platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Dörrarna öppnas
Borås fylls av besökare igen
tre kongresser samma vecka plus EM-kval i fotboll för F16.
27 oktober
Ny dansk-svenskjobbmässa
på Malmömässan.
Cool konst
Tre dolda kulturgårdar
i Litauens främsta städer.
Flygnytt
AMF investerar 200 miljoner
i flygbolaget BRA.
skapar stark position
Hybrid+,
ny metod för mötesupplevelser lanseras av Göteborg & Co.
Hotellnytt
Scandic rapporterar starkt resultat
och kassaflöde för tredje kvartalet 2021.
öppnar maj 2022
Prisbelönt Auschwitz-utställning
kommer till Malmö.
Framtidens städer
Undersökning:
Lund är en av världens smartaste städer.
30 November–2 december
Följ med Meetings International till IBTM World i Barcelona
Var med när världen öppnar igen.
13–16 november 2022
Krakow blir värd för Icca-kongressen 2022
En enorm framgång inte bara för staden, utan för hela landet.
RSS
rss_icon
Länkar
Stadig ökning av antalet gästnätter i Uppsala under 2018

Statistik från Statistiska centralbyrån (SCB) visar en stadig ökning av antalet kommersiella gästnätter i Uppsala kommun under 2018. Allra bäst går det för Uppsalas hotell som visar en ökning med 8,5 procent mot föregående år vilket är den näst största relativa ökningen bland Sveriges 20 största hotellkommuner.

Under augusti 2018 minskade dock de kommersiella gästnätterna (hotell, stugby, vandrarhem och camping) i Uppsala kommun med 5,5% jämfört med motsvarande månad 2017. Totalt för perioden januari-augusti innebär det ändå en ökning med 3,3%, motsvarande cirka 14 300 gästnätter jämfört med samma period 2017. Den ackumulerade ökningen för hela riket under samma period var 3,9% jämfört med föregående år. Tyskland, Storbritannien, USA, Norge och Finland är de länder som fortsatt ligger i topp med flest övernattningar inom Uppsala Kommun, näst efter de nationella som är störst till antalet.

De marknadsundersökningar Destination Uppsala genomfört sedan april via företaget ResearchOne ger större insikt i vem besökaren är, varför de valt att komma hit och vad de gör när de är här. Den främsta besöksanledningen för svenska besökare är att hälsa på släkt och vänner, ofta med anknytning till universiteten, medan utländska besökare främst kommer till Uppsala för att se domkyrkan och slottet eller för sightseeing i allmänhet.

Intervjuunderlaget visar också att strax över 50% av Uppsalas besökare är här på dagsbesök, vilket betyder att de inte syns i inkvarteringsstatistiken från SCB, och dagsbesökarna är både nationella och utländska.

− Underlaget visar att en stor del av våra utländska dagsbesökare har Stockholm som huvuddestination för sin resa och väljer att komma till Uppsala under ca 4-8 timmar, andra är på rundresa i Sverige eller Norden där Uppsala är ett av stoppen längs vägen, säger Helena Bovin, marknadschef på Destination Uppsala.

Intervjuerna med Uppsalas besökare kommer att fortsätta under hösten och vintern för att ge en helhetsbild av året och i början av december kommer man att få en summerad rapport tillgänglig för alla stadens aktörer att ta del av.

Destination Uppsala är medlem i nätverket SNDMO (Swedish Destination Management Organisations) där 28 städer i Sverige tillsammans har beställt en nationell undersökning, ”Turista i Sverige” med syfte att få veta mer om kännedom och inställning till de olika destinationerna samt undersöka nöjdheten med städer man senast besökt.

Uppsala placerar sig på en åttonde plats när det kommer till kännedom och inställning till Uppsala som stad att turista i (Top of mind) och var den femte bäst placerade staden vad det gäller nöjda besökare. Undersökningen visar också att viktiga faktorer för val av stad att turista i är att staden har en bra atmosfär och att människorna där har ett trevligt bemötande.

− Uppsalas besöksmottagare är fantastiska i sitt värdskap! Det är de som står för en stor del av bemötandet ute i sina olika verksamheter och vi jobbar tight för att stödja dem bland annat med utbildningsverktyg för att sprida aktuella aktiviteter och evenemang, studieresor med platsbesök och i december bjuder vi in till en värdskapsutbildning, avslutar Helena Bovin.

 

Bilden: Uppsala är den femte bäst placerade staden i Sverige när det gäller nöjda besökare. Fotograf Anders Tukler.