nyheter
motor för utveckling
Dubai vinner anbud
för 232 business events för tiden fram till 2026.
nya jobb
Informationsteknik
fortsätter rekrytera välkända namn.
Hotell
Jacy’z Hotel & Resort
i Göteborg startar exklusiv chaufförservice.
event skapar möten
Para-VM visar upp Östersund
som en tillgänglig stad för evenemang.
Nytt jobb
Isabelle Lechtman
blir vd för Folkets Hus i Stockholm.
Mötesplats
Rekordår 2022
Nu vill Bjertorp slott bli landets främsta bröllopsdestination.

Jacyz hotell i Göteborg
kan bli Årets Bygge 2023.
events skapar möten
Väv 2022 i Halmstad
gav 18,5 miljoner kr i turismomsättning.
Event skapar möten
Piteå Business Tour
– nytt eventkoncept för näringslivet i Piteå.
Events skapar möten
Flera internationella mästerskap
stärker Malmö som evenemangsstad.
RSS
rss_icon
Länkar
Scandic säljer Hasselbacken till Pop House AB

Scandic har idag tecknat avtal om försäljning av Scandic Hasselbacken i Stockholm. Försäljningspriset uppgår till  230 MSEK på skuldfri basis och affären beräknas ge en reavinst för Scandic på omkring 180 MSEK. De nya ägarna tar över driften av hotellet den 1 mars 2019.

Scandic Hasselbacken som är beläget på Djurgården i Stockholm och har 113 rum, har drivits av Scandic sedan 1992. Köparen är Pop House AB som bland annat driver det närliggande ABBA The Museum och Pop House Hotel med restaurang och bar. Nyligen förvärvade Pop House AB också den anrika teateranläggningen Cirkus som ligger alldeles intill Scandic Hasselbacken.

"Vi är nöjda med att ha nått denna uppgörelse, och vi är övertygade om att Pop House AB har goda möjligheter att framgångsrikt utveckla hotellet vidare tillsammans med sina övriga närliggande verksamheter", säger Peter Jangbratt, vd för Scandic Hotels Sverige.

"Scandic Hasselbacken har ett unikt läge intill de nya ägarnas övriga verksamheter och vi lämnar över driften med en stark övertygelse om att hotellet kommer att spela en viktig roll i deras koncept", säger Jens Mathiesen, vd och koncernchef för Scandic Hotels Group.

Scandic Hasselbacken bidrog under 2018 med omkring 90 MSEK till Scandics nettoomsättning och 10.5 MSEK till justerat EBITDA. Försäljningen kommer att redovisas under det första kvartalet 2019.