platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
16-17 juni 2020
Internationell kongress
om 3D-printing till Örebro.
bra initiativ
Turistrådet Västsverige
hjälper besöksnäringen att behålla anställda.
omställningen är här
Internationell konferens
för framtidens handel kommer till Stockholm.
500 000 drabbade
EXPO2020 i fara
- hotell och restauranger är nere på 20 procents beläggning.
08.45 - 11.00
Upplev Trädgårdsmässan LIVE
hemifrån i morgon.
ett gött initiativ
”För ditt Göteborg”
stöttar lokala besöksnäringen.
Lastbilbranschen enig
Elmia Lastbil
flyttas fram till 2021.
fint initiativ
Elite Hotels sträcker ut handen
till 70+ och vårdpersonal.
tidig statistik
Konkurser inom hotell- och restaurang
väntas öka med 57 % i mars månad.
20-22 oktober
GastroNord tar nya tag i oktober
bokningarna var de största hittills.
RSS
rss_icon
Länkar
Nytt rekordår för Nordic Choice Hotels

Förra året blev ett rekordår för Nordic Choice Hotels. Tack vare stark organisk tillväxt och lyckade nyetableringar levererade hotellkoncernen det bästa rörelseresultatet någonsin.

Med ett tillskott av åtta nya hotell och nästan 800 nya rum, avslutade Nordic Choice Hotels 2018 med en ny toppnotering för hotellkoncernens rörelseresultat. Driftsintäkterna uppgick till 10 880 MNOK, vilket är en ökning med 9,6 procent jämfört med 2017. Koncernens EBITDA (rörelseresultat före skatter och avskrivningar) passerade för första gången 1 miljard norska kronor.

”Vi har åter ökat topplinjen med en miljard kronor, i likhet med de tre föregående åren. Våra organiska hotell arbetar mycket bra. De har ett solitt fotfäste på sina lokala marknader och dessutom tar de nya marknadsandelar. Med en tillväxt i hotellportföljen och fulla driftsår för de hotell vi öppnade eller renoverade 2017, levererar vi även ett EBITDA-resultat som vi är mycket nöjda med”, säger Torgeir Silseth, koncernchef för Nordic Choice Hotels.

”Samtidigt ser vi även en fin utveckling för våra franchisehotell, som totalt sett levererar en topplinje på över 2,4 miljarder, vilket är en tillväxt på 5,2 procent.”

Genom företaget Strawberry Living gick de in på marknaden för långtidsboende under 2018. Denna satsning har resulterat i en portfölj på 2 700 lägenheter, vilka främst hyrs ut till företag.

”Som hotellföretag vill vi leverera produkter som är anpassade till olika typer av gäster. Vi bedriver därför vår verksamhet utifrån tre hotellkedjor och ett antal fristående hotell. Samtidigt ser vi en ökande efterfrågan hos de gäster som tillbringar långa perioder hemifrån. För dessa personer har vi nu ett erbjudande”, berättar Torgeir Silseth.

Dessutom växer distributionen i företagets egna digitala kanaler kraftigt, vilket medför lägre provisionskostnader för tredjepartskanaler.

”Vi kan nu börja skörda frukterna av den satsning vi har gjort på att utveckla egna digitala distributionskanaler. Distributionen i våra egna kanaler har haft en tillväxt på nästan 80 procent sedan vi gjorde omstruktureringen 2016. Att vi även gör det smidigare för gästerna genom att erbjuda digital in- och utcheckning, mobila rumsnycklar och snart även möjligheten att välja rum själv, uppskattas mycket av våra lojala Nordic Choice Club-medlemmar”, säger Torgeir Silseth.

År 2018 firade Nordic Choice Hotels och UNICEF 10-årigt samarbete. Under dessa år har hotellkoncernen donerat över 35 miljoner kronor till hjälporganisationen.

”Det är tack vare våra gästers och anställdas engagemang för en god sak som vi är en så stor bidragsgivare till UNICEF. Genom vår Sweet Dreams Stay-kampanj, där våra gäster kan tacka nej till rumsstädningen i samband med att de bor mer än en natt på något av våra hotell, donerade vi sju miljoner kronor förra året. Dessa pengar går till att driva hjälpcenter i Kambodja för barn som är utsatta för människohandel”, berättar Torgeir Silseth.

Tillsammans med hotellkoncernens grundare Petter A. Stordalen, har Torgeir Silseth ett intensivt år framför sig. Redan den 31 januari öppnade det första av koncernens totalt åtta planerade hotellöppningar 2019, när Quality Hotel The Mill i Malmö slog upp portarna. Bara i centrala Oslo ska man öppna tre hotell under året, där Clarion Hotel The Hub med sina 810 rum blir Norges största hotell. I Oslo öppnar även boutiquehotellet Amerikalinjen och Clarion Hotel Oslo.

”2019 blir året då vi passerar 200 hotell inom Nordic Choice. Totalt har vi officiellt 25 pågående projekt med nästan 7 700 rum på ingång de kommande åren.”

 

Bilden: Torgeir Silseth, koncernchef och Petter Stordalen, grundare

Nordic Choice Hotels. Bild: Nordic Choice Hotels.