platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
service i världsklass
Clarion Hotel Sign
vill ta gästupplevelsen till en ny nivå och tillsätter ett unikt Guest Experience Team.
Hållbarhet
Östersjöns och Mälarens överlevnad
i fokus på Allt för sjön 2020.
nytt jobb
Per Keller lämnar Yasuragi
återvänder till Sundsvall för att öppna Clarion Hotel.
Nytt jobb
Amanda Lindblad
ny hotelldirektör på Radisson Blu Hotel i Lund.
coronoaviruset
IBTM skjuter upp IBTM Asia Pacific 2020
genomförs i Singapore 13-14 april 2021.
mässor skapar möten
Elmias resultat bättre än väntat
omsatte 232 miljoner med 350 000 besökare.
samarbete skapar events
Uppsala värdstad
för flera viktiga golfevenemang de kommande fem åren.
event skapar möten
USM i handboll
stannar i Uppsala ytterligare två år.
Coronaviruset
Wyndham stänger 1000 hotell i Kina
men öppnar ytterligare 500 hotell i Kina inom tre år

Nordbygg på Stockholmsmässan
en port in till den svenska marknaden.
RSS
rss_icon
Länkar
Rekordår för Svenska Mässan

2018 var på många sätt ett rekordår för Svenska Mässan och Gothia Towers. Med en omsättning på drygt 1,4 miljarder kronor, ett resultat på 233 miljoner före avskrivningar och över två miljoner besökare nådde koncernen all-time-high, samma år som de fyllde 100 år.

"Vi kunde inte ha önskat oss ett bättre år att avsluta vårt första sekel på", säger Carin Kindbom, vd och koncernchef på Svenska Mässan. "Med över två miljoner besökare var det också ett rekordår när det gäller våra flöden. Under året har vi haft 25 mässor i egen regi samt många stora och mindre möten som har präglat hela vår mötesplats, det har varit vad vi kallar ett högår. Vi har också fått en mängd utmärkelser vilket gläder och motiverar oss i vår fortsatta utveckling."

Under 2018 utsågs Svenska Mässan och Gothia Towers bland annat till Västsveriges mest attraktiva arbetsgivare och även till Västra Götalands friskaste företag. Upper House Spa blev utsett till Sveriges bästa spa och nyligen blev Upper House rankat som Sveriges bästa hotell på TripAdvisor, för fjärde gången.

"Det är ett fantastiskt erkännande att så många uppskattar det vi gör och vi är oerhört stolta över alla utmärkelser", säger Carin Kindbom. "Samtidigt vill jag framhålla att nyckeln till framgångarna är våra medarbetare. Medarbetarnöjdhet och kundnöjdhet går hand i hand."

Rekordåret avspeglas också i de turistekonomiska effekterna, den summa pengar som Svenska Mässan och Gothia Towers besökare spenderar i Göteborg under sin vistelse på shopping, restauranger, transporter, hotell och sevärdheter i Göteborg. De turistekonomiska effekterna ökade till 3,2 miljarder kronor under 2018, enligt beräkningar baserade på årssiffror från SCB och Tillväxtverket.

Ett starkt kassaflöde på 142 miljoner kronor gör att Svenska Mässan under året kunde återinvestera 113 miljoner i mötesplatsen i exempelvis nya lokaler, nya restaurangkoncept, ny entré och insatser för ökad digitalisering. En ombyggnation av Kongresshalls-entrén har påbörjats, som kommer att bli större än nuvarande huvudentré vid Korsvägen. Denna entré kommer i sin tur att utvecklas i samband med byggnationen av det fjärde tornet, med projektnamn +One som planeras vara färdigställt 2025.

 

Bilden: Svenska Mässan och Gothia Towers i Göteborg.

-------------------------------------------------------------------------------------------------Svenska Mässankoncernen drivs i stiftelseform och är en av norra Europas största integrerade mötesplatser med ett unikt cityläge i centrala Göteborg. Svenska Mässan har visionen att bli Europas mest attraktiva mötesplats genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen. Koncernen arbetar framgångsrikt med mässor och möten, hotell, restaurang och underhållning. Varje år välkomnar vi drygt 2 miljoner besökare till vår mötesplats. Svenska Mässans huvuduppdrag är att främja näringslivet och årligen genererar koncernen drygt 3,2 miljarder kronor i besöksnäringseffekter till Göteborg. Läs mer på www.svenskamassan.se