platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Swedish Network of Event Destinations
Visit Blekinges destinationsutvecklare
tar plats i nationell nätverksstyrelse.
I bästa sällskapet
Events Industry Council
belönar svenska Lotta Boman, Sigtunahöjden.
100 mest inflytelserika
Rösta på Atti Soenarso, Chefredaktör på Meetings International
Nominerad till Eventex Index 2021 De 100 mest inflytelserika personerna inom eventindustrin.
letar nyckeltal
Visita i nytt samarbete för nationell evenemangsstatistik
Sora aktörer tar fram relevant och pålitlig statistik för att stärka kunskapen om branschen.
Thought Leadership Hub
The ACF – Audite, Cogitare, Facite lovar att lyssna, tänka och göra
Ska hjälpa organisationer och destinationer att nå sin fulla potential genom business events.
ökat belgiskt intresse
Göteborg knyter band med Flandern
Avsiktsförklaring att stärka innovationssamarbetet mellan regionerna.
Dörrarna öppnas
Borås fylls av besökare igen
tre kongresser samma vecka plus EM-kval i fotboll för F16.
27 oktober
Ny dansk-svenskjobbmässa
på Malmömässan.
Cool konst
Tre dolda kulturgårdar
i Litauens främsta städer.
RSS
rss_icon
Länkar
Scandic säljer Hasselbacken till Pop House AB

Scandic har idag tecknat avtal om försäljning av Scandic Hasselbacken i Stockholm. Försäljningspriset uppgår till  230 MSEK på skuldfri basis och affären beräknas ge en reavinst för Scandic på omkring 180 MSEK. De nya ägarna tar över driften av hotellet den 1 mars 2019.

Scandic Hasselbacken som är beläget på Djurgården i Stockholm och har 113 rum, har drivits av Scandic sedan 1992. Köparen är Pop House AB som bland annat driver det närliggande ABBA The Museum och Pop House Hotel med restaurang och bar. Nyligen förvärvade Pop House AB också den anrika teateranläggningen Cirkus som ligger alldeles intill Scandic Hasselbacken.

"Vi är nöjda med att ha nått denna uppgörelse, och vi är övertygade om att Pop House AB har goda möjligheter att framgångsrikt utveckla hotellet vidare tillsammans med sina övriga närliggande verksamheter", säger Peter Jangbratt, vd för Scandic Hotels Sverige.

"Scandic Hasselbacken har ett unikt läge intill de nya ägarnas övriga verksamheter och vi lämnar över driften med en stark övertygelse om att hotellet kommer att spela en viktig roll i deras koncept", säger Jens Mathiesen, vd och koncernchef för Scandic Hotels Group.

Scandic Hasselbacken bidrog under 2018 med omkring 90 MSEK till Scandics nettoomsättning och 10.5 MSEK till justerat EBITDA. Försäljningen kommer att redovisas under det första kvartalet 2019.