platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
nytt jobb
Ny hotelldirektör
på Radisson Blu Metropol i Helsingborg siktar högt.
Mat & Möten
Sigtunakockar tävlar i världsfinalen
av Copper Skillet i Toronto 11 april 2019.
hotellindustrin
Så bidrar hotellen till ett attraktivare Göteborg
Göteborg & Co är en sammanhållande länk.
innovativt drag
Nordic Choice Hotels
digitala utvecklingsbolag eBerry startar globalt utbytesprogram.
kunskapsmöte
Associations World Congress & Expo
på Svenska Mässan 7-10 april.
fullspäckat utvecklingsprogram
En tidigare munk,
en spelutvecklare och en självutnämnd tekniknörd bland experttalarna på IMEX i Frankfurt.

Lounge Summit i Göteborg presenterar
Spännande program med nästan 30 talare.
resor skapar möten
Nordic Choice Hotels inleder samarbete med Nordic Travel och Visit Group
Ska underlätta bokningen av paketlösningar.
World Water Day
För andra året i rad
tar Clarion Hotel Amaranten upp kampen för rent vatten för alla.
hotellnytt
Skanska bygger nollenergihotell
i Solna för cirka 470 miljoner kronor. Comfort Hotels har driften.
RSS
rss_icon
Länkar
Trollhättan tar över ordförandeskapet för Swedish Network of Convention Bureaus

SWEDISH Network of Convention Bureaus (SNCVB) är en ideell förening som samlar tjugotvå svenska Convention Bureaus. Föreningen verkar främst kring två fokusområden; affärsnytta och kunskapsutbyte.

Traditionellt sett har en Convention Bureaus roll med att attrahera möten till sin ort varit direkt kopplad till den turistekonomiska effekten då hotell, konferensanläggningar, handel, restauranger, caféer, med mera, är de som får en direkt förtjänst genom att möten och kongresser gästar en stad.

En spännande och viktig utveckling som nu sker är att denna roll förändras till att vara en del i städernas strategiska arbete att förstärka orternas platsvarumärke. Från att tidigare ofta ha varit en del av turistbolagen, ser man nu att fler och fler Convention Bureauer blir strategiskt placerade under till exempel stadens näringslivsenhet eller kopplade direkt till investeringsavdelningar och inkluderade i de utvecklingsmål som finns för respektive stad.

– Som Convention Bureau kan det vara att man fokuserar på att attrahera möten ur ett specifikt rekryteringsbehov som finns på orten, att man vill stärka företagsetableringar inom ett visst område eller lyfta specifika styrkeområden som platsen företräder, säger Anki Sandberg, Trollhättan Convention Bureau, och nuvald ordförande i Swedish Network of Convention Bureaus.

– En annan viktig del är att verkligen ta till vara på det otroliga kunskapsutbyte som sker på till exempel ett vetenskapligt, medicinskt eller organisationsmöte. Hur man tar med sig detta utbyte hem till övriga kollegor på den egna avdelningen, till sin forskningsgrupp, enhet eller verksamhet, säger Anki Sandberg.

Anki Sandberg valdes till ordförande under föreningens årsmöte i Stockholm den 5 september. Övriga ledamöter i styrelsen är Karin Mäntymäki, Visit Stockholm, Petra Palm, Göteborg Convention Bureau, Pernilla Körberg Törnqvist, Örebro Convention Bureau, Elisabeth Hugg, Gävle Convention Bureau och Nico Nauta, East Sweden Convention Bureau.

 

Bilden: Från vänster Karin Mäntymäki, Visit Stockholm, Petra Palm, Göteborg Convention Bureau, Pernilla Körberg Törnqvist, Örebro Convention Bureau, Elisabeth Hugg, Gävle Convention Bureau och Nico Nauta, East Sweden Convention Bureau.