nyheter
skapar engagemang
Facilitatorhuset
utbildade 1600 deltagare på digitala möten.
skapar långsiktig samverkan
Stockholm utvecklar mötesindustrin
med 1,3 miljoner.
ökad säkerhet
Skånska Möten ingår avtal med StaySafe Hospitality
för att Covid-19 certifiera sina medlemsanläggningar.
H22 Helsingborg
Dockanparken och Djungellekan
tar form i Oceanhamnen.
startar 1 januari 2022
Institut för mänskliga rättigheter
placeras i Lund.
för hälsa och klimat
Matrundan Gränna
utvecklar konceptet till Mat runt Gränna.
Ny satsning
Halländsk matkultur
flyttar in på Stora torg i Halmstad.
bygger motståndskraft
IMEX Group investerar
med nio nya anställningar.
näringsförbudet kvarstår
Öppet brev till regeringen:
Rikta regelverket rätt!
kraftsamling
Lärosäten Väst
- ny allians för ökat samarbete i Västsverige.
RSS
rss_icon
Länkar
Evenemang genererade 213 miljoner till Kristianstads näringsliv

Åhus Beachhandboll, Åhus Beachfotboll, Agility VM och Melodifestivalen är exempel på event som bidrog till att generera totalt 213 miljoner kronor till Kristianstadsregionens besöksnäring och handel under 2018. Dessutom skapade eventen en skatteeffekt på 93 miljoner kronor till Kristianstad och omkringliggande kommuner. Det visar en färsk rapport från Upplevelseinstitutet, beställd av Kristianstads kommun och Event in Skåne.

"Evenemang är en generator för tillväxt samtidigt som det skapar trivsel och stärker stoltheten bland invånarna. Rapporten bekräftar att vi i Kristianstad är på helt rätt väg när vi satsar på att attrahera fler, större och bättre evenemang till Kristianstad". säger Pernilla Blixt, näringslivschef vid Kristianstad kommun.

Över 100 000 turister lockades till Kristianstad i samband med de åtta största evenemangen under året. Åhus Beachhandboll hamnade i topp bland de evenemang som har omsatt mest i form av logi, boende och konsumtion.

"Kristianstad är en sann inspiration och förebild för andra kommuner som vill ligga i framkant när det kommer till att låta eventen vara en katalysator för destinationsutveckling, ökade skatteintäkter och attraktivitet. Vi är otroligt glada för de fina resultat som Kristianstad uppvisar och hoppas att fler kommuner i Skåne följer efter", säger Pehr Palm, vd Event in Skåne.

Syftet med rapporten från Upplevelseinstitutet är att uppskatta de turismekonomiska effekterna som tillförs Kristianstadsregionen med anledning av de event som ägde rum under 2018. Studien, som har tagits fram i samarbete med Event in Skåne, har tagit sin utgångspunkt i det tillflöde av turister och den konsumtion som annars inte skulle ägt rum, om det inte vore för eventet i sig. Skatteeffekten är beräknad, utifrån schablonmodeller, på den omsättning som skapas i form av försäljning, produktion av varor och de löner till arbetskraft som genereras i samband med eventen.