platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Award winner
Lotta Boman, Sigtunahöjden
tilldelades IACCs Mel Hosansky Award.
söks från 10 augusti
Evenemangsstödet införs
måste vara minst 250 deltagare.
hotellnyttt
Qatar öppnar 105 nya hotell
inför Fotbolls-VM 2022.
Bra inititativ
Seoul Convention Bureau
bjöd in till en online-kampanj för att lyfta MICE-industrin.
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
mässor skapar möten
Stockholm Furniture & Light Fair
storsatsar på 2022 - skandinavisk design får större fokus än någonsin tidigare.
hotellutveckling
Pride House
checkar in på Clarion Hotel Stockholm.
mötesskapare
Internetstiftelsen
öppnar ett nordiskt chapter för World Wide Web Consortium, W3C.

Ny guide planerar Skånerundan
– lokala drycker kombineras med mat, cykling, vandring och kultur.
RSS
rss_icon
Länkar
Rekordår för Swedish Lapland

Destinationen Swedish Lapland ökar med fem procent i antalet gästnätter för 2018, en ökning fördelad över hela året, enligt den preliminära inkvarteringsstatistiken från SCB. Andelen utländska gästnätter ökar från 29 till 34 procent, ett gott betyg för de attraktiva företag som finns och de marknadsinsatser som görs inom destinationen.

Idag släpptes den preliminära inkvarteringsstatistiken för 2018 – ett rekordår för Swedish Lapland. Den totala ökningen, jämfört med 2017, landar på +5 procent. En ökning högre än rikssnittet och under nio av tolv månader har besökarantalet varit högsta någonsin.

"Vår redan starka vintersäsong fortsätter öka med 13 procent jämfört med föregående år. Men ännu viktigare för näringens utveckling är att vi ser att ökningen är fördelad över hela året för de marknader vi bearbetar", säger vd Erika Mattsson.

"Tillsammans med lokala destinationer och företag arbetar vi aktivt med att stärka alla säsonger, för vi är medvetna om att destinationen har mycket att erbjuda den globala resenären, året om. Därför är det också extra roligt att vi 2018 passerade gränsen om en miljon utländska gästnätter", säger Erika.

2018 fick både Skellefteå och Kiruna ett direktflyg från Rotterdam respektive Amsterdam, en sommartid och en vintertid. En etablering som följdes upp med en målinriktad marknadsbearbetning och ökning av holländska gästnätter med 45 procent.

"Swedish Lapland har mycket som attraherar den holländska resenären - dels vårt Fly & Drive-koncept som passar bra sommartid, dels har vi vintertid våra isar som attraherar den holländska skridskoligan. Det tar tid att bygga upp kännedom om en ny destination hos resenären, därför är det roligt att se att vi redan första året vi är igång, lockar hit rejält många nya holländska gäster", säger Johanna Ögren, Marknadschef.

Digitala sommarkampanjer mot framför allt Norge har varit väldigt framgångsrika i år, både när det gäller att få hit campinggästerna och sedan att få dem att stanna några nätter extra. Från maj till september registrerades högsta antalet norska gästnätter någonsin.

"Tillsammans med destinationens campingföretag har vi riktat digital annonsering kring aktuella evenemang och erbjudanden till de norska gäster som redan befunnit sig på plats här i regionen för att få dem att stanna längre. Extra roligt har det varit att se, att många campinganläggningar faktiskt har gjort affärer direkt på Facebook Messenger tack vare våra annonskampanjer", säger marknadschefen Johanna Ögren.

Nyckelmarknader som Storbritannien och Tyskland har också ökat under 2018 men de snabbast växande marknaderna är Nederländerna, USA och delar av Asien – framför allt Indien, Singapore och Taiwan. Andelen utländska besökare uppgick till 34 procent under 2018 jämfört med 29 procent föregående år, vilket är högre än riksgenomsnittet.

 

Bilden: Norrsken i Abisko. Foto: Peter Rosén