platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
forskning skapar möten
Forskare
har en viktig och mångfacetterad roll i inkubatorer.
Hotellnytt
BWH Hotel Group
fortsätter expandera i Norge.
UNWTO-möte i går
IATA tror på vaccinationskrav
för att flyga internationellt.
Fourth Industrial Revolution
MCI ställer om
till den digitala tidsåldern.
forskningsresultat
Innovationsnätverket ”Future Meeting Space”:
har ett digitalt evenemang den 22 februari.
flygnytt
Emirates utökar sin verksamhet till USA
efter ökad efterfrågan.
En sann förebild
Charbél Gabro
vinner Stora Målpriset 2020.
strikta krav
Mallorca tilldelas prestigefyllt certifikat från UNWTO
- som första turistdestination i Europa.
omställning
​Stockholmsmässan
blir padelarena.
I natt jag drömde
Micke Darmell
skriver ett brev från framtiden.
RSS
rss_icon
Länkar
Scandic säljer Hasselbacken till Pop House AB

Scandic har idag tecknat avtal om försäljning av Scandic Hasselbacken i Stockholm. Försäljningspriset uppgår till  230 MSEK på skuldfri basis och affären beräknas ge en reavinst för Scandic på omkring 180 MSEK. De nya ägarna tar över driften av hotellet den 1 mars 2019.

Scandic Hasselbacken som är beläget på Djurgården i Stockholm och har 113 rum, har drivits av Scandic sedan 1992. Köparen är Pop House AB som bland annat driver det närliggande ABBA The Museum och Pop House Hotel med restaurang och bar. Nyligen förvärvade Pop House AB också den anrika teateranläggningen Cirkus som ligger alldeles intill Scandic Hasselbacken.

"Vi är nöjda med att ha nått denna uppgörelse, och vi är övertygade om att Pop House AB har goda möjligheter att framgångsrikt utveckla hotellet vidare tillsammans med sina övriga närliggande verksamheter", säger Peter Jangbratt, vd för Scandic Hotels Sverige.

"Scandic Hasselbacken har ett unikt läge intill de nya ägarnas övriga verksamheter och vi lämnar över driften med en stark övertygelse om att hotellet kommer att spela en viktig roll i deras koncept", säger Jens Mathiesen, vd och koncernchef för Scandic Hotels Group.

Scandic Hasselbacken bidrog under 2018 med omkring 90 MSEK till Scandics nettoomsättning och 10.5 MSEK till justerat EBITDA. Försäljningen kommer att redovisas under det första kvartalet 2019.