platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
133 000 hotellnätter utvärderade
Egencia presenterar de 100 bästa affärshotellen 2020
enligt deras kunder. Sju svenska hotell är med.
nytt jobb
Aliki Krantz - hotelldirektören som hittat hem:
”På Park Inn by Radisson Stockholm Solna finns allt jag brinner för”
mässor skapar möten
Lounge Expo och GastroNord
arrangeras 31 mars – 2 april.
service i världsklass
Clarion Hotel Sign
vill ta gästupplevelsen till en ny nivå och tillsätter ett unikt Guest Experience Team.
Hållbarhet
Östersjöns och Mälarens överlevnad
i fokus på Allt för sjön 2020.
nytt jobb
Per Keller lämnar Yasuragi
återvänder till Sundsvall för att öppna Clarion Hotel.
Nytt jobb
Amanda Lindblad
ny hotelldirektör på Radisson Blu Hotel i Lund.
coronoaviruset
IBTM skjuter upp IBTM Asia Pacific 2020
genomförs i Singapore 13-14 april 2021.
mässor skapar möten
Elmias resultat bättre än väntat
omsatte 232 miljoner med 350 000 besökare.
samarbete skapar events
Uppsala värdstad
för flera viktiga golfevenemang de kommande fem åren.
RSS
rss_icon
Länkar
Lund har antagit en ​mötesstrategi

En ny evenemangs- och mötesstrategi för Lunds kommun antogs i dag av kommunstyrelsen. Samtidigt beslutades att en utredning ska göras om förutsättningarna för bildandet av ett nytt destinationsbolag.

Konkurrensen om att ta hem idrottstävlingar, kulturarrangemang, konferens eller kongressevenemang till den egna kommunen blir allt hårdare. Många kommuner ser över hur de kan arbeta mer tydligt och strategiskt med möten och evenemang. Med detta som bakgrund har Lunds kommun tagit fram en evenemangs- och mötesstrategi. Strategin ska underlätta prioritering bland evenemang och möten som ska äga rum i kommunen, för att därigenom öka Lunds kommuns attraktionskraft. Syftet med strategin, som antogs av kommunstyrelsen idag, är helt enkelt att göra Lunds kommun mer attraktivt att besöka, bo och verka i.

"Det är glädjande att vi nu får en övergripande evenemangs- och mötesstrategi för Lunds kommun. En förutsättning för att lyckas med att skapa en attraktiv och modern mötes- och evenemangsstad, är att det finns en tydlig riktning och gemensamma mål för arbetet", säger Carin Hillåker, biträdande kommundirektör i Lunds kommun.

Samtidigt som den nya evenemangs- och mötesstrategin antogs, beslutade kommunstyrelsen också om att uppdra kommunens tjänstemän att ta fram ett förslag på ny evenemangs- och mötesorganisation, med fokus på bildandet av ett nytt destinationsbolag. Detta för att effektivisera och underlätta samordningsarbetet kring den nya strategin.

"En effektiv och slagkraftig organisation gynnar både besöksnäring och Lundabor. Kan vi tydliggöra Lund som attraktiv destination, med brett utbud av event, kultur och utflyktsmål, främjar det inte bara kommunens tillväxt utan också livskvaliteten för oss som bor här", säger Philip Sandberg (L), kommunstyrelsens ordförande i Lunds kommun.

 

Bilden: Musikhjälpen 2018 i Lund