platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
forskning skapar möten
Forskare
har en viktig och mångfacetterad roll i inkubatorer.
Hotellnytt
BWH Hotel Group
fortsätter expandera i Norge.
UNWTO-möte i går
IATA tror på vaccinationskrav
för att flyga internationellt.
Fourth Industrial Revolution
MCI ställer om
till den digitala tidsåldern.
forskningsresultat
Innovationsnätverket ”Future Meeting Space”:
har ett digitalt evenemang den 22 februari.
flygnytt
Emirates utökar sin verksamhet till USA
efter ökad efterfrågan.
En sann förebild
Charbél Gabro
vinner Stora Målpriset 2020.
strikta krav
Mallorca tilldelas prestigefyllt certifikat från UNWTO
- som första turistdestination i Europa.
omställning
​Stockholmsmässan
blir padelarena.
I natt jag drömde
Micke Darmell
skriver ett brev från framtiden.
RSS
rss_icon
Länkar
Svenska Möten startar egen akademi

För att utveckla mötesindustrin i Sverige och höja statusen på jobb inom branschen startar Svenska Möten nu egen akademi. Svenska Möten har redan certifierat över 100 mötesrådgivare och nu breddas utbudet till att spänna över en mångfald av utbildningar inom områden som ledarskap, marknadsföring, service, hållbarhet, säkerhet, revenue management och inköp.

Att behålla befintlig och attrahera ny personal är en av mötesbranschens största utmaningar. Många unga ser inte arbete inom besöksnäringen som en långsiktig karriärsmöjlighet, utan som ett tillfälligt steg på vägen mot en karriär i en annan bransch. Ett sätt att säkra att kompetensen stannar inom näringen är att utbilda personalen för att därigenom bli attraktivare arbetsgivare och höja statusen på jobb inom branschen.

”Snart har vi utbildat 150 medarbetare på Svenska Mötens medlemsanläggningar inom mötesrådgivning. Men den succén i ryggen, skapar vi nu en egen akademi för att hjälpa våra medlemmar utveckla sin personal och höja statusen på branschen”, säger Jannis Norén Karas, medlemschef på Svenska Möten.

Nu breddas alltså utbildningarna inom mötesrådgivning till att spänna över fler områden. Utbildningarna som sker inom ramen för akademin kommer att variera mellan ledarskap, försäljning, hållbarhet, inköp, säkerhet, revenue management och marknadsföring, samtidigt som man fortsätter att utbilda nya mötesrådgivare.

Akademin kommer att ha en inriktning mot business-to-business. Eftersom merparten av de utbildningar som finns idag riktar sig mot konsumentinriktade affärsverksamheter och segment, kommer det att fylla ett tomrum på marknaden idag.

Svenska Mötens partners i detta initiativ är bland andra utbildningsföretaget StigFram, Svanen, Benchmarking Alliance, Gr8Meetings och Nores. Utbildningsstarter sker löpande från och med hösten 2019.