platsannonser
nyheter
61 kontor i 31 länder
MCI
öppnar kontor i Hamburg.
flygnytt
Finnair öppnar ny rutt
till Busan under sommaren 2020.
hotellnytt
Ikoniska Borgafjäll hotell
i ny regi.
stora möten
Reykjavik får European Film Awards-galan 2020
1400 samlas för att sola sig i glansen.
Stockholm med på topplistan
Fortsatt tillväxt bland europeiska städer
European Cities Marketing Benchmarking Report 2019 är här.

MPI Sweden nedlagt
Nu gäller MPI Scandinavia.
nytt jobb
Karin Liberg
ny CIO för Resia Travel Group.
Klättrade 21 platser i ICCA-statistiken
Antalet möten och idrottsevenemang
ökar i Uppsala.
Möten & Events
Västsvenska besöksnäringsföretag
tar emot internationell naturturism-kongress i höst.
framtidskunskaper
Water&Wastewater
– ny internationell VA-mässa 2021.
RSS
rss_icon
Länkar
Han vill få oss att älska framtiden - Göran Adlén presenterar ny Trendrapport på Högberga Gård

Trendspanare Göran Adlén tillsammans med en av Sveriges absolut skickligaste gitarrist, Janne Schaffer. Du ser dem på Högberga Gård på Lidingö under Trenddagen 2019.

I ett svartvitt debattklimat måste vi våga ta den gyllene medelvägen. Vi behöver bli mer optimistiska och inte vara rädda för att älska framtiden. Det är utgångspunkten i Göran Adléns senaste Trendrapport som presenteras på Högberga Gård den 12 februari 2019. Årets sidekick; Janne Schaffer.

Göran Adlén är tillbaka med ännu en Trendrapport, även om han planerat att lägga av eftersom framtiden är ”omöjlig att förutspå”.

"Jag har sagt att jag ska sluta i flera år nu men jag kan helt enkelt inte låta bli att trendspana, och det visar sig att det jag förutspått har stämt vilket ger mig drivkraft att fortsätta, även om jag märker att jag inte alltid är så populär eftersom jag ofta går mot strömmen bland föreläsare", säger Göran.

Temat för årets Trendrapport är ”helvete eller eufori” och handlar om ämnen om att navigera i en polariserad värld, där vi människor förväntas ta ställning mellan svart och vitt, vilket är helt omöjligt eftersom allt är ”fake news”.

"Antingen ska du vara hundra procent för eller emot något, det är inte lätt att ta rätt beslut. Jag kommer inte att leverera facit men lyfta olika uppfattningar och strömningar för att väcka reflektion. Jag kommer att slå hål på myten om att det sämsta man kan vara är ’stuck in the middle’. Framtidens vinnare kommer vara de som vågar ta den gyllene medelvägen på riktigt", säger Göran Adlén.

Trendspanaren vill framförallt lyfta en mer optimistisk syn på framtiden.

"Vi har en bra värld och behöver sluta svartmåla varandra och vår omgivning, säger han. Som debattör vinner du på att svartmåla andra sidan men världen är inte så svartvit. Vi måste se möjligheter istället för begränsningar och vi måste tänka långsiktigt och hållbart. Om vi till exempel mår bra av att flyga men miljön mår dåligt av det måste vi fokusera på att hitta hållbara alternativ, inte på att sluta semestra.

Som vanligt blir det en heldag på Högberga Gård med fokus på trender och tendenser inom marknadsföring, varumärken, sociala medier, kundservice, ledarskap, personlig utveckling och hållbarhet. Mat och prat kommer att gå hand i hand med förstärkning av Janne Schaffer.

"Janne är världens bästa storyteller och kommer att ge oss naturliga pauser i form av musik och berättelser. Det blir ett sätt att visa vikten av att pausa och att föra in lugn och ro i våra möten", säger Göran Adlén.

Det är 8:e gången som Göran Adlén väljer att presentera sin Trendrapport på Högberga Gård vilket han motiverar med att ”Högberga Gård har en fin historia, utmärkt mat och trevliga medarbetare som alltid levererar.”

"Vi är glada att Göran Adlén återkommer år efter år med sin Trendrapport. Det är mycket uppskattat bland både medarbetare och gäster och ger oss alltid nya idéer om hur vi kan utveckla oss själva", säger Högberga Gårds vd Johan Hjort.