nyheter
regional utveckling
Sex miljoner
investeras i nya XC-leder i Järvsö.
Hänger ditt företag med i utvecklingen?
PCO-nätverket Incon lanserar resurssida för Covid-19
med kontor på 170 destinationer.
coronautveckling
”Sveriges största digitala nätverkslunch”
100 deltagare möts när Jobbfestivalen och Yrkesdörren arrangerar med Max Burgers.
det finns en lösning
​Ställ inte in när det hettar till
– flytta fram istället.
ett steg i taget
Asiens mötes- och eventindustri
förväntas återhämta sig snabbare än andra kontinenter.
Hemester
Aktörer på Ven samarbetar
för att göra ön säker att besöka i sommar.
Första öppna kongresshallen i Skandinavien
Harpa Concert Hall and Conference Center
i Reykjavík är redo för tiden efter Covid-19.
mat skapar möten
Första uttagningen inför Årets Kock 2020
– här är kockarna som går vidare till kvaltävlingen.
hotellnytt
Radisson Blu Scandinavia Hotel i Göteborgshotell
blir familjeresort i sommar.
SM i matlagning
Stort intresse för Årets Kock 2020
– ansökningarna har gått upp med över 10 procent.
RSS
rss_icon
Länkar
Vetenskapsrådet ger pengar till forskarskola för lärare i idrott och hälsa

Bidraget gäller en ny forskarskola för lärare i idrott och hälsa, samt en studie om lärarutbildningens betydelse. Forskare vid Örebro universitet deltar i två projekt som fått sammanlagt 12 miljoner kronor av Vetenskapsrådet, varav drygt 4 miljoner kronor till Örebroforskarna.

– Vi får igen möjlighet att genomföra en forskarskola för yrkesverksamma lärare. Det är mycket viktigt för utvecklingen av ämnet i både skolan och den högre utbildningen – och relationen mellan högre utbildning och yrkesverksamhet, säger Mikael Quennerstedt, professor i idrottsvetenskap och delaktig i båda projekten.

Tidigare forskning visar en splittrad bild av hur lärarutbildning påverkar undervisningen i skolan. Just forskning om utbildningen av lärare i idrott och hälsa är särskilt eftersatt, enligt Mikael Quennerstedt.

– Internationella studier har kommit fram till att studenters erfarenheter av tävlingsidrott för med sig att de inte alltid i sin roll som lärare undervisar på ett sätt som stämmer överens med målen i kursplanerna, och att deras undervisning heller inte vänder sig till alla elever, säger han.

Annan forskning visar å andra sidan att lärarutbildningen, inklusive den verksamhetsförlagda utbildningen, VFU, har stor betydelse för hur studenterna tar sig an yrket som lärare i idrott och hälsa.

Projektet, som leds från Högskolan i Dalarna, ska studera vilken betydelse idrottslärarutbildningen har för lärarstudenter, både under studietiden och i yrket. Utgångspunkten är BFL, bedömning för lärande.

– BFL kan sägas vara en metodik inom undervisning och bedömning som är speciellt gynnsam för elevers och studenters lärande, och som inte är lika präglat av lärarstudenternas erfarenhet av idrott, säger Björn Tolgfors som är den andre Örebroforskaren i projektet.

I projektet ska forskarna bland annat titta på hur BFL används inom universitetskurser, under VFU och i skolans undervisning i idrott och hälsa. Forskarna ska under projekttiden också använda sociala medier, öppna för reflektioner från deltagarna.

Det andra projektet som fått anslag från Vetenskapsrådet är en forskarskola för lärare i idrott och hälsa, FIHD, om ”daglig rörelse i skolan”.

I en promemoria från regeringen förra året, ”Samling för daglig rörelse”, framhålls vikten av mer fysisk rörelse i skolan, både i ämnet idrott och hälsa – och under hela skoldagen. Det samlade målet är att få eleverna att må bättre och förbättra sina skolresultat. Under lång tid har den skolpolitiska debatten präglats av en strikt åtskillnad mellan ämnet idrott och hälsa och daglig rörelse, vilket för sig utmaningar för lärare.

– Forskning har visat att rörelse är bra för både välbefinnande och skolresultat. Utgångspunkten för denna forskarskola är därför att undersöka ”daglig rörelse” som en utbildningsfråga, säger Mikael Quennerstedt och pekar på vikten av den praktiknära forskning och ämnesdidaktik som utmärkt tidigare omgångar av FIHD.

En styrka med forskarskolan är att den kan få stort genomslag för undervisningen och kunskapsspridningen i skolan enligt Mikael Quennerstedt. I projektet deltar också Marie Öhman, professor i idrottsvetenskap vid Örebro universitet. Forskarskolan leds från Gymnastik- och idrottshögskolan, Stockholm med deltagare från Göteborgs universitet och Malmö universitet.

Bilden: Mikael Quennerstedt och Björn Tolgfors deltar tillsammans med ytterligare en Örebroforskare, Marie Öhman, i två projekt som handlar om lärare i idrott och hälsa.