nyheter
covid-19
Emirates återbetalar över 500 miljoner dollar
fortfarande 500 000 som inte fått sina pengar.
Säkerhet i första rummet
Ras Al Khaimah
blir den första staden i världen som certifieras som säker av Bureau Veritas.
samverkan och dialog
Elmiadalen gav 515 941 kronor
till Världens Barn.
evenemang skapar möten
Uppsala
välkomnar SM på cykel.
Tyska events ligger före
Ny kongressfond
stärker Berlins evenemangsindustri.
Europa öppnar
Starkt 2019 på Austria Center Vienna
- höstsäsongen avgör om 2020 skapar en tvärnit.
Årsrapport
Fler idrottsevent
längre kongresser och 184 miljoner kr till Uppsala 2019.
i krisens kreativa spår
​Hjulen kommer att börja snurra igen
3-4 februari 2021 kommer Fastfood Expo till Kistamässan.
hållbar flygutveckling
Finavia påskyndar införandet
av elektriska flygplan i Finland.
19 juni
Radisson Collection Royal i Köpenhamn
öppnar med branschens högsta standard för hygien.
RSS
rss_icon
Länkar
Trollhättan tar över ordförandeskapet för Swedish Network of Convention Bureaus

SWEDISH Network of Convention Bureaus (SNCVB) är en ideell förening som samlar tjugotvå svenska Convention Bureaus. Föreningen verkar främst kring två fokusområden; affärsnytta och kunskapsutbyte.

Traditionellt sett har en Convention Bureaus roll med att attrahera möten till sin ort varit direkt kopplad till den turistekonomiska effekten då hotell, konferensanläggningar, handel, restauranger, caféer, med mera, är de som får en direkt förtjänst genom att möten och kongresser gästar en stad.

En spännande och viktig utveckling som nu sker är att denna roll förändras till att vara en del i städernas strategiska arbete att förstärka orternas platsvarumärke. Från att tidigare ofta ha varit en del av turistbolagen, ser man nu att fler och fler Convention Bureauer blir strategiskt placerade under till exempel stadens näringslivsenhet eller kopplade direkt till investeringsavdelningar och inkluderade i de utvecklingsmål som finns för respektive stad.

– Som Convention Bureau kan det vara att man fokuserar på att attrahera möten ur ett specifikt rekryteringsbehov som finns på orten, att man vill stärka företagsetableringar inom ett visst område eller lyfta specifika styrkeområden som platsen företräder, säger Anki Sandberg, Trollhättan Convention Bureau, och nuvald ordförande i Swedish Network of Convention Bureaus.

– En annan viktig del är att verkligen ta till vara på det otroliga kunskapsutbyte som sker på till exempel ett vetenskapligt, medicinskt eller organisationsmöte. Hur man tar med sig detta utbyte hem till övriga kollegor på den egna avdelningen, till sin forskningsgrupp, enhet eller verksamhet, säger Anki Sandberg.

Anki Sandberg valdes till ordförande under föreningens årsmöte i Stockholm den 5 september. Övriga ledamöter i styrelsen är Karin Mäntymäki, Visit Stockholm, Petra Palm, Göteborg Convention Bureau, Pernilla Körberg Törnqvist, Örebro Convention Bureau, Elisabeth Hugg, Gävle Convention Bureau och Nico Nauta, East Sweden Convention Bureau.

 

Bilden: Från vänster Karin Mäntymäki, Visit Stockholm, Petra Palm, Göteborg Convention Bureau, Pernilla Körberg Törnqvist, Örebro Convention Bureau, Elisabeth Hugg, Gävle Convention Bureau och Nico Nauta, East Sweden Convention Bureau.