmarking Report visar fortsatt tillväxt bland europeiska städer

Nyutkomna European Cities Marketing Benchmarking Report 2019 slår fast att de europeiska städerna fortsatte sin utveckling 2018 med en genomsnittlig tillväxt på 4,2 % av totala antalet övernattningar jämfört med 2017. Den 15e upplagan av den europeiska marknadsrapporten omfattar 119 europeiska städer och ger insyn i antalet övernattningar från Europas huvudmarknader samt analyser av stadsturismen jämfört med nationell turism, antalet övernattningar  och turismens utveckling.

”Tillväxten i antalet övernattningar är lägre än föregående år nu med + 7,4 %, och eftersom en hållbar besökarekonomi är det gemensamma målet för europeiska städer, tar vi detta som ett tecken på en hälsosam utveckling,” säger Petra Stusek, vd för ECM.

Marknaderna som växte mest under 2018 är Kina (+ 9,6 %), Spanien (+ 8,5 %) och USA (+ 6,4 %). Mellan 2014 och 2018 är den amerikanska marknaden den mest dynamiska med en genomsnittlig tillväxt på 9,4 % i antal övernattningar, varav 64,1 % är i ECMs-rapportstäder.

Tillväxten när det gäller övernattningar är också relaterad till tillväxten i de mest framgångsrika städerna. Av dessa, de högst rankade städerna, uppvisade Istanbul en ökning med mer än 20 %, följt av München och Paris, som ökade med mer än 9 %.

 

Tabell 1. De 15 bästa europeiska städerna - Total antal övernattningar 2018

1. London* 71 163 839 -8.7 %

2. Paris* 52 546 339 9.2 %

3. Berlin 32 869 156 5,5 %

4. Rom* 28 549 101 3.1 %

5. Istanbul 20 983 823 20,3 %

6. Madrid* 19 832 390 3.0 %

7. Barcelona* 19 293 683 2,7 %

8. Prag 18 249 084 1,1 %

9. Wien* 17 412 927 6,0 %

10. München* 17 124 486 9.3%

11. Amsterdam* 16 944 000 6,9%

12. Stockholm* 14 594 719 3,9%

13. Hamburg 14 529 549 5,1%

14. Milano 12 286 276 3,7%

15. Lissabon* 10 758 765 0,9%

 

* Städer med olika turismdefinitioner och dataregistreringsrutiner.

Källa: European Markets Benchmarking Report 2018–2019

Petra Stusek fortsätter: ”De senaste fem åren har visat en positiv genomsnittlig årlig ökning av antalet övernattningar i både ECM-städerna (+4,1 %) och i hela EUs 28-länder (+4,0 %). Några av de utländska marknaderna som observeras i rapporten är definitivt mer lockade av europeiska städer än övriga länder: 88,8 % av japanska turister i Europa stannade år 2018 i ECM-städer, medan 10,3 % tyska turister bor i ECMs-rapportstäder.”

De viktigaste faktorerna som påverkar turismens efterfrågan i Europa är ökad volatilitet under de senaste åren, politisk och ekonomisk kris (inklusive efterkrigsårets utveckling), säkerhetsfrågor, flygbolagens ökande antal destinationer och ekonomisk återhämtning på långdistansmarknaderna, som Japan. Dessutom kan den senaste utvecklingen av tullar, som handelskriget mellan USA, Kina och Europa, också påverka framtida resor i världen, eftersom de förväntas påverka världsekonomin.

ECM Benchmarking Report är tillgänglig gratis för medlemmar i European Cities Marketing och kan beställas från ECMs webbplats.


European Cities Marketing är en ideell organisation som förbättrar konkurrenskraften och prestanda i Europas ledande städer genom att tillhandahålla en plattform för konferens-, fritids- och stadsmarknadsföring som utbyter kunskap, bästa praxis och breddar sitt nätverk för att bygga nya affärer. European Cities Marketing främjar och kopplar medlemmarnas intressen för fler än 115 storstäder i 39 länder.

Foto: London den enda staden bland de 15 bästa destinationerna som förlorade besökare förra året, men fortfarande är de nummer ett och dessutom helt överlägset.