För att utveckla mötesindustrin i Sverige och höja statusen på jobb inom branschen startar Svenska Möten nu egen akademi. Svenska Möten har redan certifierat över 100 mötesrådgivare och nu breddas utbudet till att spänna över en mångfald av utbildningar inom områden som ledarskap, marknadsföring, service, hållbarhet, säkerhet, revenue management och inköp.
Att behålla befintlig och attrahera ny personal är en av mötesbranschens största utmaningar. Många unga ser inte arbete inom besöksnäringen som en långsiktig karriärsmöjlighet, utan som ett tillfälligt steg på vägen mot en karriär i en annan bransch. Ett sätt att säkra att kompetensen stannar inom näringen är att utbilda personalen för att därigenom bli attraktivare arbetsgivare och höja statusen på jobb inom branschen.
”Snart har vi utbildat 150 medarbetare på Svenska Mötens medlemsanläggningar inom mötesrådgivning. Men den succén i ryggen, skapar vi nu en egen akademi för att hjälpa våra medlemmar utveckla sin personal och höja statusen på branschen”, säger Jannis Norén Karas, medlemschef på Svenska Möten.
Nu breddas alltså utbildningarna inom mötesrådgivning till att spänna över fler områden. Utbildningarna som sker inom ramen för akademin kommer att variera mellan ledarskap, försäljning, hållbarhet, inköp, säkerhet, revenue management och marknadsföring, samtidigt som man fortsätter att utbilda nya mötesrådgivare.
Akademin kommer att ha en inriktning mot business-to-business. Eftersom merparten av de utbildningar som finns idag riktar sig mot konsumentinriktade affärsverksamheter och segment, kommer det att fylla ett tomrum på marknaden idag.
Svenska Mötens partners i detta initiativ är bland andra utbildningsföretaget StigFram, Svanen, Benchmarking Alliance, Gr8Meetings och Nores. Utbildningsstarter sker löpande från och med hösten 2019.