platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
hotellnytt
Klartecken till hotellbygge
på Kanaludden i Härnösand.
världskända talare
Uppsala återigen värdstad
för Nordens viktigaste konferens inom nanoteknik.
INBJUDAN
Följ med oss som Hosted Buyer
till Rom och Italy at hand 7–9 november
750 deltagare
Sverige i strålkastarljuset
för naturturismkongress.
Bli en Hosted Buyer
IBTM World lanserar
ett nytt Elite Corporate-program. Följ med oss till Barcelona!
tech, vetenskap och innovation
Tredje upplagan av Gather
lockade 1200 besökare och bjöd på över 60 talare och ett chipping party i Expohuset, Sickla.
event skapar möten
Dream Hack och Elmia
förlänger sitt partnerskap.
hotellnytt
Nordic Choice Hotels
vald till hotelloperatör för Finlands största hotellprojekt.
hotelldesign
Niehku Mountain Villa i Riksgränsen
vinner UNESCOs världspris.
insiktsfulla kunskaper
54 procent
vet inte vad som har bestämts på mötet.
RSS
rss_icon
Länkar
Finalen i European Street Food Awards till Malmö 27-29 september

Finalen i European Street Food Awards landar i Malmö i september 2019. Bilden föreställer Malmö Food Truck Festival, som är ett av många matevent som äger rum i Malmö varje år.

Den 27–29 september intar European Street Food Awards den nya stadsdelen Varvsstaden i Malmö. Eventet, som med stor framgång har arrangerats i Berlin de senaste två åren, äger nu för första gången rum i Sverige och väntas locka matintresserade från hela Sverige och Europa.

European Street Food Awards är ett pris som årligen delas ut till den bästa food trucken i Europa. "Bästa Huvudrätt", "Bästa Vegetariska", "Bästa Snacks" och "Bästa Dessert" är exempel priser som delas ut under tävlingarna.

Truckarna tävlar först på nationell nivå och vinnaren från varje land går sedan vidare till finalen som i år arrangeras i Malmö, där truckar från upp emot tjugo europeiska länder deltar. Varje truck bedöms utifrån flera kriterier såsom smak, presentation och kreativitet. Vinnarna utses av en jury av kockar, matjournalister och besökarna som får rösta fram sin favorit.

"Valet av Malmö var enkelt. Med sin industriella charm och arkitektur, och med en stadskärna som öppnar upp sig både mot land och hav kändes Malmö som den perfekta platsen. Malmö har varit med oss från starten 2017, och när vi fick förslaget att lägga finalen i Malmö var valet enkelt", säger Richard Johnson, grundaren av European Street Food Awards.

Att European Street Food Awards arrangeras i Malmö är resultatet av ett samarbete mellan Event in Skåne och Malmö Turism som arbetar med att identifiera och värva event och möten till Skåne respektive Malmö. Mat och dryck är ett fokusområde som bearbetats strategiskt under flera år.

"Vi har arbetat hårt med att göra Malmö till en självklar matdestination och att ESFA arrangeras i Malmö i år kommer i dessa sammanhang lyfta staden ytterligare. Det är ett perfekt exempel på ett event som förankrar den blomstrande street food-rörelsen i Malmö - en trend som definitivt är här för att stanna", säger Rodrigo Lopez, projektledare vid Arrangemangsenheten på Malmö Stad.

Event in Skåne ser flera positiva effekter för hela Skåne när eventet kommer till Malmö.

"Det är speciellt roligt att få välkomna European Street Food Awards till Malmö 2019, då det är ett event som ytterligare stärker Skånes varumärke genom gastronomi, möten och event vilka i sin tur skapar reseanledningar och bidrar till destinationens attraktivitet, säger Linn Möller-Laketic," projektledare på Event in Skåne.

Inför finalen i Malmö kommer inte mindre än fem nationella deltävlingar hållas runtom i Sverige, bland annat i Helsingborg den 29 juni.

Tävlingarna hålls i Varvsstaden i Malmö där 180 000 kvadratmeter historisk industrimark just nu omvandlas till en helt ny stadsdel med bostäder, butiker, skolor och kontor.

------------------------------------------------------------------------------------------------Event in Skåne stärker Skånes internationella attraktionskraft genom att tillsammans med Skånes kommuner, värva, identifiera och värdera event till regionen.

Event in Skåne är en del av Business Region Skåne, som är Skånes marknadskoncern. Med dotterbolagen Tourism in Skåne, Event in Skåne, Invest in Skåne och Film i Skåne samordnar Business Region marknadsföringen av Skåne, utvecklar Skåne och stärker varumärket Skåne.

Business Region Skåne ägs av Region Skåne och de skånska kommunerna.