platsannonser
nyheter
61 kontor i 31 länder
MCI
öppnar kontor i Hamburg.
flygnytt
Finnair öppnar ny rutt
till Busan under sommaren 2020.
hotellnytt
Ikoniska Borgafjäll hotell
i ny regi.
stora möten
Reykjavik får European Film Awards-galan 2020
1400 samlas för att sola sig i glansen.
Stockholm med på topplistan
Fortsatt tillväxt bland europeiska städer
European Cities Marketing Benchmarking Report 2019 är här.

MPI Sweden nedlagt
Nu gäller MPI Scandinavia.
nytt jobb
Karin Liberg
ny CIO för Resia Travel Group.
Klättrade 21 platser i ICCA-statistiken
Antalet möten och idrottsevenemang
ökar i Uppsala.
Möten & Events
Västsvenska besöksnäringsföretag
tar emot internationell naturturism-kongress i höst.
framtidskunskaper
Water&Wastewater
– ny internationell VA-mässa 2021.
RSS
rss_icon
Länkar
Lund har antagit en ​mötesstrategi

En ny evenemangs- och mötesstrategi för Lunds kommun antogs i dag av kommunstyrelsen. Samtidigt beslutades att en utredning ska göras om förutsättningarna för bildandet av ett nytt destinationsbolag.

Konkurrensen om att ta hem idrottstävlingar, kulturarrangemang, konferens eller kongressevenemang till den egna kommunen blir allt hårdare. Många kommuner ser över hur de kan arbeta mer tydligt och strategiskt med möten och evenemang. Med detta som bakgrund har Lunds kommun tagit fram en evenemangs- och mötesstrategi. Strategin ska underlätta prioritering bland evenemang och möten som ska äga rum i kommunen, för att därigenom öka Lunds kommuns attraktionskraft. Syftet med strategin, som antogs av kommunstyrelsen idag, är helt enkelt att göra Lunds kommun mer attraktivt att besöka, bo och verka i.

"Det är glädjande att vi nu får en övergripande evenemangs- och mötesstrategi för Lunds kommun. En förutsättning för att lyckas med att skapa en attraktiv och modern mötes- och evenemangsstad, är att det finns en tydlig riktning och gemensamma mål för arbetet", säger Carin Hillåker, biträdande kommundirektör i Lunds kommun.

Samtidigt som den nya evenemangs- och mötesstrategin antogs, beslutade kommunstyrelsen också om att uppdra kommunens tjänstemän att ta fram ett förslag på ny evenemangs- och mötesorganisation, med fokus på bildandet av ett nytt destinationsbolag. Detta för att effektivisera och underlätta samordningsarbetet kring den nya strategin.

"En effektiv och slagkraftig organisation gynnar både besöksnäring och Lundabor. Kan vi tydliggöra Lund som attraktiv destination, med brett utbud av event, kultur och utflyktsmål, främjar det inte bara kommunens tillväxt utan också livskvaliteten för oss som bor här", säger Philip Sandberg (L), kommunstyrelsens ordförande i Lunds kommun.

 

Bilden: Musikhjälpen 2018 i Lund