platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
insiktsfulla kunskaper
54 procent
vet inte vad som bestämts på mötet.
Event skapar möten
​Junior-VM i bowling
till Helsingborg 2021.
200 deltagare
2000 möten för att sälja
den arktiska hösten.
hållbarhet
Comfort Hotel
välkomnar gäster till att checka in på miljöinitiativet Green Rehab.
Event skapar möten
Byggnadsvård lockar allt fler
- 600 experter till konventet i Mariestad.
hotellnytt
Eldig byggstart
för Clarion Hotel Draken.
forskningsfokus
Hållbara Livsmedelsdagar
i Halmstad.
Events skapar möten
VM i slalomskateboard
till Båstad.
nytt jobb
Rikard Wildhuss
ny vd på Bergshotellet i Järvsö.
nytt jobb
Ny Regionschef Sverige
och Baltikum för Radisson Hotel Group.
RSS
rss_icon
Länkar
Ny studie: business events måste räknas i mer än bara antalet kaffekoppar

En internationell studie av de långsiktiga fördelarna med business events understryker skillnaderna mellan hur regeringar värderar industrin och de mycket bredare, viktigare och djupare resultaten, där ledande forskare rekommenderar hur vi bättre kan dokumentera de nya kunskaperna.

”Business events har länge bedömts under det snäva antagandet att deras arv bäst mäts när det gäller hotellrum och kaffekoppar”, säger docent Carmel Foley och Deborah Edwards vid University of Technology Sydney (UTS) i JMIC fallstudie-projektrapporten ”Business Events Legacies”.

Regeringar över hela världen har i alltför stor utsträckning fokuserat på vad som allmänt kallas turistbidraget, istället för att se de reella och långsiktiga vinsterna i form av stadsutveckling, nya kunskaper, kunskapsövergöring och nätverksbyggande. Men de nya resultaten är entydiga. Det är helt enkelt dags för regeringar världen över att förstå vad det handlar om. Utveckling av forskning, innovationer och hela samhället. Dags för klartext.

Den treåriga studie som leddes av de två UTS Business School-forskarna - som involverade en panel av internationella akademiska experter och nio fallstudier som drogs från fyra kontinenter – fann att dagens mätvärden helt och fullt undervärderade och undergrävde de rika bevisen på vilket arv internationella konferenser och kongresser de facto svarar för.

”Arrangörer, arenor och statliga turismbyråer har fokuserat sina energier och resurser alltför länge på att maximera de turistdollar som genereras av business events”, säger docent Edwards.

”Detta enkla sätt att tänka ignorerar helt det betydande vetenskapliga och forskningsvärdet som erbjuds – värden som direkt driver ekonomisk utveckling, kreativitet och innovation. Vår forskning visar också att dessa fördelar har en multiplikationseffekt.”

På uppdrag av Joint Meetings Industry Council (JMIC), som är ett globalt råd av föreningar som företräder eventindustrin över hela världen, belyser studien de bredare bidrag som konferenser, kongresser, mässor, kongresscenter och conventionbyråer levererar till destinationer, samhällen, industrier och ekonomier.

Forskarna fann att den globala business eventsindustrin, på de flesta håll kallad Mötes- och eventindustrin, stöder bredare agendor, i synnerhet byggandet av kunskapsekonomier, uppmuntran av industrins innovationer vilka självklart förbättrar samhällets välbefinnande.

JMICs president Kai Hattendorf säger att studien formellt dokumenterar ”att dessa business events handlar om ekonomiska, akademiska, professionella och samhälleliga förbättringsresultat, och att ett strategiskt tillvägagångssätt för värdlandet av sådana evenemang kan betala en bred och viktig roll för att främja utvecklingsmöjligheterna för destinationer runt världen”.

”Därför måste destinationer och regeringar som representerar dessa länder ompröva sitt engagemang med industrin och hur de bäst kan använda och investera i det till den övergripande fördelen av deras respektive samhällen”, säger han.

Docent Foley noterar att regeringar oftast hittar business events i sina turistportföljer. Få människor skulle bestrida det höga värdet av besökare på affärsevenemang som värd för destinationer, säger hon. ”Men många politiska ledare och en stor del av Business Eventsindustrin är fortfarande kvar i mörkret när det gäller att förstå vad som kan utnyttjas från konferenser och kongresser för att stödja sina handels- och innovationsagendor."

Studien är den första samordnade globala undersökningen för att mäta och dokumentera dessa fördelar på sätt som kan användas för att förordna regeringar och samhällen om den viktiga roll som Business Eventsutvecklare.

Medan man i stor utsträckning finner många positiva effekter av business events identifierar rapporten också hinder för att uppnå varaktiga arv, till exempel arrangörer som försummar att fastställa långsiktiga mål eller se bortom interna organisationsmål.

Som svar har forskarna utvecklat sex ”gyllene regler” för business events som hämtats från bästa praxis bland de globala fallstudierna, som omfattade vetenskapliga kongresser, industrikonferenser och fokuserade sammankomster för specifika grupper som teknikområdet.

Dessa inkluderar, som första steg, involverande intressenter som regeringar och företag i att fastställa nya mål, baserat på överenskomna industriproblem, problem och möjligheter.

Sammantaget rekommenderar rapporten att större investeringar borde göras i förbättrade mätningar, bättre utvärderingar och fler formella rapporter där de långsiktiga bidragen från business events visas, särskilt för regeringens intressenter.

 

Den fullständiga rapporten finns tillgänglig online.