platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
hotellnytt
Nordic Choice Hotels
vald till hotelloperatör för Finlands största hotellprojekt.
hotelldesign
Niehku Mountain Villa i Riksgränsen
vinner UNESCO:s världspris.
insiktsfulla kunskaper
54 procent
vet inte vad som bestämts på mötet.
Event skapar möten
​Junior-VM i bowling
till Helsingborg 2021.
200 deltagare
2000 möten för att sälja
den arktiska hösten.
hållbarhet
Comfort Hotel
välkomnar gäster till att checka in på miljöinitiativet Green Rehab.
Event skapar möten
Byggnadsvård lockar allt fler
- 600 experter till konventet i Mariestad.
hotellnytt
Eldig byggstart
för Clarion Hotel Draken.
forskningsfokus
Hållbara Livsmedelsdagar
i Halmstad.
Events skapar möten
VM i slalomskateboard
till Båstad.
RSS
rss_icon
Länkar
Nordic Choice Hotels vald till hotelloperatör för Finlands största hotellprojekt

Nästa år börjar bygget av Finlands största hotellprojekt genom tiderna. 2023 kommer 711 nya hotellrum att invigas på Helsinki Airport. Idag kunde exploatören LAK Real Estate Oy presentera Nordic Choice Hotels som hotelloperatör för de två hotellen.

Det nya hotellprojektet blir Finlands absolut största. Det över 700 rum stora projektet på 13 våningar kommer både att erbjuda stora konferensfaciliteter, som flygplatsområdet hittills saknat, och en Sky Bar på översta våningen med spektakulär utsikt. Från hotellet är det direktanslutning till flygplatsterminalen och järnvägsstationen.

"Hotellen är en viktig del av projektet och i kombination med nya kontor och lägenheter kommer detta att tjäna både resenärer och konferensgäster bättre än idag. Vi vill bidra till den övergripande utvecklingen av flygplatsområdet och kan inte vänta med att komma igång", säger Tommi Vaisalo, vd på LAK.

Nordic Choice Hotels, som har stor erfarenhet av att driva och utveckla hotell på flygplatser i Norden, ser fram emot det nya projektet på Vantaa.

"Vi är förälskade i Helsingfors och Finland. För oss är det en oerhört spännande resa som startat. De två nya hotellen passar perfekt in i vår vision om att överträffa människors förväntningar. Genom att erbjuda någonting nytt på marknaden så är jag säkert på att detta kommer att bli ytterligare en framgångsrik expansion på den finska marknaden, säger Nordic Choice Hotels grundare Petter A Stordalen.

Planeringen av hotellprojektet inleddes 2018. Förhandlingar genomfördes med flera parter men Nordic Choice Hotels starka varumärken och kompetens var övertygande.

"Redan från start visste vi att vi ville ha två olika hotellkoncept för att kunna erbjuda bredast möjligaste utbud och tjänster till platsens målgrupper. Nordic Choice Hotels har stor erfarenhet av just detta och har bland annat på Arlanda flygplats utvecklat konferensverksamhet med stor framgång", säger Tommi Vaisalo.

Området utvecklas i snabb takt och det nya projektet är viktigt.

"Detta är ett betydande projekt även i nationell skala. Flygplatsstaden Aviapolis är ett av Finlands snabbast växande arbetsplatsområden där de nya hotellen kommer att bidra till områdets utvecklingen genom att erbjuda högkvalitativt boende och konferensmöjligheter utifrån högt ställda internationella krav", säger styrelseordförande i LAK Mikko Räsänen.

"Det är jättebra att ha ett hotell i världsklass i Helsingfors-Vantaa för att komplettera flygplatsens tjänsteerbjudande och stödja flygplatsutvecklingen som ett betydande europeiskt lufttrafiknav", säger Kimmo Mäki, Finavias vd.

Bygget börjar nästa år. Målet är att öppna hotellet 2023.

Avtalet undertecknades den 16 september 2019 och hotellbygget kommer att börja nästa år. Den totala byggbudgeten kommer att överstiga 120 miljoner euro. Ambitionen är att öppna hotellen 2023.

Niehku Mountain Villa i Riksgränsen vinner UNESCO:s världspris

Den svenska designbyrån Stylt och Niehku Mountain Villa har fått ta emot UNESCO:s pris för världens bästa hotelldesign - Prix Versailles. Priset som delades ut under en gala i Paris i torsdags, fick de för koncept, identitet och inredning av fjällhotellet Niehku i Riksgränsen. Det lilla hotellet i Lappland tog hem segern i hård konkurrens med hotell i Oman, Brasilien, Malaysia, USA och Kina. Niehku är det första Skandinaviska bidraget som får UNESCO:s pris.

Stylt och Niehku belönades för hur man lyckats kombinera kultur och konstnärlighet med ekonomiska och kommersiella intressen. Det är andra gången den Göteborgsbaserade designbyrån vinner UNESCO:s världspris, något de är ensamma om inom hotellkategorin. För två år sedan fick man det för sitt arbete för det schweiziska hotellet Spedition i Thun.

”Att vi vinner UNESCO:s världsmästartitel för andra gången känns oerhört stort. Extra roligt är att göra det med ett projekt längst uppe i Norrland, så långt från den internationella hotellvärlden man kan komma”, säger Stylts grundare Erik Nissen Johansen. ”Dessutom vinner vi i konkurrens med storheter som bland andra: NoMad Hotel i Los Angeles, Kempinski Muscat samt Datai Langkawi i Malaysia”.

Niehku, som betyder "dröm" på nordsamiska, är ett exklusivt och högst personligt boutiquehotell som kombinerar fjällaktiviteter och naturupplevelser med boende och gastronomi i världsklass. Hotellet i Riksgränsen, 200 km norr om polcirkeln, är byggt på platsen för malmbanans mer än hundra år gamla lokstall.

 

”Platsen är historisk. Här stannade ångloken som trafikerade malmbanan mellan Kiruna och Narvik, för underhåll i lokstallet. Detta är en viktig del av hotellets historia och koncept”, säger Erik Nissen Johansen.

Det gamla lokstallets fornminnesmärkta ruin skär rakt igenom hotellet. Här erbjuds 14 ombonade dubbelrum, och i restaurangen har en av de gamla smörjgroparna förvandlats till vinkällare. Hit kommer entusiastiska skidåkare från hela världen för toppturer och helikopterskidåkning. Skidsäsongen varar från februari till slutet av maj, då de sista veckorna bjuder på skidåkning i midnattssol. Under sommaren står olika typer av vandring på programmet men även cykling, klättring, fiske och andra aktiviteter.

Hotellet invigdes i mars 2018 och drivs av två av landets mest välmeriterade personer inom äventyrsturism, guidning, hotell och gastronomi, Johan ”Jossi” Lindblom och Patrik ”Strumpan” Strömsten.

”Tillsammans med Stylt har vi skapat en helhetsupplevelse för kunden, en fantastisk interiör med många lokala naturmaterial och en känsla som speglar allt som vi står för. Vi är mycket stolta över att få ta emot UNESCO:s Prix Versailles och få detta internationella erkännande”, säger medgrundaren och hotellchef Patrik Strömsten.

Stylt startade som ett konstnärskollektiv i slutet av 1980-talet. Idag är man en av världens mest prisbelönta designbyråer med fokus på hospitality-branschen. Kombinationen av strategi, varumärkesutveckling, storytelling och inredningsdesign ger uppdrag både lokalt och globalt. Förutom UNESCO Prix Versailles för Niehku Mountain Villa, har Stylt nyligen vunnit ett flertal internationella priser, bland annat för Huus Hotel i Gstaad, Schweiz, 25hours Hotel i Düsseldorf och Downtown Camper by Scandic i Stockholm.

Under prisutdelning på UNESCO:s högkvarter fanns Stylts grundare Erik Nissen Johansen på plats tillsammans med flera kollegor, hotellchefen och hotellets ägare.

 

54 procent vet inte vad som bestämts på mötet

Möte efter möte utan att komma fram till beslut. Enligt en ny studie slösar vi bort mycket av de cirka 10 procent av vår arbetstid som består av möten. Över hälften av de som håller i våra möten saknar utbildning och ingen är tillräckligt förberedd när mötet börjar.

3,7 miljoner kronor per år. Så mycket kostar enbart mötestiden för ett företag eller organisation med 50 anställda, lågt räknat. Chefers mötestid kostar cirka 100 000 kronor per år.

Bara en femtedel svarar att alla eller nästan alla av deras möten har ett tydligt syfte och mål. "Att sitta en timme tillsammans i ett konferensrum utan syfte och mål är en väldigt dyr fikapaus", säger Fredrik Bauer från Mötesutveckling som ligger bakom studien. I undersökningen Svenskars möten 2019 har ett genomsnitt av svenska tjänstepersoner svarat på över 40 frågor om deras mötesvanor och upplevelser.

Det bästa som kan hända under ett möte är när beslut fattas enligt de svarande. Trots det är över hälften av alla på mötet osäkra på vad som har bestämts när det slutar. Ofta saknas syfte, mål och agenda utan att någon ifrågasätter det. 55 procent av de som leder möten saknar helt utbildning i att leda möten.

"Jag är förundrad över att så många saknar utbildning i att utföra ett arbetsmoment som de i genomsnitt lägger fem till sju timmar i veckan på", säger Fredrik Bauer.

Studien visar också att i stort sett alla svenska möten hålls i konferensrum, detta till trots att vi vet att fysisk rörelse och nya miljöer stimulerar kreativiteten och höjer energin. 80 procent har i stort sett aldrig promenadmöten trots att det ofta handlar om en avstämning mellan två personer.

54 procent ägnar som mest 30 minuter till att förbereda och följa upp ett möte de själva ska leda. "För att ett möte ska vara effektivt och att alla ska få en chans att komma till tals behöver det förberedas. Många möten skulle bli mycket bättre om fler planerade varför, vad och hur de ska göra på sina möten mer noggrant" menar Fredrik Bauer

Den som arbetar i offentlig sektor tycker att deras möten är mycket tråkigare än de som arbetar inom det privata näringslivet. ”Kanske beror det på lagkrav och formalia, men vem har sagt att vi måste ha tråkigt för det?”, undrar Fredrik Bauer. En annan skillnad är att den privata sektorn använder den nya tekniken och virtuella möten i större utsträckning än inom offentlig sektor.

Även om bilden kan verka nedslående finns det ett tydligt ljus. Åtta procent av de svarande menar att alla eller nästan alla av deras möten är effektiva. I undersökningen har man tittat närmare på vad som gör ett möte verkligt effektivt och sammanfattat slutsatserna i fem nyckelfaktorer.

 

Fem nyckelfaktorer för effektiva möten

• Struktur - Varför ska vi ses? Vad ska vi uppnå? Vad ska vi prata om?

• Underlag - För att alla ska kunna förbereda sig krävs besluts- eller förberedelsematerial.

• Rätt personer - Bjud in de som berörs av frågorna. Andra kollegor kan göra annat!

• Fokus - Se till att alla blir involverade i diskussioner och släpp telefonen.

• Avslut - Vilka är slutsatserna av mötet? Vem ska göra vad till när?

 

Fler tips och rapporten i sin helhet finns här

 

”Genom att vi nu har svar på över 40 frågor från ett snitt av svenska tjänstepersoner kan vi också aktivt jobba med förändring. Det företag eller organisation som vill utveckla sina möten kan jämföra sitt nuläge med genomsnittet och samtidigt sätta upp tydligt mål för sitt interna arbete”, säger Fredrik Bauer.

Svenskars möten 2019 presenteras i tre olika rapporter. Det här texten baseras på den första rapporten. De andra två publiceras under vecka 38 och 39. Delrapport två utgår från de som har mest effektiva möten och tittar på vad som utmärker deras möten. Den sista delrapporten beskriver fyra olika personlighetstyper och besvarar frågor om hur alla kan bli inkluderade och involverade på bästa sätt.

 

​Junior-VM i bowling till Helsingborg 2021

Unga bowlingutövare från hela världen kommer till Helsingborg Arena sommaren 2021 för att göra upp om VM-medaljerna i World Junior Championships.

"Vi är väldigt glada att vi äntligen har lyckats få ett mästerskap till Sverige, ett uttalat mål från vår sida som nu möjliggörs i samarbete med Helsingborg stad, Region Skåne och Olympia Bowling. Det ska bli jätteroligt att få ta emot alla juniorer och deras supportrar i Helsingborg 2021", säger Lena Sulkanen, generalsekreterare vid Svenska Bowlingförbundet.

Tävlingen arrangeras av Svenska Bowlingförbundet tillsammans med Olympia Bowling, Helsingborg stad och Event i Skåne.

"Vi ser fram emot att välkomna World Junior Championships 2021 kommer till vår stad. Helsingborg har en stark värdförening i Olympia Bowling och ett attraktivt geografiskt läge för ett världsmästerskap", säger Henrik Gidlund, Senior Project Manager på Helsingborg Convention & Event Bureau.

Sommaren 2021 väntas flera hundra bowlare och bowlingintresserade till Helsingborg för en veckas tävlingar där världens bästa bowlare under 18 år kommer att koras.

"Vi på Olympia Bowling tillsammans med våra elitföreningar IS Göta och Spader Dam är oerhört stolta och glada över att ett så stort och prestigefullt mästerskap som junior VM kommer till Helsingborg! Detta kommer ge vår sport en riktig skjuts i rätt riktning", säger Patrick Backe på Olympia Bowling.

"Det är fantastiskt roligt att tillsammans med Helsingborgs stad och Olympia Bowling kunna välkomna ännu ett juniormästerskap till Helsingborg och Skåne 2021 som skapar reseanledningar och genererar intäkter till förenings- och näringsliv", säger Pehr Palm, vd Event in Skåne.

 

Bilden: Hanna Engberg. Källa: Svenska Bowlingförbundet

2000 möten för att sälja den arktiska hösten

Mellan den 3-5 september har representanter från Northern Norway, Finnish Lapland och Swedish Lapland träffat internationella turoperatörer i Levi, Finland. Workshopen som genomfördes i det gemensamma samverkansprojektet Visit Arctic Europe kan visa upp imponerade siffror. 200 deltagare – 82 turoperatörer och 120 leverantörer samlades under två dagar för att genomföra över 2000 säljmöten. Det är den andra försäljningsworkshopen inom Visit Arctic Europe, den första ägde rum i Luleå i juni 2017.

Huvudsyftet med workshopen är att lyfta en ny potentiell säsong på internationell marknad – Arctic Autumn. I tillägg till workshopen genomfördes därför också så kallade familiarization trips – visningsresor – tillsammans med turoperatörerna där destinationer och företag i samtliga tre länder besöktes för att visa på möjligheterna att resa till Arktis även under höstperioden. En tidpunkt på året som passar den internationella resenären och turoperatörerna väl. Den arktiska hösten är färgstark och välkomnande, full av äventyr, djur och natur med norrskenet som en extra stark lyskraft. Under dessa visningsresor genomfördes över 1000 så kallade site inspections på anläggningar runt om i de tre länderna.

"Det har varit ett fantastiskt event hittills. Alla möten jag har haft har varit otroligt relevanta och konkreta och turoperatörerna är väldigt dedikerade och fokuserade på att utveckla hösten", säger Daniele Zanoni från Whalesafari Andenes.

Kirsi Jokela från Wexas Travel i UK delar Danieles positiva syn på workshopen:

"Kvaliteten på leverantörerna är väldigt hög och det är ett fantastiskt mervärde att kunna möta finska, svenska och norska företag samtidigt, på en och samma plats", säger hon.

"Det har varit spännande dagar och att döma av feedbacken från våra deltagare har det också varit framgångsrikt. Intresset för vår arktiska höst är stort, och att kunna öka företagens affär till att omfatta hela året är en lyckad investering för den här regionen sett ur ett hållbarhetsperspektiv", säger Anna Torsvik projektansvarig på Swedish Laplannd Visitors Board för Visit Arctic Europé II.

Kort om Visit Arctic Europe

Visit Arctic Europe II finansieras av Interreg Nord

Projektpartners: Finnish Lapland Tourist Board,

Northern Norway Tourist Board och Swedish Lapland Visitors Board

Deltagare: 121 turistföretag från regionen

Projektperiod: till 31.3.2021

Budget: 5,3 miljoner EUR

 

Comfort Hotel välkomnar gäster till att checka in på miljöinitiativet Green Rehab

Miljöproblem som plast i våra hav och matsvinn ökar markant. Den miljövänliga budgetkedjan Comfort Hotel har sedan förra året skurit ner på sitt plastmissbruk och gör nu sin största miljösatsning med Green Rehab - ett initiativ som har som syfte att inspirera gäster till ett större miljötänk, visa upp Comfort Hotels arbete och mål för en mer hållbar värld och växla miljöidéer med gäster.

Under en period på sex veckor med start 16 september förvandlas den urbana kedjans hotell runtom i Sverige, Norge och Danmark till så kallade Green Rehabs. När gästerna checkar in på Comfort Hotel och därmed Green Rehab kommer de mötas av hållbara hotell fyllda med information om några av de största miljöproblemen vi har och hur kedjan aktivt arbetar för att vara en del av lösningen. Gästerna kommer även uppmuntras till att bidra med sina bästa miljötips och hur Comfort Hotel kan bli ännu mer hållbart, i utbyte mot att vinna gratis hotellnätter.

"I maj 2018 bestämde vi på Comfort Hotel att vi skulle checka in på rehab för grovt plastmissbruk. Målet var att bli plastfria 2020, något vi redan har uppnått i år. Förutom att ha blivit av med plast gör vi också många andra miljövänliga åtgärder för att bidra till en mer hållbar värld. Vi vill värna om miljön genom att slänga mindre avfall, bruka mindre energi, reducera vattenkonsumtionen, minimera användningen av kemikalier och mycket mer. Detta kan vi inte göra ensamma, därför bjuder vi in våra gäster till att checka in på Green Rehab för att ta del av våra miljösatsningar- och mål. Dels för att inspirera och få med dem på vår resa men också för att lyssna in deras miljöidéer och önskemål", säger Anna Spjuth, Senior Vice President för Comfort Hotel.

Miljöintiativet kommer pågå i sex veckor mellan 16 september till 31 oktober. Under perioden kommer flera svenska, norska och danska influencers att checka in på Green Rehabs runtom i Norden för att ta del av Comfort Hotels miljöarbete och inspirera sina följare till att tänka mer hållbart och dela med sig av sina bästa miljötips.

"Comfort Hotel är en viktig drivkraft i arbetet med att skapa Nordens mest hållbara hotellupplevelse. Att bry sig om människor och miljö ligger i kedjans DNA, och med det här initiativet skapar man en ännu tätare dialog med gäster som vill bidra till att höja standarden för vad som är en miljövänlig hotellvistelse", säger Petter Stordalen, ägare av Nordic Choice Hotels.

 

Genom Green Rehab kommer följande delar av Comfort Hotels miljöarbete att belysas:

• Att hotellkedjan blivit av med all onödig engångsplast.

• Hotellkedjans arbete för att ta fram miljövänliga städmedel och att minska användningen av kemikalier som påverkar människor, djur och miljön. Målet är att reducera användningen till 12 gram per gäst/natt till 2021. Alla Comfort Hotel har implementerat Ultra Clean-vatten och Ozone-vatten istället för skadliga kemikalier.

• Målet att reducera hotellets vattenkonsumtion till 180 liter per gäst/natt till 2021.

• Målet att ha en återvinningsgrad på 99% till 2021. Uppnås genom ett cirkulärt tänkande inom alla hotellets delar, en ökad möjlighet till smidig återvinning, utbilda personal inom miljöfrågor, med mera.

• Comfort Hotel fokus på matsvinn och deras tilltag för att minska den, samt fokus på ekologiska matvaror och Fairtrade-kaffe.