platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Swedish Network of Event Destinations
Visit Blekinges destinationsutvecklare
tar plats i nationell nätverksstyrelse.
I bästa sällskapet
Events Industry Council
belönar svenska Lotta Boman, Sigtunahöjden.
100 mest inflytelserika
Rösta på Atti Soenarso, Chefredaktör på Meetings International
Nominerad till Eventex Index 2021 De 100 mest inflytelserika personerna inom eventindustrin.
letar nyckeltal
Visita i nytt samarbete för nationell evenemangsstatistik
Sora aktörer tar fram relevant och pålitlig statistik för att stärka kunskapen om branschen.
Thought Leadership Hub
The ACF – Audite, Cogitare, Facite lovar att lyssna, tänka och göra
Ska hjälpa organisationer och destinationer att nå sin fulla potential genom business events.
ökat belgiskt intresse
Göteborg knyter band med Flandern
Avsiktsförklaring att stärka innovationssamarbetet mellan regionerna.
Dörrarna öppnas
Borås fylls av besökare igen
tre kongresser samma vecka plus EM-kval i fotboll för F16.
27 oktober
Ny dansk-svenskjobbmässa
på Malmömässan.
Cool konst
Tre dolda kulturgårdar
i Litauens främsta städer.
RSS
rss_icon
Länkar
Trollhättan tar över ordförandeskapet för Swedish Network of Convention Bureaus

SWEDISH Network of Convention Bureaus (SNCVB) är en ideell förening som samlar tjugotvå svenska Convention Bureaus. Föreningen verkar främst kring två fokusområden; affärsnytta och kunskapsutbyte.

Traditionellt sett har en Convention Bureaus roll med att attrahera möten till sin ort varit direkt kopplad till den turistekonomiska effekten då hotell, konferensanläggningar, handel, restauranger, caféer, med mera, är de som får en direkt förtjänst genom att möten och kongresser gästar en stad.

En spännande och viktig utveckling som nu sker är att denna roll förändras till att vara en del i städernas strategiska arbete att förstärka orternas platsvarumärke. Från att tidigare ofta ha varit en del av turistbolagen, ser man nu att fler och fler Convention Bureauer blir strategiskt placerade under till exempel stadens näringslivsenhet eller kopplade direkt till investeringsavdelningar och inkluderade i de utvecklingsmål som finns för respektive stad.

– Som Convention Bureau kan det vara att man fokuserar på att attrahera möten ur ett specifikt rekryteringsbehov som finns på orten, att man vill stärka företagsetableringar inom ett visst område eller lyfta specifika styrkeområden som platsen företräder, säger Anki Sandberg, Trollhättan Convention Bureau, och nuvald ordförande i Swedish Network of Convention Bureaus.

– En annan viktig del är att verkligen ta till vara på det otroliga kunskapsutbyte som sker på till exempel ett vetenskapligt, medicinskt eller organisationsmöte. Hur man tar med sig detta utbyte hem till övriga kollegor på den egna avdelningen, till sin forskningsgrupp, enhet eller verksamhet, säger Anki Sandberg.

Anki Sandberg valdes till ordförande under föreningens årsmöte i Stockholm den 5 september. Övriga ledamöter i styrelsen är Karin Mäntymäki, Visit Stockholm, Petra Palm, Göteborg Convention Bureau, Pernilla Körberg Törnqvist, Örebro Convention Bureau, Elisabeth Hugg, Gävle Convention Bureau och Nico Nauta, East Sweden Convention Bureau.

 

Bilden: Från vänster Karin Mäntymäki, Visit Stockholm, Petra Palm, Göteborg Convention Bureau, Pernilla Körberg Törnqvist, Örebro Convention Bureau, Elisabeth Hugg, Gävle Convention Bureau och Nico Nauta, East Sweden Convention Bureau.