platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
flygnytt
Flybe
blir Virgin Connect.
sju gånger pengarna
​Malmöfestivalens turister
genererar 153 miljoner kronor till staden i turistekonomi.
FLygnytt
Finnair i nytt samarbete
med Fiji Airways.
18-19 november 2020
Ny heltäckande hi-techmötesplats
lanseras i Kista.
18-20 oktober
Borås
har RFSL-kongressen 2019
möten utvecklar sin stad
Uppsala Convention Bureau får utökade resurser
Kommunen vill värva fler möten och evenemang.
mat och möten
Sigtunahöjden
sätter återigen Sverige på kartan i internationell kocktävling.

500 hotell kan tvingas stänga
på grund av Thomas Cooks konkurs.
17-18 oktober i Malmö
Honungs”champagne”
och närproducerat kan ge utländska besökare unika matminnen.
Fredag den 15 november
Talarfestivalen
återigen i Malmö, nu på Turning Torso.
RSS
rss_icon
Länkar
Lund har antagit en ​mötesstrategi

En ny evenemangs- och mötesstrategi för Lunds kommun antogs i dag av kommunstyrelsen. Samtidigt beslutades att en utredning ska göras om förutsättningarna för bildandet av ett nytt destinationsbolag.

Konkurrensen om att ta hem idrottstävlingar, kulturarrangemang, konferens eller kongressevenemang till den egna kommunen blir allt hårdare. Många kommuner ser över hur de kan arbeta mer tydligt och strategiskt med möten och evenemang. Med detta som bakgrund har Lunds kommun tagit fram en evenemangs- och mötesstrategi. Strategin ska underlätta prioritering bland evenemang och möten som ska äga rum i kommunen, för att därigenom öka Lunds kommuns attraktionskraft. Syftet med strategin, som antogs av kommunstyrelsen idag, är helt enkelt att göra Lunds kommun mer attraktivt att besöka, bo och verka i.

"Det är glädjande att vi nu får en övergripande evenemangs- och mötesstrategi för Lunds kommun. En förutsättning för att lyckas med att skapa en attraktiv och modern mötes- och evenemangsstad, är att det finns en tydlig riktning och gemensamma mål för arbetet", säger Carin Hillåker, biträdande kommundirektör i Lunds kommun.

Samtidigt som den nya evenemangs- och mötesstrategin antogs, beslutade kommunstyrelsen också om att uppdra kommunens tjänstemän att ta fram ett förslag på ny evenemangs- och mötesorganisation, med fokus på bildandet av ett nytt destinationsbolag. Detta för att effektivisera och underlätta samordningsarbetet kring den nya strategin.

"En effektiv och slagkraftig organisation gynnar både besöksnäring och Lundabor. Kan vi tydliggöra Lund som attraktiv destination, med brett utbud av event, kultur och utflyktsmål, främjar det inte bara kommunens tillväxt utan också livskvaliteten för oss som bor här", säger Philip Sandberg (L), kommunstyrelsens ordförande i Lunds kommun.

 

Bilden: Musikhjälpen 2018 i Lund