nyheter
Ska Sverige öppna sist?
​Nödrop från mötesindustrin!
Öppet brev till regeringen, riksdag, media och övriga intressenter.
22 & 23 september
Framtidens arbetsplats
- Ett digitalt event med Senab och Katarina Gospic.
Clean & Safe
Ny säkerhetsmärkning
bidrar till tryggt resande i Schweiz.
openforbusiness.com
Safetures nya verktyg
hjälper anställda boka säkra resor.
hotellnytt
Skansen i Båstad har byggt ut sitt spa för 50 miljoner kronor.
600 kvadratmeter mer än fördubblarspaytan.
destinationsutveckling
Fyrplatsen Pater Noster
får en ny operatör. Målet är att ta plats på den internationella kartan.
Press stop
ACTE, Corporate Travel Executives
har gått i konkurs.
the nude edition
Stockholm Furniture & Light Fair
lanserar ett solidariskt och hållbart mässkoncept för 2021.
Sänker begränsningarna
Malaysia tillåter nu möten
för upp till 250 deltagare.
innovation & utveckling
Royal Park Hospitality & Education Hub Sthlm
presenterar fler onlineutbildningar i samarbete med Hyper Island och Highlights.
RSS
rss_icon
Länkar
Efterfrågan på möten och konferenser visar inga tecken på att mattas av

Svenska Möten går mot ännu ett rekordår 2018 och bokningsläget inför 2019 är hela 22 procent starkare än vid samma tid förra året. Varje enskild månad framöver är bättre bokad är föregående år och efterfrågan på möten och konferenser visar inga tecken på att mattas av.

Medan Svenska Möten ser en ökad efterfrågan inför 2019 med 22 procent, spår branschorganisationen Visita* en stillastående volym för möten och konferenser nästa år. Undersökningen Svensk Konferens och Mötesbarometer**, indikerar i sin tur en i stort sett oförändrad efterfrågan på + 0,6 procent under 2019.

Det är både bokningar från Svenska Mötens avtalskunder och kunder utan avtal som ökar. Dessutom har intäkten per förmedlad gäst, RevPD, ökat med 3,2 procent*** under 2018, vilket betyder att mötesanläggningarna har blivit bättre på att ta betalt för möten och kringtjänster.

"En stor del av tillväxten beror på en positiv prisutveckling, vilket vi tolkar som resultatet av ett mer affärsmässigt tänk även kring möten och konferenser", säger Svenska Mötens försäljningschef Pontus Esbo om ökningen.

"Att vi lyckas ta marknadsandelar på en i övrigt stillastående marknad är oerhört roligt", säger Svenska Mötens innesäljchef Marianne Heidenberg, vars team årligen hanterar runt 15 000 bokningsförfrågningar.

"Den stora efterfrågan ställer förstås stora krav på mitt team och under året har vi arbetat med ett omfattande digitaliseringsprojekt för att hantera alla bokningar på ett effektivare sätt. Vi avslutar ett hektiskt och fantastiskt år med att fira här", säger Marianne Heidenberg.

 

*Källa: Björn Arnek, avdelningschef branschekonomi på Visita

** Svensk Konferens och Mötesbarometer genomförs årligen av undersökningsföretaget Nordic Bench

***Visita (Mötesindikatorn) t o m augusti 2018