platsannonser
nyheter
kunskapsförädling
Internationellt intresse
för snabbväxande eHälsobransch gav rekord för Vitalis.
hotellnytt
Radisson Blu Metropol
rekryterar världens första Director of Crazy.
hotellnytt
Nordic Choice Hotels rebellkedja
Comfort Hotel tar mark på hotellscenen i Stockholm.
hotellnytt
Ulrika Andersson
blir ny hotelldirektör på Radisson Blu Hotel i Lund.

Internationell kongress till Borås
iConference får cirka 450 deltagare.
280 möten och events under 2018
Halmstads Teater
satsar på nationella och internationella möten.
kunskapsöverföring
Internationell mätkongress till Borås
Mötet förväntas locka 200 deltagare.
event skapar möten
Premiär för Göteborgs egna och unika bubbelevent
champagne, cava, crémant och prosecco i fokus.
Hållbarhet
BRA skriver flyghistoria igen:
idag landade världens mest klimateffektiva flygning på Bromma flygplats.
nytt jobb
Martin Åkesson
Ny vd på Radisson Blu Hotel, Malmö
RSS
rss_icon
Länkar
Finalen i European Street Food Awards till Malmö 27-29 september

Finalen i European Street Food Awards landar i Malmö i september 2019. Bilden föreställer Malmö Food Truck Festival, som är ett av många matevent som äger rum i Malmö varje år.

Den 27–29 september intar European Street Food Awards den nya stadsdelen Varvsstaden i Malmö. Eventet, som med stor framgång har arrangerats i Berlin de senaste två åren, äger nu för första gången rum i Sverige och väntas locka matintresserade från hela Sverige och Europa.

European Street Food Awards är ett pris som årligen delas ut till den bästa food trucken i Europa. "Bästa Huvudrätt", "Bästa Vegetariska", "Bästa Snacks" och "Bästa Dessert" är exempel priser som delas ut under tävlingarna.

Truckarna tävlar först på nationell nivå och vinnaren från varje land går sedan vidare till finalen som i år arrangeras i Malmö, där truckar från upp emot tjugo europeiska länder deltar. Varje truck bedöms utifrån flera kriterier såsom smak, presentation och kreativitet. Vinnarna utses av en jury av kockar, matjournalister och besökarna som får rösta fram sin favorit.

"Valet av Malmö var enkelt. Med sin industriella charm och arkitektur, och med en stadskärna som öppnar upp sig både mot land och hav kändes Malmö som den perfekta platsen. Malmö har varit med oss från starten 2017, och när vi fick förslaget att lägga finalen i Malmö var valet enkelt", säger Richard Johnson, grundaren av European Street Food Awards.

Att European Street Food Awards arrangeras i Malmö är resultatet av ett samarbete mellan Event in Skåne och Malmö Turism som arbetar med att identifiera och värva event och möten till Skåne respektive Malmö. Mat och dryck är ett fokusområde som bearbetats strategiskt under flera år.

"Vi har arbetat hårt med att göra Malmö till en självklar matdestination och att ESFA arrangeras i Malmö i år kommer i dessa sammanhang lyfta staden ytterligare. Det är ett perfekt exempel på ett event som förankrar den blomstrande street food-rörelsen i Malmö - en trend som definitivt är här för att stanna", säger Rodrigo Lopez, projektledare vid Arrangemangsenheten på Malmö Stad.

Event in Skåne ser flera positiva effekter för hela Skåne när eventet kommer till Malmö.

"Det är speciellt roligt att få välkomna European Street Food Awards till Malmö 2019, då det är ett event som ytterligare stärker Skånes varumärke genom gastronomi, möten och event vilka i sin tur skapar reseanledningar och bidrar till destinationens attraktivitet, säger Linn Möller-Laketic," projektledare på Event in Skåne.

Inför finalen i Malmö kommer inte mindre än fem nationella deltävlingar hållas runtom i Sverige, bland annat i Helsingborg den 29 juni.

Tävlingarna hålls i Varvsstaden i Malmö där 180 000 kvadratmeter historisk industrimark just nu omvandlas till en helt ny stadsdel med bostäder, butiker, skolor och kontor.

------------------------------------------------------------------------------------------------Event in Skåne stärker Skånes internationella attraktionskraft genom att tillsammans med Skånes kommuner, värva, identifiera och värdera event till regionen.

Event in Skåne är en del av Business Region Skåne, som är Skånes marknadskoncern. Med dotterbolagen Tourism in Skåne, Event in Skåne, Invest in Skåne och Film i Skåne samordnar Business Region marknadsföringen av Skåne, utvecklar Skåne och stärker varumärket Skåne.

Business Region Skåne ägs av Region Skåne och de skånska kommunerna.