nyheter
Nordic Travel Clearing:
Tjänsteresandet ökar igen
- upp 94 procent sedan i mars.
Tvåa i Europa
​Helsingborg
är en av Europas mest innovativa städer enligt EU-kommissionen.
ikoniskt hotell
Arne Jacobsens
världsberömda designhotell firar 60 år.
50 000 besökare räcker inte
Naturum Falsterbo hotas
– kan bli del av ett spahotell.
bakslag för det personliga mötet
IBTM World 2020-ställs in
men blir virtuell.
utvecklande möten
Bo Frank, Växjö kommun,
är omvald till styrelsen i nätverket Energy Cities.
skapar ny plattform
Dubai Tourism bildar specialkommittee för Business Events
öppnar hela mötesindustrin den 1 oktober.
2000 deltagande företag
Stort intresse
för taiwanesisk plattform om covid-19.
400 spelare kommer
Uppsala
arrangerar nya veteran-SM i innebandy 2021.
Leap for Life
Hallands nya innovationscentrum:
för informationsdriven vård.
RSS
rss_icon
Länkar
Möten och idrottsevent ökar i Uppsala

STATISTIKEN i den årliga rapport som Uppsala Convention Bureau tar fram visar en stadig ökning av föreningsmöten och idrottsevenemang till staden under 2018.

Under förra året genomfördes 194 föreningsmöten med cirka 29 700 medverkande delegater. Tack vare de nya förutsättningarna med nya arenor arrangerades totalt 48 mästerskap och större idrottcuper i staden.

Anna Lindström är chef för enheten möten och evenemang inom Destination Uppsala:

”Jämfört med andra städer i Sverige så presterar Uppsala jättebra. Som mötesstad ligger vi i den absoluta toppen av den nationella rankingen. Därutöver är vi den enda staden i landet som konsekvent ökat i antal möten per år de senaste fyra åren.”

I den internationella rankingen klättrade Uppsala 21 placeringar och behåller därmed sin tredje plats som internationell mötesstad i Sverige efter Stockholm och Göteborg.

Enligt Anna Lindström fortsätter vetenskapliga och medicinska möten som tidigare år att dominera i antal, men Uppsala Convention Bureau ser också en positiv utveckling av andelen kommunalt kopplade möten.

Även idrottsevenemangen ökar i antal och storlek, något som är ett direkt resultat av de nya arenaförutsättningarna i staden.

”Ofta är ett möte eller ett evenemang våra besökares första möte med vår stad. Genom ett gott värdskap under ett första besök ökar chanserna att få välkomna en mötesdelegat eller evenemangsbesökare hit igen, men då som turister,” säger Anna Lindström.

”Viktigt att understryka är också de mindre synliga, men långsiktiga effekterna av ett möte eller event som arrangeras här tack vare ett så kallat värdskap på hemmaplan. Det ger till exempel fler personer som är verksamma i Uppsala möjlighet att delta, lära, synas och bygga nätverk än om arrangemanget genomförs i en annan stad.”

Årsrapport Uppsala mötesindustri 2018 finns att läsa och ladda ned här.

Foto: Anders Tuckler