platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Swedish Network of Event Destinations
Visit Blekinges destinationsutvecklare
tar plats i nationell nätverksstyrelse.
I bästa sällskapet
Events Industry Council
belönar svenska Lotta Boman, Sigtunahöjden.
100 mest inflytelserika
Rösta på Atti Soenarso, Chefredaktör på Meetings International
Nominerad till Eventex Index 2021 De 100 mest inflytelserika personerna inom eventindustrin.
letar nyckeltal
Visita i nytt samarbete för nationell evenemangsstatistik
Sora aktörer tar fram relevant och pålitlig statistik för att stärka kunskapen om branschen.
Thought Leadership Hub
The ACF – Audite, Cogitare, Facite lovar att lyssna, tänka och göra
Ska hjälpa organisationer och destinationer att nå sin fulla potential genom business events.
ökat belgiskt intresse
Göteborg knyter band med Flandern
Avsiktsförklaring att stärka innovationssamarbetet mellan regionerna.
Dörrarna öppnas
Borås fylls av besökare igen
tre kongresser samma vecka plus EM-kval i fotboll för F16.
27 oktober
Ny dansk-svenskjobbmässa
på Malmömässan.
Cool konst
Tre dolda kulturgårdar
i Litauens främsta städer.
RSS
rss_icon
Länkar
Utredningsinstitut går samman

Handel och turism är två industrigrenar som knyts allt närmare varandra. Därför går Handelns Utredningsinstitut, HUI, och Turismens Utredningsinstitut, TUI, samman i ett nytt bolag. Svensk Handel och Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare, SHR, ska äga bolaget gemensamt.

Idag är handel och turism nära sammanlänkade, bland annat genom shoppingturismens starka utveckling. Många konsumenter som tidigare passat på att shoppa under sina resor, väljer idag resmål utifrån den bästa shoppingen. Shopping har blivit ytterligare en anledning att turista, vilket visar sig i ökad gränshandel, fler köpcentrum och inte minst lågprisflygets satsningar på shoppingresor till storstäder.

Med det som bakgrund går nu HUI och TUI samman och får Svensk Handel och SHR som hälftenägare i det nya bolaget.

– Sammanslagningen känns naturlig. Det nya bolaget blir en gemensam aktör för hela den svenska turismen som branschen kan vända sig till, säger Dag Klackenberg, vd för Svensk Handel.

HUI har funnits i drygt 40 år och har sitt säte i Stockholm. TUI startade 2002 och har Göteborg som bas. HUI och TUI ska samarbeta om projekt och kunder när det gäller konsult- och forskningsuppdrag.

– HUI och TUI kompletterar varandra mycket bra. Genom sammanslagningen får vi en kompetensbredd som kommer hela turismen till godo, säger Mats Hulth, vd för SHR.

Hur den nya organisationen ska se ut framgår inte av det utskickade pressmeddelandet.