platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
service i världsklass
Clarion Hotel Sign
vill ta gästupplevelsen till en ny nivå och tillsätter ett unikt Guest Experience Team.
Hållbarhet
Östersjöns och Mälarens överlevnad
i fokus på Allt för sjön 2020.
nytt jobb
Per Keller lämnar Yasuragi
återvänder till Sundsvall för att öppna Clarion Hotel.
Nytt jobb
Amanda Lindblad
ny hotelldirektör på Radisson Blu Hotel i Lund.
coronoaviruset
IBTM skjuter upp IBTM Asia Pacific 2020
genomförs i Singapore 13-14 april 2021.
mässor skapar möten
Elmias resultat bättre än väntat
omsatte 232 miljoner med 350 000 besökare.
samarbete skapar events
Uppsala värdstad
för flera viktiga golfevenemang de kommande fem åren.
event skapar möten
USM i handboll
stannar i Uppsala ytterligare två år.
Coronaviruset
Wyndham stänger 1000 hotell i Kina
men öppnar ytterligare 500 hotell i Kina inom tre år

Nordbygg på Stockholmsmässan
en port in till den svenska marknaden.
RSS
rss_icon
Länkar
Scandic säljer Hasselbacken till Pop House AB

Scandic har idag tecknat avtal om försäljning av Scandic Hasselbacken i Stockholm. Försäljningspriset uppgår till  230 MSEK på skuldfri basis och affären beräknas ge en reavinst för Scandic på omkring 180 MSEK. De nya ägarna tar över driften av hotellet den 1 mars 2019.

Scandic Hasselbacken som är beläget på Djurgården i Stockholm och har 113 rum, har drivits av Scandic sedan 1992. Köparen är Pop House AB som bland annat driver det närliggande ABBA The Museum och Pop House Hotel med restaurang och bar. Nyligen förvärvade Pop House AB också den anrika teateranläggningen Cirkus som ligger alldeles intill Scandic Hasselbacken.

"Vi är nöjda med att ha nått denna uppgörelse, och vi är övertygade om att Pop House AB har goda möjligheter att framgångsrikt utveckla hotellet vidare tillsammans med sina övriga närliggande verksamheter", säger Peter Jangbratt, vd för Scandic Hotels Sverige.

"Scandic Hasselbacken har ett unikt läge intill de nya ägarnas övriga verksamheter och vi lämnar över driften med en stark övertygelse om att hotellet kommer att spela en viktig roll i deras koncept", säger Jens Mathiesen, vd och koncernchef för Scandic Hotels Group.

Scandic Hasselbacken bidrog under 2018 med omkring 90 MSEK till Scandics nettoomsättning och 10.5 MSEK till justerat EBITDA. Försäljningen kommer att redovisas under det första kvartalet 2019.