platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
Hållbarhet på riktigt
Sigtunahöjden arbetar med Globala målen
En av de första konferensanläggningarna i världen.
19-21 november 2019
IBTM World 2019
tillkännager flera nya spännande talare och med dubbla Key-notes.
Universitet skapar möten
Abu Dhabi
lanserar världens första universitet för artificiell intelligens.
hotellnytt
Efter Stordalens förvärv:
Hotellpärla i Linköping blir Clarion Collection-hotell.
HOTELLNYTT
Scandic
öppnar centrala Helsingfors största konferenshotell.
flygnytt
Flybe
blir Virgin Connect.
sju gånger pengarna
​Malmöfestivalens turister
genererar 153 miljoner kronor till staden i turistekonomi.
FLygnytt
Finnair i nytt samarbete
med Fiji Airways.
18-19 november 2020
Ny heltäckande hi-techmötesplats
lanseras i Kista.
18-20 oktober
Borås
har RFSL-kongressen 2019
RSS
rss_icon
Länkar
Efterfrågan på möten och konferenser visar inga tecken på att mattas av

Svenska Möten går mot ännu ett rekordår 2018 och bokningsläget inför 2019 är hela 22 procent starkare än vid samma tid förra året. Varje enskild månad framöver är bättre bokad är föregående år och efterfrågan på möten och konferenser visar inga tecken på att mattas av.

Medan Svenska Möten ser en ökad efterfrågan inför 2019 med 22 procent, spår branschorganisationen Visita* en stillastående volym för möten och konferenser nästa år. Undersökningen Svensk Konferens och Mötesbarometer**, indikerar i sin tur en i stort sett oförändrad efterfrågan på + 0,6 procent under 2019.

Det är både bokningar från Svenska Mötens avtalskunder och kunder utan avtal som ökar. Dessutom har intäkten per förmedlad gäst, RevPD, ökat med 3,2 procent*** under 2018, vilket betyder att mötesanläggningarna har blivit bättre på att ta betalt för möten och kringtjänster.

"En stor del av tillväxten beror på en positiv prisutveckling, vilket vi tolkar som resultatet av ett mer affärsmässigt tänk även kring möten och konferenser", säger Svenska Mötens försäljningschef Pontus Esbo om ökningen.

"Att vi lyckas ta marknadsandelar på en i övrigt stillastående marknad är oerhört roligt", säger Svenska Mötens innesäljchef Marianne Heidenberg, vars team årligen hanterar runt 15 000 bokningsförfrågningar.

"Den stora efterfrågan ställer förstås stora krav på mitt team och under året har vi arbetat med ett omfattande digitaliseringsprojekt för att hantera alla bokningar på ett effektivare sätt. Vi avslutar ett hektiskt och fantastiskt år med att fira här", säger Marianne Heidenberg.

 

*Källa: Björn Arnek, avdelningschef branschekonomi på Visita

** Svensk Konferens och Mötesbarometer genomförs årligen av undersökningsföretaget Nordic Bench

***Visita (Mötesindikatorn) t o m augusti 2018