platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
mässor skapar möten
Lounge Expo och GastroNord
arrangeras 31 mars – 2 april.
service i världsklass
Clarion Hotel Sign
vill ta gästupplevelsen till en ny nivå och tillsätter ett unikt Guest Experience Team.
Hållbarhet
Östersjöns och Mälarens överlevnad
i fokus på Allt för sjön 2020.
nytt jobb
Per Keller lämnar Yasuragi
återvänder till Sundsvall för att öppna Clarion Hotel.
Nytt jobb
Amanda Lindblad
ny hotelldirektör på Radisson Blu Hotel i Lund.
coronoaviruset
IBTM skjuter upp IBTM Asia Pacific 2020
genomförs i Singapore 13-14 april 2021.
mässor skapar möten
Elmias resultat bättre än väntat
omsatte 232 miljoner med 350 000 besökare.
samarbete skapar events
Uppsala värdstad
för flera viktiga golfevenemang de kommande fem åren.
event skapar möten
USM i handboll
stannar i Uppsala ytterligare två år.
Coronaviruset
Wyndham stänger 1000 hotell i Kina
men öppnar ytterligare 500 hotell i Kina inom tre år
RSS
rss_icon
Länkar
Jönköping befäster sin position bland landets främsta kongresstäder

Varje år presenterar föreningen Swedish Network of Convention Bureaus en kongressrapport för det gångna året. Årets rapport sammanfattar mötesåret 2018 och påvisar bland annat vikten och effekten av att ett möte eller kongress arrangeras på den egna destinationen. Jönköping kan stolt presentera att man befäster sin position bland landets fem främsta städer baserat på antal nationella kongresser.

"Det är ett resultat av ett långsiktigt och strategiskt arbete tillsammans med partners i och runt Jönköping och vi är glada och stolta över att vi år efter år ger möjlighet till så många organisationer och föreningar att uppleva Jönköping och stadens forskning, expertis och fokusområden", säger Caroline Törnblad, projektledare Jönköping Convention Bureau, Destination Jönköping.

Att välkomna ett möte till sin destination har många fördelar. Den kunskap som kongresser genererar är viktigt att framhäva. Att fler från den lokala verksamheten har möjlighet att delta på mötet stärker inte bara teamkänslan, det ger även en bredare inverkan då fler kan ta del av ny kunskap och nya erfarenheter. I årets kongressrapport återfinns därför den unika kunskapsstudien som genomfördes i samband med att konferensen EuroHeartCare ägde rum i Jönköping 2017. Studien är en del i ett globalt undersökningsprojekt där städer och arrangörer genomför fallstudier på möten under handledning av ett forskarteam på Sydneys tekniska universitet och en internationellt akademiskt panel. Studien påvisar vikten av att mötet hålls på den egna destinationen och lyfter både berörda arrangörer, men även lokala deltagare och staden i helhet. Läs mer om studien i rapporten för att ta del av den lokala arrangörens erfarenheter och upplevelser.

Möten på den egna destinationen ger, som rapporten visar, en stor kunskapseffekt och attraktionskraft vid nyetableringar och rekryteringar, men genererar även en stor ekonomisk effekt till besöksnäringen. Då varje deltagare, enligt rapporten, i snitt spenderar 3 500 kr per dygn har dessa under 2018 genererat kring 23 MSEK till Jönköping.

"Mötesdeltagare är en mycket viktig målgrupp för oss inom hotellverksamheten. Det bidrar till många gästnätter och ger tillfälle att marknadsföra oss och vår stad. I Jönköping har vi en stark samverkan mellan våra verksamheter och funktioner, och tillsammans möter vi upp på bästa tänkbara sätt. Det arbete Destination Jönköping gör för attraktionskraften av vår stad är en starkt bidragande orsak till att Jönköping positionerar sig som en mötesstad. Riktigt glädjande är att vi ser att mötesdeltagarna kommer tillbaka till vår destination, både som privatpersoner och genom andra möten", säger Lars Ericsson, ordförande i hotellgruppen Stay och City Hotel Familjen Ericsson.

Ta del av hela kongressrapporten