platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
tuffa tider
Svenska Mässans förlust 278 miljoner för 2020.
omsättningen sjönk med 60 procent.
största resemässan
Matka Nordic Travel Fair
flyttas till januari 2022.
22-24 september
Den internationella vävmässan
i Halmstad flyttas fram till 2022.
9-11 november 2021
IMEX i nytt digitalt samarbete med Smyle
hela nya programmet kommer i april.
opinion
A statement by AnnaMaria Ruffini, SITE Global Past President
about the current pandemic and the role of the industry associations.
framgångsrika möten
Riksidrottsmötet 2019
vinnare av Destination Jönköpings event- och mötespris.
ny affärsstrategi
Workman Event ny partner till Stockholmsmässan
för mattentreprenad och eventproduktion.
11 500 kvadratmeter
Svenska Hus och kontorsaktören Helio
inleder ett samarbete kring K6 i Malmö.
forskning skapar möten
Framtidens affärsmöten:
fler sinnen involverade, mer trovärdiga och autentiska upplevelser.
Malmö Arena och Baltiska Hallen
Malmö får innebandy-VM
7-15 december 2024.
RSS
rss_icon
Länkar
Uppsala fortsätter satsa på mötesambassadörer

Torsdag den 11 mars, utses några av de viktiga ambassadörerna för Uppsala som mötesstad. Det kommer att ske under en middag på Flustret. De som bjuds in till middagen har en nyckelroll när det gäller att skapa fler möten i Uppsala.

Årligen kommer många deltagare till de kongresser som anordnas i Uppsala. Varje kongressdeltagare spenderar, utöver själva kongressavgiften och resan hit, pengar i regionen. Att mötesindustrin med hotell, restaurang, handel, arrangörer av sightseeing, taxi med flera, gynnas av kongresserna är en självklarhet. Fler möten i regionen bidrar till att lyfta fram fördelarna med Uppsala och även sätta ljuset på alla som verkar här. Mötesindustrin är också en arbetskraftsintensiv sektor som ger många arbetstillfällen.

– För de personer som bjuder in till ett möte betyder det att de själva och deras organisation hamnar i centrum och fler från deras organisation får också chans att delta i kunskapsutbytet, säger kongresschef Charlotte Ullberg, som är ansvarig för Ambassadörsmiddagen. Men det kräver också en stor arbetsinsats och ett engagemang. Onsdagens middag har som syfte att lyfta fram och premiera de personer som inbjudit till större möten i Uppsala under 2009, fortsätter hon.

Kriterierna för de som utses till Ambassadörer och belönas är:

– De ingår i gruppen: Den person/organisationskommitte som arrangerat flest antal möten i Uppsala 2009 - eller i gruppen: Den person/organisationskommitte som bidragit till flest antal hotellnätter i Uppsala 2009

Prisutdelare är Gunnar Hedberg, Kommunstyrelsens ordförande och ordförande i Uppsala Tourism styrelse. Konferencier är Stig-Björn Ljunggren och skådespelare från bland annat Uppsala Stadsteater underhåller. Kvällens tema är: I valet och kvalet. Evenemanget genomförs i samarbete mellan medlemsföretagen i projektet Uppsala Convention Bureau och tidningen Biz&Art.

– De här människorna, som vi kallar ambassadörer, ser till att Uppsala hamnar på kartan. De bjuder hit sina kollegor på möten, med kollegorna så kommer kunskap och kompetens, det blir en stimulans, inte bara för mötesindustrin utan en stimulans för hela staden, säger Charlotte Ullberg.

Förra året, 2009, genomfördes exempelvis 40 internationella möten här. Möten som gav Uppsala intäkter på mer än 54 miljoner kronor.

---------------------------------------------------------------------------------------------

Uppsala Convention Bureau är ett samarbete mellan intressenter inom besöksnäringen. Uppsala Tourism inledde samarbetsprojektet för nio år sedan efter ett ökat uppdrag från Uppsala kommun.