platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
60 hektar mark
Jägersro nya travbana
närmare byggstart.
kunskapskälla
Ny rapport:
Eventindustrin bidrag stort till ekonomin.
affärer & möten
Satsning vid Höga Kusten:
Sydkoreas största hotellgrupp vill investera i anläggningar.
14 000 besökare
IBTM World 2019
utsågs till bästa internationella mässa.
Award winner
Lotta Boman, Sigtunahöjden
tilldelades IACCs Mel Hosansky Award.
söks från 10 augusti
Evenemangsstödet införs
måste vara minst 250 deltagare.
hotellnyttt
Qatar öppnar 105 nya hotell
inför Fotbolls-VM 2022.
Bra inititativ
Seoul Convention Bureau
bjöd in till en online-kampanj för att lyfta MICE-industrin.
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
RSS
rss_icon
Länkar
Jönköping befäster sin position bland landets främsta kongresstäder

Varje år presenterar föreningen Swedish Network of Convention Bureaus en kongressrapport för det gångna året. Årets rapport sammanfattar mötesåret 2018 och påvisar bland annat vikten och effekten av att ett möte eller kongress arrangeras på den egna destinationen. Jönköping kan stolt presentera att man befäster sin position bland landets fem främsta städer baserat på antal nationella kongresser.

"Det är ett resultat av ett långsiktigt och strategiskt arbete tillsammans med partners i och runt Jönköping och vi är glada och stolta över att vi år efter år ger möjlighet till så många organisationer och föreningar att uppleva Jönköping och stadens forskning, expertis och fokusområden", säger Caroline Törnblad, projektledare Jönköping Convention Bureau, Destination Jönköping.

Att välkomna ett möte till sin destination har många fördelar. Den kunskap som kongresser genererar är viktigt att framhäva. Att fler från den lokala verksamheten har möjlighet att delta på mötet stärker inte bara teamkänslan, det ger även en bredare inverkan då fler kan ta del av ny kunskap och nya erfarenheter. I årets kongressrapport återfinns därför den unika kunskapsstudien som genomfördes i samband med att konferensen EuroHeartCare ägde rum i Jönköping 2017. Studien är en del i ett globalt undersökningsprojekt där städer och arrangörer genomför fallstudier på möten under handledning av ett forskarteam på Sydneys tekniska universitet och en internationellt akademiskt panel. Studien påvisar vikten av att mötet hålls på den egna destinationen och lyfter både berörda arrangörer, men även lokala deltagare och staden i helhet. Läs mer om studien i rapporten för att ta del av den lokala arrangörens erfarenheter och upplevelser.

Möten på den egna destinationen ger, som rapporten visar, en stor kunskapseffekt och attraktionskraft vid nyetableringar och rekryteringar, men genererar även en stor ekonomisk effekt till besöksnäringen. Då varje deltagare, enligt rapporten, i snitt spenderar 3 500 kr per dygn har dessa under 2018 genererat kring 23 MSEK till Jönköping.

"Mötesdeltagare är en mycket viktig målgrupp för oss inom hotellverksamheten. Det bidrar till många gästnätter och ger tillfälle att marknadsföra oss och vår stad. I Jönköping har vi en stark samverkan mellan våra verksamheter och funktioner, och tillsammans möter vi upp på bästa tänkbara sätt. Det arbete Destination Jönköping gör för attraktionskraften av vår stad är en starkt bidragande orsak till att Jönköping positionerar sig som en mötesstad. Riktigt glädjande är att vi ser att mötesdeltagarna kommer tillbaka till vår destination, både som privatpersoner och genom andra möten", säger Lars Ericsson, ordförande i hotellgruppen Stay och City Hotel Familjen Ericsson.

Ta del av hela kongressrapporten