platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
En sann förebild
Charbél Gabro
vinner Stora Målpriset 2020.
strikta krav
Mallorca tilldelas prestigefyllt certifikat från UNWTO
- som första turistdestination i Europa.
omställning
​Stockholmsmässan
blir padelarena.
I natt jag drömde
Micke Darmell
skriver ett brev från framtiden.
PRESSTOP
IMEX i Frankfurt 2021
ställs in.
hotellnytt
Scandic Arlandastad slår upp dörrarna
med mötesarenan Scandinavian XPO som granne.
tar steget ut i världen
Sylvia Nylin
lämnar Svenska Möten.
Minnesord
Mats Lindsten, 1951–2020
Ikonernas ikon. Vännernas vän
flyttar ut i regionen
Göteborgs Film Festival
erbjuder hemester i Västsverige.
öppnar 2021
Julas utveckling av Skara stadshotell igång
Vill skapa Skaras nya vardagsrum.
RSS
rss_icon
Länkar
Växande städer utmanar logistikbranschen

Befolkningen i städerna ökar. Vid slutet av förra året bodde nästan 8,8 miljoner av Sveriges befolkning i en tätort. Det motsvarade 87 procent av landets befolkning. Men hur hanterar vi fler fordon, trängsel, buller och utsläpp när städerna blir tätare? Under mässan Logistik & Transport, som äger rum på Svenska Mässan i Göteborg 5-7 november, får vi veta svaren under ett panelsamtal om citylogistik.

– Det byggs extremt mycket i våra städer just nu. Om vi vill bevara ett levande stadsliv, där man vill vistas och bo, måste vi tänka på logistiken på ett helt annat sätt än tidigare, säger Maria Oscott som är föreståndare för Triple F - Trafikverkets program för fossilfria godstransporter, och moderator för programpunkten under mässan.

Kraven på logistik och transportbranschen ökar i takt med att gaturummet där gods och människor rör sig, blir tätare, och samtidigt måste fungera bättre tillsammans.

– Idag vet vi att det finns många tunga och otympliga transporter i städer som måste samsas med personer som ska röra sig i staden, byggarbetsplatser, events och andra tillfälliga aktiviteter. Samtidigt måste all logistik och transporter i staden fungera som vanligt. Hur kan vi dra lärdom från flexibla lösningar som använts under stora byggarbetsprojekt? Det ska vi diskutera, säger Maria Oscott.

Under mässan, där över 6000 besökare från hela Nordens logistikbransch samlas, kommer citylogistik att ses från ett brett perspektiv.

– Jag hoppas att besökarna får upp ögonen för att citylogistik är så mycket mer än än paket som ska levereras til butikerna. Det handlar också om dessa otympliga flöden, det handlar om att lösa tillfälliga situationer och det handlar om att staden ska fortsätta vara attraktiv för både stadens invånare och turister. Det finns många bra lösningar och jag tror att besökarna kommer att bli inspirerade, säger Maria Oscott.

Deltar under programpunkten gör till exempel Gunilla Grahn-Hinnfors från Västsvenska Handelskammaren, Tom van Lier från Vrije Universiteit Brussels, Jop Spoelstra från Technolution och Ole Stenberg från FM Bygningsdrift.

– Det är fantastiskt kunniga personer. Särskilt kul blir det att lyssna till Peter Binham som har erfarenhet av att planera och se till att hela Londons logistik fungerade under OS. Det kommer bli otroligt lärorikt att ta del av, säger Maria Oscott.

Maria poängterar att liknande utmaningar finns på många platser, och att man därför väljer att lyfta flera lyckade projekt under programpunkten, exempelvis från Köpenhamn och Göteborg.

– Det är för att visa att byggarbeten inte bara är något som händer just här, utan det är samma utmaningar överallt. Sen finns det förstås olika mentalitet i städerna som skapar olika förutsättningar för hur man upplever logistiken, säger Maria Oscott.