platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
16-17 juni 2020
Internationell kongress
om 3D-printing till Örebro.
bra initiativ
Turistrådet Västsverige
hjälper besöksnäringen att behålla anställda.
omställningen är här
Internationell konferens
för framtidens handel kommer till Stockholm.
500 000 drabbade
EXPO2020 i fara
- hotell och restauranger är nere på 20 procents beläggning.
08.45 - 11.00
Upplev Trädgårdsmässan LIVE
hemifrån i morgon.
ett gött initiativ
”För ditt Göteborg”
stöttar lokala besöksnäringen.
Lastbilbranschen enig
Elmia Lastbil
flyttas fram till 2021.
fint initiativ
Elite Hotels sträcker ut handen
till 70+ och vårdpersonal.
tidig statistik
Konkurser inom hotell- och restaurang
väntas öka med 57 % i mars månad.
20-22 oktober
GastroNord tar nya tag i oktober
bokningarna var de största hittills.
RSS
rss_icon
Länkar
GamifyUs: Spelvärlden visar vägen till smartare företagande

Med hjälp av spelvärldens psykologi kan vi ändra människors beteende och skapa effektivare och roligare arbetsplatser och kundupplevelser – ja i förlängningen en bättre och mer hållbar värld. Under årets GamifyUs på Stockholmsmässan den 5 december får deltagarna värdefulla insikter i hur en ökad förståelse för människans drivkrafter, i kombination med hur riktigt duktiga speldesigners tänker, i förlängningen leder till smartare affärer och hållbarare organisationer.

Vad är det egentligen som styr våra handlingar, och är vi alltid så rationella när vi fattar beslut? Varför motiveras människor av olika saker? Hur hänger det ihop med områden som psykologi, nudging, beteendevetenskap och neurovetenskap?

När GamifyUs nu går av stapeln för andra året dyker vi ner under ytan i spelens värld och lär oss tvärvetenskapligt varför förståelse för människors beteenden är nyckeln till framgångsrik förändring och utveckling.

– När man pratar om gamification så tror många att det är ett ytligt begrepp, som bara handlar om att trigga tävlingsinstinkten eller göra en upplevelse lite roligare. Men spel är designade utifrån insikter om människors olika drivkrafter och vad som verkligen får oss att anstränga oss lite extra, säger Frida Monsén, gamification-experten som ligger bakom konceptet till GamifyUs.

Exempel på drivkrafter som designas in i spelen är att få relevant feedback på en uppgift, mål att sträva mot och att du belönas när du lyckats med en uppgift. För en speldesigner finns en hel verktygslåda (exempelvis levels, badges, poäng, avatarer, skills) som kan användas för att åstadkomma just detta. Gamification är när du omsätter dessa verktyg inom andra områden än spel, för att styra ett visst beteende.

– Men utan förståelse för den bakomliggande vetenskapen är det lätt att det blir platt, eller att vi känner oss manipulerade istället för motiverade, menar Frida Monsén.

– På GamifyUs kopplar vi ihop de vetenskapliga områdena bakom gamification med aktuella exempel på produktupplevelser så att den som vill testa gamificaiton inom sitt eget affärsområde får en riktigt bra grund att stå på.

GamifyUs genomförs på Stockholmsmässan den 5 december och riktar sig till företagare, HR-ansvariga och beslutsfattare inom det privata näringslivet såväl som inom offentlig sektor.