nyheter
statistik eller bevis?
Hotell i Kina
visar tidiga tecken på återhämtning.
vi ställer inte in - vi ställer om
Strategikongress
samlar energibranschen digitalt den 5-6 maj.
efter restriktionerna
Visit Linköping & Co
varslar i spåren av Corona.
omvärldsanalys
JMIC skapar portal
för åtkomst till covid-19-kunskaper.
Omvärldsanalys
USA rapporterar 22,6 procents hotellbeläggning
för veckan fram till 28 mars - 2020.
Island står enat
Meet in Reykjavík:
United With Strength.
innovationer skapar möten
De tio mest innovativa entreprenörerna
i Sverige 2020.
omsättningen minus 70-80 procent
Färsk statistik från UC:
Konkurser inom hotell- och restaurang ökar med 123 procent.
positivt besked
Nordiska Hissmässan
samlar hela hissbranschen i Stockholm hösten 2020.
innovationer skapar möten
Fem innovationer
som kommer att revolutionera modeindustrin tilldelas en miljon euro.
RSS
rss_icon
Länkar
Möten och idrottsevent ökar i Uppsala

STATISTIKEN i den årliga rapport som Uppsala Convention Bureau tar fram visar en stadig ökning av föreningsmöten och idrottsevenemang till staden under 2018.

Under förra året genomfördes 194 föreningsmöten med cirka 29 700 medverkande delegater. Tack vare de nya förutsättningarna med nya arenor arrangerades totalt 48 mästerskap och större idrottcuper i staden.

Anna Lindström är chef för enheten möten och evenemang inom Destination Uppsala:

”Jämfört med andra städer i Sverige så presterar Uppsala jättebra. Som mötesstad ligger vi i den absoluta toppen av den nationella rankingen. Därutöver är vi den enda staden i landet som konsekvent ökat i antal möten per år de senaste fyra åren.”

I den internationella rankingen klättrade Uppsala 21 placeringar och behåller därmed sin tredje plats som internationell mötesstad i Sverige efter Stockholm och Göteborg.

Enligt Anna Lindström fortsätter vetenskapliga och medicinska möten som tidigare år att dominera i antal, men Uppsala Convention Bureau ser också en positiv utveckling av andelen kommunalt kopplade möten.

Även idrottsevenemangen ökar i antal och storlek, något som är ett direkt resultat av de nya arenaförutsättningarna i staden.

”Ofta är ett möte eller ett evenemang våra besökares första möte med vår stad. Genom ett gott värdskap under ett första besök ökar chanserna att få välkomna en mötesdelegat eller evenemangsbesökare hit igen, men då som turister,” säger Anna Lindström.

”Viktigt att understryka är också de mindre synliga, men långsiktiga effekterna av ett möte eller event som arrangeras här tack vare ett så kallat värdskap på hemmaplan. Det ger till exempel fler personer som är verksamma i Uppsala möjlighet att delta, lära, synas och bygga nätverk än om arrangemanget genomförs i en annan stad.”

Årsrapport Uppsala mötesindustri 2018 finns att läsa och ladda ned här.

Foto: Anders Tuckler