platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
I bästa sällskapet
Events Industry Council
belönar svenska Lotta Boman, Sigtunahöjden.
100 mest inflytelserika
Rösta på Atti Soenarso, Chefredaktör på Meetings International
Nominerad till Eventex Index 2021 De 100 mest inflytelserika personerna inom eventindustrin.
letar nyckeltal
Visita i nytt samarbete för nationell evenemangsstatistik
Sora aktörer tar fram relevant och pålitlig statistik för att stärka kunskapen om branschen.
Thought Leadership Hub
The ACF – Audite, Cogitare, Facite lovar att lyssna, tänka och göra
Ska hjälpa organisationer och destinationer att nå sin fulla potential genom business events.
ökat belgiskt intresse
Göteborg knyter band med Flandern
Avsiktsförklaring att stärka innovationssamarbetet mellan regionerna.
Dörrarna öppnas
Borås fylls av besökare igen
tre kongresser samma vecka plus EM-kval i fotboll för F16.
27 oktober
Ny dansk-svenskjobbmässa
på Malmömässan.
Cool konst
Tre dolda kulturgårdar
i Litauens främsta städer.
Flygnytt
AMF investerar 200 miljoner
i flygbolaget BRA.
RSS
rss_icon
Länkar
Evenemang genererade 213 miljoner till Kristianstads näringsliv

Åhus Beachhandboll, Åhus Beachfotboll, Agility VM och Melodifestivalen är exempel på event som bidrog till att generera totalt 213 miljoner kronor till Kristianstadsregionens besöksnäring och handel under 2018. Dessutom skapade eventen en skatteeffekt på 93 miljoner kronor till Kristianstad och omkringliggande kommuner. Det visar en färsk rapport från Upplevelseinstitutet, beställd av Kristianstads kommun och Event in Skåne.

"Evenemang är en generator för tillväxt samtidigt som det skapar trivsel och stärker stoltheten bland invånarna. Rapporten bekräftar att vi i Kristianstad är på helt rätt väg när vi satsar på att attrahera fler, större och bättre evenemang till Kristianstad". säger Pernilla Blixt, näringslivschef vid Kristianstad kommun.

Över 100 000 turister lockades till Kristianstad i samband med de åtta största evenemangen under året. Åhus Beachhandboll hamnade i topp bland de evenemang som har omsatt mest i form av logi, boende och konsumtion.

"Kristianstad är en sann inspiration och förebild för andra kommuner som vill ligga i framkant när det kommer till att låta eventen vara en katalysator för destinationsutveckling, ökade skatteintäkter och attraktivitet. Vi är otroligt glada för de fina resultat som Kristianstad uppvisar och hoppas att fler kommuner i Skåne följer efter", säger Pehr Palm, vd Event in Skåne.

Syftet med rapporten från Upplevelseinstitutet är att uppskatta de turismekonomiska effekterna som tillförs Kristianstadsregionen med anledning av de event som ägde rum under 2018. Studien, som har tagits fram i samarbete med Event in Skåne, har tagit sin utgångspunkt i det tillflöde av turister och den konsumtion som annars inte skulle ägt rum, om det inte vore för eventet i sig. Skatteeffekten är beräknad, utifrån schablonmodeller, på den omsättning som skapas i form av försäljning, produktion av varor och de löner till arbetskraft som genereras i samband med eventen.