nyheter
22 & 23 september
Framtidens arbetsplats
- Ett digitalt event med Senab och Katarina Gospic.
Clean & Safe
Ny säkerhetsmärkning
bidrar till tryggt resande i Schweiz.
openforbusiness.com
Safetures nya verktyg
hjälper anställda boka säkra resor.
hotellnytt
Skansen i Båstad har byggt ut sitt spa för 50 miljoner kronor.
600 kvadratmeter mer än fördubblarspaytan.
destinationsutveckling
Fyrplatsen Pater Noster
får en ny operatör. Målet är att ta plats på den internationella kartan.
Press stop
ACTE, Corporate Travel Executives
har gått i konkurs.
the nude edition
Stockholm Furniture & Light Fair
lanserar ett solidariskt och hållbart mässkoncept för 2021.
Sänker begränsningarna
Malaysia tillåter nu möten
för upp till 250 deltagare.
innovation & utveckling
Royal Park Hospitality & Education Hub Sthlm
presenterar fler onlineutbildningar i samarbete med Hyper Island och Highlights.
33o miljoner jobb
European Cities Marketing
kräver en öppen och permanent dialog mellan europeiska institutioner och lokala destinationer.
RSS
rss_icon
Länkar
GamifyUs: Spelvärlden visar vägen till smartare företagande

Med hjälp av spelvärldens psykologi kan vi ändra människors beteende och skapa effektivare och roligare arbetsplatser och kundupplevelser – ja i förlängningen en bättre och mer hållbar värld. Under årets GamifyUs på Stockholmsmässan den 5 december får deltagarna värdefulla insikter i hur en ökad förståelse för människans drivkrafter, i kombination med hur riktigt duktiga speldesigners tänker, i förlängningen leder till smartare affärer och hållbarare organisationer.

Vad är det egentligen som styr våra handlingar, och är vi alltid så rationella när vi fattar beslut? Varför motiveras människor av olika saker? Hur hänger det ihop med områden som psykologi, nudging, beteendevetenskap och neurovetenskap?

När GamifyUs nu går av stapeln för andra året dyker vi ner under ytan i spelens värld och lär oss tvärvetenskapligt varför förståelse för människors beteenden är nyckeln till framgångsrik förändring och utveckling.

– När man pratar om gamification så tror många att det är ett ytligt begrepp, som bara handlar om att trigga tävlingsinstinkten eller göra en upplevelse lite roligare. Men spel är designade utifrån insikter om människors olika drivkrafter och vad som verkligen får oss att anstränga oss lite extra, säger Frida Monsén, gamification-experten som ligger bakom konceptet till GamifyUs.

Exempel på drivkrafter som designas in i spelen är att få relevant feedback på en uppgift, mål att sträva mot och att du belönas när du lyckats med en uppgift. För en speldesigner finns en hel verktygslåda (exempelvis levels, badges, poäng, avatarer, skills) som kan användas för att åstadkomma just detta. Gamification är när du omsätter dessa verktyg inom andra områden än spel, för att styra ett visst beteende.

– Men utan förståelse för den bakomliggande vetenskapen är det lätt att det blir platt, eller att vi känner oss manipulerade istället för motiverade, menar Frida Monsén.

– På GamifyUs kopplar vi ihop de vetenskapliga områdena bakom gamification med aktuella exempel på produktupplevelser så att den som vill testa gamificaiton inom sitt eget affärsområde får en riktigt bra grund att stå på.

GamifyUs genomförs på Stockholmsmässan den 5 december och riktar sig till företagare, HR-ansvariga och beslutsfattare inom det privata näringslivet såväl som inom offentlig sektor.