platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
En sann förebild
Charbél Gabro
vinner Stora Målpriset 2020.
strikta krav
Mallorca tilldelas prestigefyllt certifikat från UNWTO
- som första turistdestination i Europa.
omställning
​Stockholmsmässan
blir padelarena.
I natt jag drömde
Micke Darmell
skriver ett brev från framtiden.
PRESSTOP
IMEX i Frankfurt 2021
ställs in.
hotellnytt
Scandic Arlandastad slår upp dörrarna
med mötesarenan Scandinavian XPO som granne.
tar steget ut i världen
Sylvia Nylin
lämnar Svenska Möten.
Minnesord
Mats Lindsten, 1951–2020
Ikonernas ikon. Vännernas vän
flyttar ut i regionen
Göteborgs Film Festival
erbjuder hemester i Västsverige.
öppnar 2021
Julas utveckling av Skara stadshotell igång
Vill skapa Skaras nya vardagsrum.
RSS
rss_icon
Länkar
Green Meetings Industry Council blir Nätverket Hållbar Besöksnäring

Det finns ett tydligt behov av att samverka och dela erfarenheter i hållbarhetsfrågor inom besöksnäringen och här har föreningen Green Meetings Industry Council Sweden, grundad 2011, spelat en stor roll. Föreningen breddar nu verksamheten och erbjuder ett sammanhang och en röst för hela besöksnäringen kring hållbarhetsfrågor. I samband med detta byter föreningen namn till Nätverket Hållbar Besöksnäring.

I takt med att hållbarhetsfrågorna får ett allt större fokus vill nu Nätverket Hållbar Besöksnäring vara en drivande kraft framåt inom den svenska besöksnäringen. Det finns ett behov av ett nätverk runt hållbar utveckling i besöksnäringen. I ett så avlångt land har aktörer helt olika förutsättningar men det finns samtidigt så mycket gemensamt i hållbarhetsarbetet där vi kan lära av varandra. Nätverket Hållbar Besöksnäring ska vara en självklar plattform för hållbarhetsfrågor i branschen och vara den naturliga parten att vända sig till för att driva frågor på nationell nivå.

”Hållbarhetsfrågorna har aldrig varit viktigare och aldrig mer närvarande än idag, i omvärlden och inom besöksnäringen. Frågan är inte längre varför utan snarare vad och hur? Nätverket har en plats att fylla i svensk besöksnäring och nu fortsätter vi vårt arbete med att utveckla föreningen och etablera oss tydligare i fler sammanhang, hos gamla och nya medlemmar. Nätverket Hållbar Besöksnäring ska vara det självklara valet för dem som vill vara del i ett sammanhang som driver utvecklingen av framtidens besöksnäring,” säger Katarina Thorstensson, ordförande för Nätverket Hållbar Besöksnäring.

På årsmötet den 20 februari som hölls i samband med Möten & Events på Kistamässan, valdes även tre nya styrelsemedlemmar in i styrelsen; Björn Johannessen, Karlstad CCC och Sylvia Nylin, Svenska Möten samt Anna Hegethorn, Visit Småland som suppleant.

Övriga styrelsemedlemmar: Katarina Thorstensson, Göteborg & Co, ordförande; Petra Löfås, Svenska Mässan; Kristin Lundén, Münchenbryggeriet; Emma Mancilla, Stockholmsmässan och Annika Johansson, Svensk Miljöbas.

Medlemmarna i nätverket är alla med och påvisar att hållbarhetsfrågor är en nödvändig faktor för långsiktig framgång och det är just detta som är poängen – att alla delar med sig och förstår vikten av att samverka och dela erfarenheter. När det kommer till hållbarhet förstår allt fler att det lönar sig att vara generös med sitt arbete och dela erfarenheter med andra. Effekten av det blir på sikt ett mer hållbart samhälle som alla gynnas av.

Nätverket Hållbar Besöksnäring är en ideell och politiskt obunden förening för aktörer inom mötes-, evenemangs- och turistnäringen som vill vara med och driva en hållbar utveckling av besöksnäringen. Nätverket bygger kunskap, delar erfarenheter, agerar katalysator och påverkar gemensamt i aktuella frågor. Medlemmarna agerar gemensamt för att lyfta hållbarhetsfrågorna i branschen.

 

Webbplats: www.natverkethallbarbesoksnaring.se

Foto: © iStock.com/Rawpixel