platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
hotellnytt
Egencia presenterar
de 100 bästa affärsresehotellen 2019 – Sex svenska hotell med på topplistan.
nytt jobb
Patric Sjöberg
lämnar Stockholmsmässan i maj 2019.
globalt nätverk
Göteborg
vill bli Sveriges första Unesco City of Literature.
mötesakademin
Spännande samarbete
Mellan Vår Gård och House of Sparks.
hotellnytt
Passion Manager Sophia Allerth
förverkligar Stordalens kultur på Stockholms största hotell.
forskning skapar möten
110 miljoner
till biologiska läkemedel.
ökad hållbarhet
Uniaden:
Resan mot ännu ett miljömärkt event.
flygindustrin
Världens säkraste flygbolag
2019 utsedda.
hotellnytt
Fem arkitektkontor tävlar
om att gestalta Svenska Mässans fjärde torn.
Strategi
Nederländska Kongress & Turistbyrån
stänger sitt kontor i Stockholm.
RSS
rss_icon
Länkar
Växande städer utmanar logistikbranschen

Befolkningen i städerna ökar. Vid slutet av förra året bodde nästan 8,8 miljoner av Sveriges befolkning i en tätort. Det motsvarade 87 procent av landets befolkning. Men hur hanterar vi fler fordon, trängsel, buller och utsläpp när städerna blir tätare? Under mässan Logistik & Transport, som äger rum på Svenska Mässan i Göteborg 5-7 november, får vi veta svaren under ett panelsamtal om citylogistik.

– Det byggs extremt mycket i våra städer just nu. Om vi vill bevara ett levande stadsliv, där man vill vistas och bo, måste vi tänka på logistiken på ett helt annat sätt än tidigare, säger Maria Oscott som är föreståndare för Triple F - Trafikverkets program för fossilfria godstransporter, och moderator för programpunkten under mässan.

Kraven på logistik och transportbranschen ökar i takt med att gaturummet där gods och människor rör sig, blir tätare, och samtidigt måste fungera bättre tillsammans.

– Idag vet vi att det finns många tunga och otympliga transporter i städer som måste samsas med personer som ska röra sig i staden, byggarbetsplatser, events och andra tillfälliga aktiviteter. Samtidigt måste all logistik och transporter i staden fungera som vanligt. Hur kan vi dra lärdom från flexibla lösningar som använts under stora byggarbetsprojekt? Det ska vi diskutera, säger Maria Oscott.

Under mässan, där över 6000 besökare från hela Nordens logistikbransch samlas, kommer citylogistik att ses från ett brett perspektiv.

– Jag hoppas att besökarna får upp ögonen för att citylogistik är så mycket mer än än paket som ska levereras til butikerna. Det handlar också om dessa otympliga flöden, det handlar om att lösa tillfälliga situationer och det handlar om att staden ska fortsätta vara attraktiv för både stadens invånare och turister. Det finns många bra lösningar och jag tror att besökarna kommer att bli inspirerade, säger Maria Oscott.

Deltar under programpunkten gör till exempel Gunilla Grahn-Hinnfors från Västsvenska Handelskammaren, Tom van Lier från Vrije Universiteit Brussels, Jop Spoelstra från Technolution och Ole Stenberg från FM Bygningsdrift.

– Det är fantastiskt kunniga personer. Särskilt kul blir det att lyssna till Peter Binham som har erfarenhet av att planera och se till att hela Londons logistik fungerade under OS. Det kommer bli otroligt lärorikt att ta del av, säger Maria Oscott.

Maria poängterar att liknande utmaningar finns på många platser, och att man därför väljer att lyfta flera lyckade projekt under programpunkten, exempelvis från Köpenhamn och Göteborg.

– Det är för att visa att byggarbeten inte bara är något som händer just här, utan det är samma utmaningar överallt. Sen finns det förstås olika mentalitet i städerna som skapar olika förutsättningar för hur man upplever logistiken, säger Maria Oscott.