platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
och vinnaren är...
Tre kommuner
tävlar om att bli Sveriges DigitaliseringsKommun.
året-runt-destination
Skytteholm Hotell & Konferens expanderar
– bygger Nordiskt Spa och padelbanor.
nytt uppdrag
Andrea Jovell
på ny post i turismorganisationen SNDMO.
20 våningar högt
Sara kulturhus
– trä, hållbarhet och Spider-Man.
fint pris utdelat
Karin Franssons Mentorpris 2021
tilldelas Jenny Roshage-Theander, Näsby Slott.fint pris utdelat
Flygnytt
Emirates
vill anställa 3 500 nya medarbetare.
ny infrastruktur
Utvecklingsprojekt i Halmstad
får 200 000 kronor.
omvärldsanalys
Var flexibel, kreativ
och hitta nya sätt att underlätta för nätverken säger ABPCO:s undersökning.
flygnytt
Finnair störst på direktflyg till Asien
och USA från Arlanda: Erbjuder nu även direkttrafik till Los Angeles och New York.
hotellnytt
Scandic
fortsätter att utbilda morgondagens ledare.
RSS
rss_icon
Länkar
VM i Halmstad blev tidernas mest sedda lagtävling i bordtennis

Rekordhöga 291 miljoner tv-tittare världen över följde lag-VM i bordtennis 2018 som avgjordes i Halmstad. I svenska medier publicerades över 2 800 artiklar och inslag om mästerskapet – och även genomslaget i sociala medier var stort.

Den 29 april–6 maj i år riktades världens blickar mot Sverige och Halmstad Arena, där lag-VM i bordtennis 2018 avgjordes. När Internationella Bordtennisförbundet (ITTF) nu summerar mästerskapets genomslag i media kan man konstatera att antalet tv-tittare uppgick till 291 miljoner människor i 140 länder. Det är därmed den mest sedda lagtävlingen i bordtennis genom tiderna. Tidningar runt om i världen skrev sammanlagt 28 000 artiklar om mästerskapet – med en räckvidd på 33 miljarder potentiella exponeringstillfällen.

– Det enorma genomslaget och den genomgående positiva responsen har varit över all förväntan. Vi är oerhört glada och stolta över att ha spridit en bra bild av Halmstad, Halland och Sverige till hundratals miljoner människor världen över, säger Ann Johansson, chef projekt och evenemang, Destination Halmstad.

ITTF:s siffror visar också på en rekordstor räckvidd i sociala medier med över 27 miljoner visningar på Facebook, 15 miljoner visningar på Instagram och 3,5 miljoner visningar på Twitter.

Den svenska medierapporten för bordtennis-VM visar på ett stort nyhetsvärde både lokalt och nationellt. Totalt genererade mästerskapet över 2 800 artiklar och inslag – varav 450 i lokala medier – med en räckvidd på 245 miljoner potentiella exponeringstillfällen. Två händelser som fick extra stort utrymme var de svenska herrarnas bronsmedalj och sammanslagningen av Nord- och Sydkoreas damlag inför semifinalen.

– Den koreanska pingpongdiplomatin var en historisk händelse som satte Halmstad på världskartan, vilket känns fantastiskt roligt, säger Johnny Ewerstein, projektledare för bordtennis-VM 2018, och avslutar:

– Överlag är det kul att så många artiklar om bordtennis-VM hade en positiv vinkel.

 

Siffror: Bordtennis-VM i svenska redaktionella medier

• 2 819 artiklar och inslag publicerades, varav 2 003 på webben, 792 i print och 24 i radio/tv.

• 245 miljoner potentiella exponeringstillfällen.

• 51 miljoner kronor i uppskattat annonsvärde för den redaktionella publiciteten.28 procent av artiklarna/inslagen var positivt vinklade och 72 procent var neutrala. • Ingen negativ rapportering förekom.

• Medierapporten gjordes av M-Brain och bevakningsperioden löpte från den 1 november 2017 till den 8 maj 2018.

 

Bilden: Den koreanska pingpongdiplomatin var en historisk händelse som satte Halmstad på världskartan. Foto: Destination Halmstad