platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Cool konst
Tre dolda kulturgårdar
i Litauens främsta städer.
Flygnytt
AMF investerar 200 miljoner
i flygbolaget BRA.
skapar stark position
Hybrid+,
ny metod för mötesupplevelser lanseras av Göteborg & Co.
Hotellnytt
Scandic rapporterar starkt resultat
och kassaflöde för tredje kvartalet 2021.
öppnar maj 2022
Prisbelönt Auschwitz-utställning
kommer till Malmö.
Framtidens städer
Undersökning:
Lund är en av världens smartaste städer.
30 November–2 december
Följ med Meetings International till IBTM World i Barcelona
Var med när världen öppnar igen.
13–16 november 2022
Krakow blir värd för Icca-kongressen 2022
En enorm framgång inte bara för staden, utan för hela landet.
15 oktober klockan 16:00
Lunds Universitet
får 28 nya professorer.
18-24 oktober
Framtidsvecka: Lunds universitet spanar efter framtida genombrott
Vilka genombrott behövs för att vi ska kunna ta oss an framtiden på bästa sätt?
RSS
rss_icon
Länkar
Svenska Möten startar egen akademi

För att utveckla mötesindustrin i Sverige och höja statusen på jobb inom branschen startar Svenska Möten nu egen akademi. Svenska Möten har redan certifierat över 100 mötesrådgivare och nu breddas utbudet till att spänna över en mångfald av utbildningar inom områden som ledarskap, marknadsföring, service, hållbarhet, säkerhet, revenue management och inköp.

Att behålla befintlig och attrahera ny personal är en av mötesbranschens största utmaningar. Många unga ser inte arbete inom besöksnäringen som en långsiktig karriärsmöjlighet, utan som ett tillfälligt steg på vägen mot en karriär i en annan bransch. Ett sätt att säkra att kompetensen stannar inom näringen är att utbilda personalen för att därigenom bli attraktivare arbetsgivare och höja statusen på jobb inom branschen.

”Snart har vi utbildat 150 medarbetare på Svenska Mötens medlemsanläggningar inom mötesrådgivning. Men den succén i ryggen, skapar vi nu en egen akademi för att hjälpa våra medlemmar utveckla sin personal och höja statusen på branschen”, säger Jannis Norén Karas, medlemschef på Svenska Möten.

Nu breddas alltså utbildningarna inom mötesrådgivning till att spänna över fler områden. Utbildningarna som sker inom ramen för akademin kommer att variera mellan ledarskap, försäljning, hållbarhet, inköp, säkerhet, revenue management och marknadsföring, samtidigt som man fortsätter att utbilda nya mötesrådgivare.

Akademin kommer att ha en inriktning mot business-to-business. Eftersom merparten av de utbildningar som finns idag riktar sig mot konsumentinriktade affärsverksamheter och segment, kommer det att fylla ett tomrum på marknaden idag.

Svenska Mötens partners i detta initiativ är bland andra utbildningsföretaget StigFram, Svanen, Benchmarking Alliance, Gr8Meetings och Nores. Utbildningsstarter sker löpande från och med hösten 2019.