platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
mässor skapar möten
Stockholm Furniture & Light Fair
storsatsar på 2022 - skandinavisk design får större fokus än någonsin tidigare.
hotellutveckling
Pride House
checkar in på Clarion Hotel Stockholm.
mötesskapare
Internetstiftelsen
öppnar ett nordiskt chapter för World Wide Web Consortium, W3C.

Ny guide planerar Skånerundan
– lokala drycker kombineras med mat, cykling, vandring och kultur.
hotellnyttt
Jessica Karlsson ny General Manager på NOFO
Alexander Alkesten ny brandmanager.
5-12 mars
World Junior Curling Championships
till Jönköping 2022.
1000 deltagare?
Stort intresse
när Sveriges vackraste MTB lopp ska köras.
flygnytt
Direktflyg från Arlanda i vinter:
Finnair flyger direkt till Bangkok, Phuket och Miami.
RSS
rss_icon
Länkar
Swedish Textile Initiative for Climate Action vill minsta textiliers klimatpåverkan

För att nå resultat i de stora hållbarhetsfrågorna behövs gränsöverskridande samarbeten.

Med initiativet Swedish Textile Initiative for Climate Action (STICA) åtar sig de svenska modeaktörerna KappAhl, H&M och Peak Performance att minska sin klimatpåverkan med minst 30 procent till år 2030.

Det är i linje med FN:s ”Fashion Industry Charter on Climate Action” som lanseras under COP24 i nästa vecka.

Visionen är att Sveriges mode- och textilindustri ska leda vägen och vara klimatpositiv i god tid före år 2050.

STICA bjuder in övriga svenska textilföretag att ansluta sig för att öka sina möjligheter att agera i klimatfrågan.

Syftet med STICA är att stödja den svenska mode- och textilindustrin i arbetet med att minska sin klimatpåverkan. Det ska göras genom att skapa en plattform för samverkan, kunskapsdelning och ta fram gemensamma verktyg för arbetet.

Initiativtagarna bjuder nu in andra stora och små svenska mode- och textilföretag, samt bransch- och intresseorganisationer vilka kan fungera som stödjande partners.

STICA:s första uppgift blir att göra en bedömning av medlemmarnas klimatpåverkan och utifrån det skapa handlingsplaner, där medlemmarna samarbetar för att dela kunskap och implementera lösningar.