nyheter
regional utveckling
Sex miljoner
investeras i nya XC-leder i Järvsö.
Hänger ditt företag med i utvecklingen?
PCO-nätverket Incon lanserar resurssida för Covid-19
med kontor på 170 destinationer.
coronautveckling
”Sveriges största digitala nätverkslunch”
100 deltagare möts när Jobbfestivalen och Yrkesdörren arrangerar med Max Burgers.
det finns en lösning
​Ställ inte in när det hettar till
– flytta fram istället.
ett steg i taget
Asiens mötes- och eventindustri
förväntas återhämta sig snabbare än andra kontinenter.
Hemester
Aktörer på Ven samarbetar
för att göra ön säker att besöka i sommar.
Första öppna kongresshallen i Skandinavien
Harpa Concert Hall and Conference Center
i Reykjavík är redo för tiden efter Covid-19.
mat skapar möten
Första uttagningen inför Årets Kock 2020
– här är kockarna som går vidare till kvaltävlingen.
hotellnytt
Radisson Blu Scandinavia Hotel i Göteborgshotell
blir familjeresort i sommar.
SM i matlagning
Stort intresse för Årets Kock 2020
– ansökningarna har gått upp med över 10 procent.
RSS
rss_icon
Länkar
Rekordår för Swedish Lapland

Destinationen Swedish Lapland ökar med fem procent i antalet gästnätter för 2018, en ökning fördelad över hela året, enligt den preliminära inkvarteringsstatistiken från SCB. Andelen utländska gästnätter ökar från 29 till 34 procent, ett gott betyg för de attraktiva företag som finns och de marknadsinsatser som görs inom destinationen.

Idag släpptes den preliminära inkvarteringsstatistiken för 2018 – ett rekordår för Swedish Lapland. Den totala ökningen, jämfört med 2017, landar på +5 procent. En ökning högre än rikssnittet och under nio av tolv månader har besökarantalet varit högsta någonsin.

"Vår redan starka vintersäsong fortsätter öka med 13 procent jämfört med föregående år. Men ännu viktigare för näringens utveckling är att vi ser att ökningen är fördelad över hela året för de marknader vi bearbetar", säger vd Erika Mattsson.

"Tillsammans med lokala destinationer och företag arbetar vi aktivt med att stärka alla säsonger, för vi är medvetna om att destinationen har mycket att erbjuda den globala resenären, året om. Därför är det också extra roligt att vi 2018 passerade gränsen om en miljon utländska gästnätter", säger Erika.

2018 fick både Skellefteå och Kiruna ett direktflyg från Rotterdam respektive Amsterdam, en sommartid och en vintertid. En etablering som följdes upp med en målinriktad marknadsbearbetning och ökning av holländska gästnätter med 45 procent.

"Swedish Lapland har mycket som attraherar den holländska resenären - dels vårt Fly & Drive-koncept som passar bra sommartid, dels har vi vintertid våra isar som attraherar den holländska skridskoligan. Det tar tid att bygga upp kännedom om en ny destination hos resenären, därför är det roligt att se att vi redan första året vi är igång, lockar hit rejält många nya holländska gäster", säger Johanna Ögren, Marknadschef.

Digitala sommarkampanjer mot framför allt Norge har varit väldigt framgångsrika i år, både när det gäller att få hit campinggästerna och sedan att få dem att stanna några nätter extra. Från maj till september registrerades högsta antalet norska gästnätter någonsin.

"Tillsammans med destinationens campingföretag har vi riktat digital annonsering kring aktuella evenemang och erbjudanden till de norska gäster som redan befunnit sig på plats här i regionen för att få dem att stanna längre. Extra roligt har det varit att se, att många campinganläggningar faktiskt har gjort affärer direkt på Facebook Messenger tack vare våra annonskampanjer", säger marknadschefen Johanna Ögren.

Nyckelmarknader som Storbritannien och Tyskland har också ökat under 2018 men de snabbast växande marknaderna är Nederländerna, USA och delar av Asien – framför allt Indien, Singapore och Taiwan. Andelen utländska besökare uppgick till 34 procent under 2018 jämfört med 29 procent föregående år, vilket är högre än riksgenomsnittet.

 

Bilden: Norrsken i Abisko. Foto: Peter Rosén