platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
60 hektar mark
Jägersro nya travbana
närmare byggstart.
kunskapskälla
Ny rapport:
Eventindustrin bidrag stort till ekonomin.
affärer & möten
Satsning vid Höga Kusten:
Sydkoreas största hotellgrupp vill investera i anläggningar.
14 000 besökare
IBTM World 2019
utsågs till bästa internationella mässa.
Award winner
Lotta Boman, Sigtunahöjden
tilldelades IACCs Mel Hosansky Award.
söks från 10 augusti
Evenemangsstödet införs
måste vara minst 250 deltagare.
hotellnyttt
Qatar öppnar 105 nya hotell
inför Fotbolls-VM 2022.
Bra inititativ
Seoul Convention Bureau
bjöd in till en online-kampanj för att lyfta MICE-industrin.
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
RSS
rss_icon
Länkar
Svenska Möten startar egen akademi

För att utveckla mötesindustrin i Sverige och höja statusen på jobb inom branschen startar Svenska Möten nu egen akademi. Svenska Möten har redan certifierat över 100 mötesrådgivare och nu breddas utbudet till att spänna över en mångfald av utbildningar inom områden som ledarskap, marknadsföring, service, hållbarhet, säkerhet, revenue management och inköp.

Att behålla befintlig och attrahera ny personal är en av mötesbranschens största utmaningar. Många unga ser inte arbete inom besöksnäringen som en långsiktig karriärsmöjlighet, utan som ett tillfälligt steg på vägen mot en karriär i en annan bransch. Ett sätt att säkra att kompetensen stannar inom näringen är att utbilda personalen för att därigenom bli attraktivare arbetsgivare och höja statusen på jobb inom branschen.

”Snart har vi utbildat 150 medarbetare på Svenska Mötens medlemsanläggningar inom mötesrådgivning. Men den succén i ryggen, skapar vi nu en egen akademi för att hjälpa våra medlemmar utveckla sin personal och höja statusen på branschen”, säger Jannis Norén Karas, medlemschef på Svenska Möten.

Nu breddas alltså utbildningarna inom mötesrådgivning till att spänna över fler områden. Utbildningarna som sker inom ramen för akademin kommer att variera mellan ledarskap, försäljning, hållbarhet, inköp, säkerhet, revenue management och marknadsföring, samtidigt som man fortsätter att utbilda nya mötesrådgivare.

Akademin kommer att ha en inriktning mot business-to-business. Eftersom merparten av de utbildningar som finns idag riktar sig mot konsumentinriktade affärsverksamheter och segment, kommer det att fylla ett tomrum på marknaden idag.

Svenska Mötens partners i detta initiativ är bland andra utbildningsföretaget StigFram, Svanen, Benchmarking Alliance, Gr8Meetings och Nores. Utbildningsstarter sker löpande från och med hösten 2019.