platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
Hotellnytt
BWH Hotel Group
fortsätter expandera i Norge.
UNWTO-möte i går
IATA tror på vaccinationskrav
för att flyga internationellt.
Fourth Industrial Revolution
MCI ställer om
till den digitala tidsåldern.
forskningsresultat
Innovationsnätverket ”Future Meeting Space”:
har ett digitalt evenemang den 22 februari.
flygnytt
Emirates utökar sin verksamhet till USA
efter ökad efterfrågan.
En sann förebild
Charbél Gabro
vinner Stora Målpriset 2020.
strikta krav
Mallorca tilldelas prestigefyllt certifikat från UNWTO
- som första turistdestination i Europa.
omställning
​Stockholmsmässan
blir padelarena.
I natt jag drömde
Micke Darmell
skriver ett brev från framtiden.
PRESSTOP
IMEX i Frankfurt 2021
ställs in.
RSS
rss_icon
Länkar
Strategi för bättre evenemang till Luleåborna

Med målet att Luleå ska bli ännu på att fånga upp idébärare, locka till sig flera stora evenemang och göra det enklare för arrangörer är nu kommunens evenemangsstrategi på gång.

Genom fokusgrupper och dialogmöten med kommunens förvaltningar, de kommunägda bolagen, externa aktörer och civilsamhället ska evenemangsstrategin tas fram.

"Vi vill att Luleå ska bli en ännu bättre evenemangsstad. Det ska bli lättare för både interna och externa aktörer att arrangera event. En tanke kan vara en evenemangslots som en kontakt in i kommunen", säger Marie Wallstén, avdelningschef Evenemang och konferens.

"En tydlig strategi minskar risken för att evenemang krockar, ser till att vi har arrangemang under hela året och ger en bra översikt av de eventlokaler som finns", säger Ove Forsberg, avdelningschef Kulturarv, skärgård och turism.

Målet är att strategin ska vara klar i maj/juni. Upphandlad processledare är Anders Granberg, som tidigare varit vd för the Node Pole och etableringschef för Luleå Näringsliv AB.

Bakom honom står styrgruppen bestående av Marie Wallstén, avdelningschef Evenemang och konferens, Ove Forsberg, avdelningschef Kulturarv, skärgård och turism, Jenny Hellman, vd Visit Luleå och Linda Björk, affärsutvecklare Visit Luleå.