platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
flera nya avtal
Rekordår för Svenska Möten
ökar med nio procent jämfört med 2018.
Omvärldsanalys
Haag internationella kongresser
växte med 48 procent under 2019.
Evenemang skapar möten
​Lund växer som evenemangsstad
arrangörer kan få evenemangsstöd.
nytt jobb
Darren John
gör om Råbaren till TAKs Izakaya.
133 000 hotellnätter utvärderade
Egencia presenterar de 100 bästa affärshotellen 2020
enligt deras kunder. Sju svenska hotell är med.
nytt jobb
Aliki Krantz - hotelldirektören som hittat hem:
”På Park Inn by Radisson Stockholm Solna finns allt jag brinner för”
mässor skapar möten
Lounge Expo och GastroNord
arrangeras 31 mars – 2 april.
service i världsklass
Clarion Hotel Sign
vill ta gästupplevelsen till en ny nivå och tillsätter ett unikt Guest Experience Team.
Hållbarhet
Östersjöns och Mälarens överlevnad
i fokus på Allt för sjön 2020.
nytt jobb
Per Keller lämnar Yasuragi
återvänder till Sundsvall för att öppna Clarion Hotel.
RSS
rss_icon
Länkar
Stadig ökning av antalet gästnätter i Uppsala under 2018

Statistik från Statistiska centralbyrån (SCB) visar en stadig ökning av antalet kommersiella gästnätter i Uppsala kommun under 2018. Allra bäst går det för Uppsalas hotell som visar en ökning med 8,5 procent mot föregående år vilket är den näst största relativa ökningen bland Sveriges 20 största hotellkommuner.

Under augusti 2018 minskade dock de kommersiella gästnätterna (hotell, stugby, vandrarhem och camping) i Uppsala kommun med 5,5% jämfört med motsvarande månad 2017. Totalt för perioden januari-augusti innebär det ändå en ökning med 3,3%, motsvarande cirka 14 300 gästnätter jämfört med samma period 2017. Den ackumulerade ökningen för hela riket under samma period var 3,9% jämfört med föregående år. Tyskland, Storbritannien, USA, Norge och Finland är de länder som fortsatt ligger i topp med flest övernattningar inom Uppsala Kommun, näst efter de nationella som är störst till antalet.

De marknadsundersökningar Destination Uppsala genomfört sedan april via företaget ResearchOne ger större insikt i vem besökaren är, varför de valt att komma hit och vad de gör när de är här. Den främsta besöksanledningen för svenska besökare är att hälsa på släkt och vänner, ofta med anknytning till universiteten, medan utländska besökare främst kommer till Uppsala för att se domkyrkan och slottet eller för sightseeing i allmänhet.

Intervjuunderlaget visar också att strax över 50% av Uppsalas besökare är här på dagsbesök, vilket betyder att de inte syns i inkvarteringsstatistiken från SCB, och dagsbesökarna är både nationella och utländska.

− Underlaget visar att en stor del av våra utländska dagsbesökare har Stockholm som huvuddestination för sin resa och väljer att komma till Uppsala under ca 4-8 timmar, andra är på rundresa i Sverige eller Norden där Uppsala är ett av stoppen längs vägen, säger Helena Bovin, marknadschef på Destination Uppsala.

Intervjuerna med Uppsalas besökare kommer att fortsätta under hösten och vintern för att ge en helhetsbild av året och i början av december kommer man att få en summerad rapport tillgänglig för alla stadens aktörer att ta del av.

Destination Uppsala är medlem i nätverket SNDMO (Swedish Destination Management Organisations) där 28 städer i Sverige tillsammans har beställt en nationell undersökning, ”Turista i Sverige” med syfte att få veta mer om kännedom och inställning till de olika destinationerna samt undersöka nöjdheten med städer man senast besökt.

Uppsala placerar sig på en åttonde plats när det kommer till kännedom och inställning till Uppsala som stad att turista i (Top of mind) och var den femte bäst placerade staden vad det gäller nöjda besökare. Undersökningen visar också att viktiga faktorer för val av stad att turista i är att staden har en bra atmosfär och att människorna där har ett trevligt bemötande.

− Uppsalas besöksmottagare är fantastiska i sitt värdskap! Det är de som står för en stor del av bemötandet ute i sina olika verksamheter och vi jobbar tight för att stödja dem bland annat med utbildningsverktyg för att sprida aktuella aktiviteter och evenemang, studieresor med platsbesök och i december bjuder vi in till en värdskapsutbildning, avslutar Helena Bovin.

 

Bilden: Uppsala är den femte bäst placerade staden i Sverige när det gäller nöjda besökare. Fotograf Anders Tukler.