platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
16-17 juni 2020
Internationell kongress
om 3D-printing till Örebro.
bra initiativ
Turistrådet Västsverige
hjälper besöksnäringen att behålla anställda.
omställningen är här
Internationell konferens
för framtidens handel kommer till Stockholm.
500 000 drabbade
EXPO2020 i fara
- hotell och restauranger är nere på 20 procents beläggning.
08.45 - 11.00
Upplev Trädgårdsmässan LIVE
hemifrån i morgon.
ett gött initiativ
”För ditt Göteborg”
stöttar lokala besöksnäringen.
Lastbilbranschen enig
Elmia Lastbil
flyttas fram till 2021.
fint initiativ
Elite Hotels sträcker ut handen
till 70+ och vårdpersonal.
tidig statistik
Konkurser inom hotell- och restaurang
väntas öka med 57 % i mars månad.
20-22 oktober
GastroNord tar nya tag i oktober
bokningarna var de största hittills.
RSS
rss_icon
Länkar
Green Meetings Industry Council blir Nätverket Hållbar Besöksnäring

Det finns ett tydligt behov av att samverka och dela erfarenheter i hållbarhetsfrågor inom besöksnäringen och här har föreningen Green Meetings Industry Council Sweden, grundad 2011, spelat en stor roll. Föreningen breddar nu verksamheten och erbjuder ett sammanhang och en röst för hela besöksnäringen kring hållbarhetsfrågor. I samband med detta byter föreningen namn till Nätverket Hållbar Besöksnäring.

I takt med att hållbarhetsfrågorna får ett allt större fokus vill nu Nätverket Hållbar Besöksnäring vara en drivande kraft framåt inom den svenska besöksnäringen. Det finns ett behov av ett nätverk runt hållbar utveckling i besöksnäringen. I ett så avlångt land har aktörer helt olika förutsättningar men det finns samtidigt så mycket gemensamt i hållbarhetsarbetet där vi kan lära av varandra. Nätverket Hållbar Besöksnäring ska vara en självklar plattform för hållbarhetsfrågor i branschen och vara den naturliga parten att vända sig till för att driva frågor på nationell nivå.

”Hållbarhetsfrågorna har aldrig varit viktigare och aldrig mer närvarande än idag, i omvärlden och inom besöksnäringen. Frågan är inte längre varför utan snarare vad och hur? Nätverket har en plats att fylla i svensk besöksnäring och nu fortsätter vi vårt arbete med att utveckla föreningen och etablera oss tydligare i fler sammanhang, hos gamla och nya medlemmar. Nätverket Hållbar Besöksnäring ska vara det självklara valet för dem som vill vara del i ett sammanhang som driver utvecklingen av framtidens besöksnäring,” säger Katarina Thorstensson, ordförande för Nätverket Hållbar Besöksnäring.

På årsmötet den 20 februari som hölls i samband med Möten & Events på Kistamässan, valdes även tre nya styrelsemedlemmar in i styrelsen; Björn Johannessen, Karlstad CCC och Sylvia Nylin, Svenska Möten samt Anna Hegethorn, Visit Småland som suppleant.

Övriga styrelsemedlemmar: Katarina Thorstensson, Göteborg & Co, ordförande; Petra Löfås, Svenska Mässan; Kristin Lundén, Münchenbryggeriet; Emma Mancilla, Stockholmsmässan och Annika Johansson, Svensk Miljöbas.

Medlemmarna i nätverket är alla med och påvisar att hållbarhetsfrågor är en nödvändig faktor för långsiktig framgång och det är just detta som är poängen – att alla delar med sig och förstår vikten av att samverka och dela erfarenheter. När det kommer till hållbarhet förstår allt fler att det lönar sig att vara generös med sitt arbete och dela erfarenheter med andra. Effekten av det blir på sikt ett mer hållbart samhälle som alla gynnas av.

Nätverket Hållbar Besöksnäring är en ideell och politiskt obunden förening för aktörer inom mötes-, evenemangs- och turistnäringen som vill vara med och driva en hållbar utveckling av besöksnäringen. Nätverket bygger kunskap, delar erfarenheter, agerar katalysator och påverkar gemensamt i aktuella frågor. Medlemmarna agerar gemensamt för att lyfta hållbarhetsfrågorna i branschen.

 

Webbplats: www.natverkethallbarbesoksnaring.se

Foto: © iStock.com/Rawpixel