platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
Mat & Möten
Sigtunakockar tävlar i världsfinalen
av Copper Skillet i Toronto 11 april 2019.
hotellindustrin
Så bidrar hotellen till ett attraktivare Göteborg
Göteborg & Co är en sammanhållande länk.
innovativt drag
Nordic Choice Hotels
digitala utvecklingsbolag eBerry startar globalt utbytesprogram.
kunskapsmöte
Associations World Congress & Expo
på Svenska Mässan 7-10 april.
fullspäckat utvecklingsprogram
En tidigare munk,
en spelutvecklare och en självutnämnd tekniknörd bland experttalarna på IMEX i Frankfurt.

Lounge Summit i Göteborg presenterar
Spännande program med nästan 30 talare.
resor skapar möten
Nordic Choice Hotels inleder samarbete med Nordic Travel och Visit Group
Ska underlätta bokningen av paketlösningar.
World Water Day
För andra året i rad
tar Clarion Hotel Amaranten upp kampen för rent vatten för alla.
hotellnytt
Skanska bygger nollenergihotell
i Solna för cirka 470 miljoner kronor. Comfort Hotels har driften.
Event skapar möten
Strategi för bättre evenemang till Luleåborna
Ska vara klar i maj/juni.
RSS
rss_icon
Länkar
Melker Andersson officiell kock för handbolls-VM

Melker Andersson, internationellt prisbelönt kock med engagemang i ett flertal kända restauranger, blir officiell kock och matinspiratör för VM i handboll i Sverige 2011. Tillsammans med hotellkedjan Choice - där alla spelare kommer att bo under turneringen - blir det här en stor satsning på maten under evenemanget.

– Målet är att turneringen ska bli omtalat för sin matglädje, säger Melker Andersson. Handbolls-VM för herrar är det största evenemanget i Skandinavien 2011.

– En viktig sak för alla inblandade är maten. Mästerskapet pågår under mer än två veckor och vårt mål är att kunna erbjuda en inspirerad och varierad meny för alla våra gäster, säger Frank Ström, kommersiellt ansvarig för VM 2011.

För Choice Hotels blir det här en stor satsning. 27 000 måltider ska produceras på de Choice Hotels som är kopplade till de åtta orter där Handbolls-VM spelas. Målet är att med turneringens menyer skapa något av en multikulturell matfest.

– Vi vill verka för att maten blir en del av upplevelsen, säger Riitta Östberg på Choice Hotels som också är huvudsponsor till Handbolls-VM 2011. Vi lägger mycket kraft och resurser på det här projektet och erfarenheterna kommer sen att användas för att i förlängningen höja nivån på matupplevelsen ytterligare även för andra gäster på våra hotell.

Som officiell VM-kock ska Melker Andersson fungera som matinspiratör för VM-hotellen, vara med och utforma menyer för lagen och kunna hjälpa landslagsledningen med kosten för det svenska laget. Melker har också ett speciellt intresse för handboll. Han har stått i mål för Umeå IK i "Norrlandsserien", men karriären kom aldrig så långt som till landslaget.

– Jag nådde tyvärr inte ända fram som spelare. Nu är det extra roligt att få närma mig handbollens värld igen, säger Melker Andersson.

Melker Andersson har blivit belönad med en stjärna i Guide Michelin för sin insats på restaurangen Fredsgatan 12 i Stockholm. Han äger och driver sju restauranger, däribland Restaurang Kungsholmen och Grill.

Sverige arrangerar VM i handboll för herrar i januari 2011. Evenemanget beräknas få upp emot två miljarder tv-tittare i 150 länder och runt 300 000 i publiken.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Några fakta om VM 2011:

• Handbolls-VM spelas 13-30 januari 2011.

• 24 lag från världens alla kontinenter deltar.

• Mästerskapet inleds med gruppspel - fyra grupper med sex lag i varje.

• Efter det följer huvudrundan i två grupper med sex lag i varje.

* Finalen, och en av två semifinaler, spelas i Malmö Arena. Den andra

semifinalen spelas i Kristianstad.

• Ett av målen med mästerskapet är att skapa en multikulturell folkfest, som

sträcker sig långt utanför handbollsarenorna.

• VM-städer är Malmö, Lund, Kristianstad, Göteborg, Jönköping, Linköping,

Norrköping och Skövde.

• De första biljetterna släpptes i oktober 2009. Nästa biljettsläpp blir 25 mars

2010, då finalbiljetter, semifinalbiljetter och ett antal "follow your team"-

biljetter säljs. Återstoden av biljetterna släpps direkt efter att lottningen äger

rum, 9 juli 2010.