platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Award winner
Lotta Boman, Sigtunahöjden
tilldelades IACCs Mel Hosansky Award.
söks från 10 augusti
Evenemangsstödet införs
måste vara minst 250 deltagare.
hotellnyttt
Qatar öppnar 105 nya hotell
inför Fotbolls-VM 2022.
Bra inititativ
Seoul Convention Bureau
bjöd in till en online-kampanj för att lyfta MICE-industrin.
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
mässor skapar möten
Stockholm Furniture & Light Fair
storsatsar på 2022 - skandinavisk design får större fokus än någonsin tidigare.
hotellutveckling
Pride House
checkar in på Clarion Hotel Stockholm.
mötesskapare
Internetstiftelsen
öppnar ett nordiskt chapter för World Wide Web Consortium, W3C.

Ny guide planerar Skånerundan
– lokala drycker kombineras med mat, cykling, vandring och kultur.
RSS
rss_icon
Länkar
Kreativa industrin växlar upp med ny organisation

Fem av de största branschorganisationerna inom mode, musik, datorspel, reklam, film och tv bildar den gemensamma organisationen Kreativ Sektor. Med den nya organisationen fördjupas branschernas näringspolitiska samarbete för att främja ekonomisk tillväxt, jobbskapande och innovation inom den kreativa industrin.

Kreativ Sektor är ett mångårigt samarbete som nu fördjupas med en ny organisation och ett nyinrättat kansli. Ordförande för den nybildade föreningen blir Film&TV-Producenternas generalsekreterare Johan Holmer.

– Den kreativa industrin omfattar många branscher och frågorna spänner över flera politikområden. Därför krävs samordning och långsiktighet, både från branschernas och politikens sida. Med den nya organisationen kan vi växla upp och lägga mer resurser på det operativa arbetet. Samtidigt kan vi fortsätta vara en naturlig samtalspart för departement och myndigheter i frågor som rör de kreativa näringarna, säger Johan Holmer, ordförande för Kreativ Sektor.

Kansliet kommer att ledas av Christine Sundberg Carendi, tidigare generalsekreterare på Association of Swedish Fashion Brands.

– De senaste årens investeringar och satsningar på den kreativa sektorn från det offentliga har lagt en god grund. Jag ser fram emot att ta arbetet vidare i nära dialog med främjare och beslutsfattare, säger Christine Sundberg Carendi, kansliansvarig Kreativ Sektor.

Den nyvalda styrelsen för Kreativ Sektor består av Johan Holmer, ordförande (Film&TV-Producenterna), Jennie Rosén (Association of Swedish Fashion Brands), Jessica Bjurström (Sveriges Kommunikationsbyråer – KOMM), Ludvig Werner (Musiksverige) och Per Strömbäck (Dataspelsbranschen).

 

Bilden: Christine Sundberg Carendi, kansliansvarig och Johan Holmer, ordförande, Kreativ Sektor.

 

Om Kreativ Sektor:

Kreativ Sektor är en ideell förening och ett näringspolitiskt samarbete mellan branschorganisationerna Association of Swedish Fashion Brands - ASFB, Dataspelsbranschen, Film & TV-Producenterna, KOMM - Sveriges Kommunikationsbyråer och Musiksverige. Branscherna omsätter totalt över 400 miljarder kronor, varav mer än hälften är export. Syftet med föreningen är att utifrån medlemsföretagens ekonomiska intressen, verka för att de kreativa näringarna förblir en självklar del av svensk näringspolitik och ges bästa möjliga förutsättningar för en uthållig ekonomisk utveckling samt ekonomisk tillväxt.