platsannonser
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
förädla och förflytta kunskap
Hela Europas
outdoor-industri till Skåne.
hotellnytt
Clarion Hotel Örebro
åter i topp på TripAdvisors prestigefyllda lista.
svenska möten
Nu digitaliseras
mötesbokningar.
hotellnytt
Hotel Hellstens Glashus
firar 1 års jubileum.
flygnytt
Skellefteå Airport
får chartertrafik till Thailand.
Swedish Lapland
Skellefteå Airport
får pris som Årets Möjliggörare.
på nytt uppdrag
Stellan Eriksson
ny ekonomichef på MCI.
företagsutveckling
Bra Mässor
köper del i Oxbridge Live Media.
föreningar som utvecklar världen
Göteborg
värd för Associations World Congress 2019.
På nytt uppdrag
Siri Wikander
blir ny Director of People Growth på Scandic Hotels.
RSS
rss_icon
Länkar
Trots finanskris och allmän nedgång: IMEX skickar ut starka marknadssignaler
  • Fler än 80 nya utställare
  • Ytterligare 20 Hosted Buyer-grupper – största satsningen någonsin
  • Kongress-  och läkemedelsfolket väljer IMEX
  • Största utbildningsprogrammet någonsin

En höjning av antalet hosted buyergrupper samtidigt som det kommer hundratals nya utställare till IMEX 2009, kombinerat med hela 70-talet utbildningsseminarier och 14 nya industrivisioner som ska presenteras gör årets IMEX-mässa till den kanske intressantaste hittills.

I ökningen av antalet hosted buyers syns främst att antalet kongressköpare ökar markant. Detta borde betyda att de nya svenska convention bureauerna får en flygande start på sin verksamhet, förutsatt att de finns på plats i Frankfurt. Totalt pratar vi om 800 kongressköpare som kommer att finnas på plats, varav 250 kommer att medverka på Kongressdagen och den särskilda kvällsaktivitet som ingen annan släpps in på, dagen före mässans öppnande.

Flera hundra köpare från läkemedelsindustrin, som inte ser någon finanskris i sin verksamhet just nu, finns på plats tillsammans med köpare från företag som Adidas, American Express, Amgen, Banks Sadler, Barclays, British American Tobacco, CASIO, Credit Suisse, Deutsche Bank, Ernst & Young, IBM, KPMG, L’Oreal, Nike, Porsche, PricewaterhouseCoopers, Roche Diagnostics, SAP, Siemens och Sony.

Det blir också fler hosted buyergrupper från USA, Brasilien, Sydafrika, Kina och Indien än tidigare. Bland andra väl representerade köpargrupper hittar vi länder som Australien, Kanada, Mellanöstern, delar av Sydamerika, flera asiatiska länder och Ryssland. Majoriteten av köparna från USA kommer i år att stanna alla tre mässdagarna i kombination med famtrips och specialgjorda program i ett antal länder i Europa. Tillsammans med tusentals köpare och andra besökare från främst Tyskland gör detta att årets IMEX-mässa ser ut att bli den allra främsta hittills.

De individuella bokade mötena som hosted buyerköparna kommer att genomföra ökar med hela 20 procent detta år. Årets satsning på almanacksboknings- och kommunikationssystemet ’Diary Messaging Service’, har redan 3 500 textmeddelanden skickats mellan köpare och säljare, flera veckor före mässan.

De 3 500 utställarna kommer i år från hela 157 länder med nya destinationer som Madagaskar, Kazakstan och Mongoliet. Men här finns också hundratalet nya utställare som ställer ut i destinationer som varit med tidigare som El Salvador, Libanon, Alaska CVBn i Anchorage CVB, Sydtyrolen Convention Centre, Lago Maggiore, PRA Destination Management, Hard Rock International, Excellent Tours China och Compagnie du Ponant – ett franskt kryssningsrederi. 40 nya utställare där vi ser roligare utställare Valencia Convention Bureau, Armenian Event, the United Nations Economic Commission for Africa och TA DMC. Tillbaka efter uppehåll är Boston CVB, Qatar Tourism & Exhibitions Authority, Jumeirah Hotels & Resorts och Kenya.

43 montrar blir större i år än tidigare, Tyskland ökar sin monter med hela 15 procent (de var redan störst!), Spanien bygger en tvåvåningsmonter därför att medutställarna kräver det.  Andra som ökar sin montersatsning är Österrike, Estland, Polen, Kroatien, Tjeckien, Kanarieöarna och Norge. Utanför Europa pratar vi om länder som Taiwan, Macau, Korea & Seoul samt Namibia men också Costa Rica, Inspiration Riga, Tunisien, Serbien, Japan, Cypern och bilföretaget BMW som visar sin egen kongressanläggning Welt – bland andra.

Årets utbildningsprogram, med ett 70-tal seminarier, workshops och forum, är det största hittills. I år genomförs många på engelska och tyska. Bland talarna hittas både celebriteter and ledande namn inom den internationella mötesindustrin, som Joey Kelly, cykelchampion, futuristen och trendanalytikern Elliott Masie samt trendexperten inom mötesindustrin Rohit Talwar.

Höjdpunkter under mässan inkluderar också fler drop-in-evenemang än tidigare och den nya ’Professional Development and Innovation Pavilion’ (sponsrad av Convention Industry Council). För första gången blir det ett program som har hela nio kongressorganisationer med i planeringen med ASAE (American Society of Association Executives), PATA (Pacific Asia Travel Association) och PCMA (Professional Convention Management Association) + ytterligare sex organisationer som alla har egna seminarier på mässan.  Alla dessa organisationer bjuder på kunskap om hur man leder och utvecklar organisationer också i rent praktisk handling som syftar till att utveckla en organisation på alla plan.

International Association of Professional Congress Organisers (IAPCO) kommer att tillsammans med UFI (Mässindustrins eget organ) och IPCAA (International Pharmaceutical Congress Advisory Association) genomför för första gången en debatt om hur man väljer kongressanläggning med frågan: ”Hur viktig är utställningsmöjligheten när man väljer en kongressdestination?”. Tisdagens morgonseminarium ger också en svensk talare tillsammans med Vince Gerard of UFI, Philippe Fournier of IAPCO och då svenska Anna Frick som här representerar IPCAA.

GCB (German Convention Bureau) har hela ,15 tyska seminarier  i år under en ny rubrik: ’Innovision – Learning More Effective Meetings & Events’ där vi får träffa företaget Vok Dams, som räknas som Tysklands ledande live eventbyrå, som medverkar på plats för första gången.

"Meetings Under the Microscope", ger oss en hel serie av workshops designade för att hjälpa planerare att maximera sin ROI. Ett nytt strategisk partnerskap med Joint Meetings Industry Council (JMIC) skapar grunden för en ny internationell plattform för lobbying som på IMEX lanserar "Meetings for Success". Detta nya initiativ har som mål konsolidera och intensifiera möjligheterna till politiskt lobbyarbete för att visa mötesindustrins impakt när det gäller möten, incentives och events för näringslivet. Detta är en ren fortsättning på det webinarium som genomfördes i april och som hade 200 deltagare.

IMEX fortsätter att lyfta fram de viktiga miljöfrågorna för att skapa en ny och bättre standard för gröna möten. Fler initiativ, med bland annat utdelningen av Green Awards och dess and åtagande för att utveckla grönt ledarskap och skapa goda exempel för vad som idag kan åstadkommas i dessa frågor.

I år kommer IMEX att addera nya gröna workshops två gånger om dagen inom ramen för det nya centret för CSR (Corporate Responsibility).  Convention Industry Council kommer också för första gången i Europa ha sitt första ’APEX City Discussion group’ om grön standard för möten. Vinnarna av prestigefyllda priserna. ’Green Meetings’, ’Green Exhibitor’ och ’Commitment to the Community Awards’ kommer att avslöjas först på Galamiddagen under onsdagskvällen den 27 maj. Förra året vad ju Scandic Hotels en av de stora vinnarna.

– Den ekonomiska affärsmiljön har förändrats kraftigt under det senaste året men budskapet står lika fullt solklart för IMEX: ’Business must – and does – go on’, säger Ray Bloom, ägare och ordförande för IMEX-mässan.  Därför investerar vi stort i utvecklingen av IMEX på nätet likväl som i Frankfurt på själva mässan, och inte minst i våra relationer och partnerskap runt hela världen och i så många kanaler som möjligt. Marknaden är fortfarande väldigt hungrig på affärer och IMEX är i vår industri den ultimata platsen för dessa affärer. Där det finns risker för att detta inte kan ske kommer vi på IMEX att göra allt som står i vår makt att undanröja de hinder som kan dyka upp.  Där det finns affärer som kan bli gjorda kommer vi att göra allt för att underlätta dessa affärer snabbt och effektivt, säger Ray Bloom.