platsannonser
nyheter

Internationell kongress till Borås
iConference får cirka 450 deltagare.
280 möten och events under 2018
Halmstads Teater
satsar på nationella och internationella möten.
kunskapsöverföring
Internationell mätkongress till Borås
Mötet förväntas locka 200 deltagare.
event skapar möten
Premiär för Göteborgs egna och unika bubbelevent
champagne, cava, crémant och prosecco i fokus.
Hållbarhet
BRA skriver flyghistoria igen:
idag landade världens mest klimateffektiva flygning på Bromma flygplats.
nytt jobb
Martin Åkesson
Ny vd på Radisson Blu Hotel, Malmö
nytt jobb
Magnus Prössel
ny Head Chef på Radisson Blu Malmö.
innovationer prisas
De vann Svenska Mötespriset 2019
Årets Mötesplats – Thoresta Herrgård, Bro.
Sverige med i världstoppen
Nya ICCA-statistiken välkomnar Färöarna in på listan
Sverige på fin 14:e plats.
utvecklingsinitiativ
Tillsammans tar nu Stockholms Clarion Hotel
upp kampen mot droger.
RSS
rss_icon
Länkar
Trollhättan tar över ordförandeskapet för Swedish Network of Convention Bureaus

SWEDISH Network of Convention Bureaus (SNCVB) är en ideell förening som samlar tjugotvå svenska Convention Bureaus. Föreningen verkar främst kring två fokusområden; affärsnytta och kunskapsutbyte.

Traditionellt sett har en Convention Bureaus roll med att attrahera möten till sin ort varit direkt kopplad till den turistekonomiska effekten då hotell, konferensanläggningar, handel, restauranger, caféer, med mera, är de som får en direkt förtjänst genom att möten och kongresser gästar en stad.

En spännande och viktig utveckling som nu sker är att denna roll förändras till att vara en del i städernas strategiska arbete att förstärka orternas platsvarumärke. Från att tidigare ofta ha varit en del av turistbolagen, ser man nu att fler och fler Convention Bureauer blir strategiskt placerade under till exempel stadens näringslivsenhet eller kopplade direkt till investeringsavdelningar och inkluderade i de utvecklingsmål som finns för respektive stad.

– Som Convention Bureau kan det vara att man fokuserar på att attrahera möten ur ett specifikt rekryteringsbehov som finns på orten, att man vill stärka företagsetableringar inom ett visst område eller lyfta specifika styrkeområden som platsen företräder, säger Anki Sandberg, Trollhättan Convention Bureau, och nuvald ordförande i Swedish Network of Convention Bureaus.

– En annan viktig del är att verkligen ta till vara på det otroliga kunskapsutbyte som sker på till exempel ett vetenskapligt, medicinskt eller organisationsmöte. Hur man tar med sig detta utbyte hem till övriga kollegor på den egna avdelningen, till sin forskningsgrupp, enhet eller verksamhet, säger Anki Sandberg.

Anki Sandberg valdes till ordförande under föreningens årsmöte i Stockholm den 5 september. Övriga ledamöter i styrelsen är Karin Mäntymäki, Visit Stockholm, Petra Palm, Göteborg Convention Bureau, Pernilla Körberg Törnqvist, Örebro Convention Bureau, Elisabeth Hugg, Gävle Convention Bureau och Nico Nauta, East Sweden Convention Bureau.

 

Bilden: Från vänster Karin Mäntymäki, Visit Stockholm, Petra Palm, Göteborg Convention Bureau, Pernilla Körberg Törnqvist, Örebro Convention Bureau, Elisabeth Hugg, Gävle Convention Bureau och Nico Nauta, East Sweden Convention Bureau.