platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Swedish Network of Event Destinations
Visit Blekinges destinationsutvecklare
tar plats i nationell nätverksstyrelse.
I bästa sällskapet
Events Industry Council
belönar svenska Lotta Boman, Sigtunahöjden.
100 mest inflytelserika
Rösta på Atti Soenarso, Chefredaktör på Meetings International
Nominerad till Eventex Index 2021 De 100 mest inflytelserika personerna inom eventindustrin.
letar nyckeltal
Visita i nytt samarbete för nationell evenemangsstatistik
Sora aktörer tar fram relevant och pålitlig statistik för att stärka kunskapen om branschen.
Thought Leadership Hub
The ACF – Audite, Cogitare, Facite lovar att lyssna, tänka och göra
Ska hjälpa organisationer och destinationer att nå sin fulla potential genom business events.
ökat belgiskt intresse
Göteborg knyter band med Flandern
Avsiktsförklaring att stärka innovationssamarbetet mellan regionerna.
Dörrarna öppnas
Borås fylls av besökare igen
tre kongresser samma vecka plus EM-kval i fotboll för F16.
27 oktober
Ny dansk-svenskjobbmässa
på Malmömässan.
Cool konst
Tre dolda kulturgårdar
i Litauens främsta städer.
RSS
rss_icon
Länkar
Strategi för bättre evenemang till Luleåborna

Med målet att Luleå ska bli ännu på att fånga upp idébärare, locka till sig flera stora evenemang och göra det enklare för arrangörer är nu kommunens evenemangsstrategi på gång.

Genom fokusgrupper och dialogmöten med kommunens förvaltningar, de kommunägda bolagen, externa aktörer och civilsamhället ska evenemangsstrategin tas fram.

"Vi vill att Luleå ska bli en ännu bättre evenemangsstad. Det ska bli lättare för både interna och externa aktörer att arrangera event. En tanke kan vara en evenemangslots som en kontakt in i kommunen", säger Marie Wallstén, avdelningschef Evenemang och konferens.

"En tydlig strategi minskar risken för att evenemang krockar, ser till att vi har arrangemang under hela året och ger en bra översikt av de eventlokaler som finns", säger Ove Forsberg, avdelningschef Kulturarv, skärgård och turism.

Målet är att strategin ska vara klar i maj/juni. Upphandlad processledare är Anders Granberg, som tidigare varit vd för the Node Pole och etableringschef för Luleå Näringsliv AB.

Bakom honom står styrgruppen bestående av Marie Wallstén, avdelningschef Evenemang och konferens, Ove Forsberg, avdelningschef Kulturarv, skärgård och turism, Jenny Hellman, vd Visit Luleå och Linda Björk, affärsutvecklare Visit Luleå.