nyheter
33o miljoner jobb
European Cities Marketing
kräver en öppen och permanent dialog mellan europeiska institutioner och lokala destinationer.
nytt jobb
Johan Michelson
ny vd för BWH Hotel Group i Skandinavien.
sverige ligger klart efter
RAI Amsterdam
öppnas igen utan att begränsa antalet besökare.
tyskland ligger före
Köln är redo för nya affärsevent
mässor är oöverträffade som affärsmöten.
covid-19
Emirates återbetalar över 500 miljoner dollar
fortfarande 500 000 som inte fått sina pengar.
Säkerhet i första rummet
Ras Al Khaimah
blir den första staden i världen som certifieras som säker av Bureau Veritas.
samverkan och dialog
Elmiadalen gav 515 941 kronor
till Världens Barn.
evenemang skapar möten
Uppsala
välkomnar SM på cykel.
Tyska events ligger före
Ny kongressfond
stärker Berlins evenemangsindustri.
Europa öppnar
Starkt 2019 på Austria Center Vienna
- höstsäsongen avgör om 2020 skapar en tvärnit.
RSS
rss_icon
Länkar
Göteborgs Kulturkalas är årets hållbara event

Göteborgs Kulturkalas har fått ta emot priset Hållbart event 2018 för sitt arbete med ”Engångsfritt Kulturkalas”.

– Det känns väldigt roligt att detta projektet får uppmärksamhet. Tack vare en fantastisk samverkan i staden, hårt slit men också att vi har vågat gå vidare med en ganska modig satsning. Ännu roligare är att så många har visat intresse för vårt arbete nu i efterhand. Det behövs exempel och vi visar vägen med detta projektet och det är precis den rollen vi ska ha. Vi ska vara i framkant och inspirera där vi kan. Nu laddar vi inför återstående arbete för att bli helt engångsfria till 2021, säger Filip Eklund, miljöansvarig på Göteborg & Co för Göteborgs Kulturkalas.

Hållbart event 2018 delades ut under onsdagen den 7 november på Hållbar besöksnäring i Stockholm, där Filip Eklund fick ta emot priset. På plats fanns också representanter från Göteborgs Stad och Kretslopp och vatten.

Satsningen ”Engångsfritt Kulturkalas” görs tillsammans med Göteborgs Stad och förvaltningen Kretslopp och vatten med syftet att Göteborgs Kulturkalas ska fungera som ett pilotprojekt där olika metoder testas för att på sikt permanentas och fungera som ett gott exempel för andra evenemang.

– För att minska klimat- och miljöpåverkan har Göteborgs Stad målet att minska hushållsavfallet med 30 procent per göteborgare till 2030 jämfört med 2010. Att stadens verksamheter går före med gott exempel är superviktigt, inte minst vid publika evenemang där vi möter många göteborgare, säger Karin Nielsen, processledare på Kretslopp och vatten.

Juryns motivering för Göteborgs Kulturkalas: ”Göteborgs Kulturkalas har visat på stor initiativförmåga och konkret miljönytta genom att eliminera engångsavfall från tusentals måltids- och dryckesserveringar. Effekten blev 18 procent lägre avfallsmängder och motsvarande minskad klimatpåverkan. Resultatet uppnåddes genom bland annat stora informationsinsatser, en innovativ disklösning, halvportioner, diskdisko, rabatt på mat som serverades i medhavd matlåda, hyrda flergångsglas och förbud mot onödiga engångsförpackningar. Konceptet ska nu permanentas och spridas till andra eventverksamheter.”

Det är första året som Hållbar Besöksnäring delar ut priset Hållbart event, det har till syfte att lyfta föredömen och goda exempel inom eventbranschen. Samtidigt delas även pris ut för Årets hållbara destination och GMIC Swedens Årets Hållbarhetsinsats.

Bilden: Filip Eklund (trea från vänster), Miljöansvarig på Göteborg & Co för Göteborgs Kulturkalas, tillsammans med övriga vinnare. Foto: Simon Strandvik.