platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
kunskapsmöte
Associations World Congress & Expo
på Svenska Mässan 7-10 april.
fullspäckat utvecklingsprogram
En tidigare munk,
en spelutvecklare och en självutnämnd tekniknörd bland experttalarna på IMEX i Frankfurt.

Lounge Summit i Göteborg presenterar
Spännande program med nästan 30 talare.
resor skapar möten
Nordic Choice Hotels inleder samarbete med Nordic Travel och Visit Group
Ska underlätta bokningen av paketlösningar.
World Water Day
För andra året i rad
tar Clarion Hotel Amaranten upp kampen för rent vatten för alla.
hotellnytt
Skanska bygger nollenergihotell
i Solna för cirka 470 miljoner kronor. Comfort Hotels har driften.
Event skapar möten
Strategi för bättre evenemang till Luleåborna
Ska vara klar i maj/juni.
Möten skapar affärer
Årets Mötespris går till Uddeholms AB
Självklara vinnare 2019.
nya kunskaper
Meeting Design Week
den 10 och 11 april i Helsingfors.
Omvärldsanalys
Nytt från Las Vegas:
Hotellrobotar, interaktiva golfbanor och världens första robotbartender
RSS
rss_icon
Länkar
VM i Halmstad blev tidernas mest sedda lagtävling i bordtennis

Rekordhöga 291 miljoner tv-tittare världen över följde lag-VM i bordtennis 2018 som avgjordes i Halmstad. I svenska medier publicerades över 2 800 artiklar och inslag om mästerskapet – och även genomslaget i sociala medier var stort.

Den 29 april–6 maj i år riktades världens blickar mot Sverige och Halmstad Arena, där lag-VM i bordtennis 2018 avgjordes. När Internationella Bordtennisförbundet (ITTF) nu summerar mästerskapets genomslag i media kan man konstatera att antalet tv-tittare uppgick till 291 miljoner människor i 140 länder. Det är därmed den mest sedda lagtävlingen i bordtennis genom tiderna. Tidningar runt om i världen skrev sammanlagt 28 000 artiklar om mästerskapet – med en räckvidd på 33 miljarder potentiella exponeringstillfällen.

– Det enorma genomslaget och den genomgående positiva responsen har varit över all förväntan. Vi är oerhört glada och stolta över att ha spridit en bra bild av Halmstad, Halland och Sverige till hundratals miljoner människor världen över, säger Ann Johansson, chef projekt och evenemang, Destination Halmstad.

ITTF:s siffror visar också på en rekordstor räckvidd i sociala medier med över 27 miljoner visningar på Facebook, 15 miljoner visningar på Instagram och 3,5 miljoner visningar på Twitter.

Den svenska medierapporten för bordtennis-VM visar på ett stort nyhetsvärde både lokalt och nationellt. Totalt genererade mästerskapet över 2 800 artiklar och inslag – varav 450 i lokala medier – med en räckvidd på 245 miljoner potentiella exponeringstillfällen. Två händelser som fick extra stort utrymme var de svenska herrarnas bronsmedalj och sammanslagningen av Nord- och Sydkoreas damlag inför semifinalen.

– Den koreanska pingpongdiplomatin var en historisk händelse som satte Halmstad på världskartan, vilket känns fantastiskt roligt, säger Johnny Ewerstein, projektledare för bordtennis-VM 2018, och avslutar:

– Överlag är det kul att så många artiklar om bordtennis-VM hade en positiv vinkel.

 

Siffror: Bordtennis-VM i svenska redaktionella medier

• 2 819 artiklar och inslag publicerades, varav 2 003 på webben, 792 i print och 24 i radio/tv.

• 245 miljoner potentiella exponeringstillfällen.

• 51 miljoner kronor i uppskattat annonsvärde för den redaktionella publiciteten.28 procent av artiklarna/inslagen var positivt vinklade och 72 procent var neutrala. • Ingen negativ rapportering förekom.

• Medierapporten gjordes av M-Brain och bevakningsperioden löpte från den 1 november 2017 till den 8 maj 2018.

 

Bilden: Den koreanska pingpongdiplomatin var en historisk händelse som satte Halmstad på världskartan. Foto: Destination Halmstad