platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
stort möte
​Landsbygdsriksdagen
2020 till Jönköping.
Omvärldstillväxt
Göteborgs Stads nyckel
till Qatar Airways.
omvärldsanalys
Han vill få oss att älska framtiden
Göran Adlén presenterar ny Trendrapport på Högberga Gård.
mat och möten
Han ska lyfta Arlandas största mötesplats
och hjälpa konferensgästerna att välja klimatsmart mat.
hotellnytt
Clarion Hotel Sign
officiell hotellpartner till Guldbaggen 2019.
Hållbarhet
Svenska Mässan och Gothia Towers
– kan bli Sveriges Friskaste Företag.
hotelliv
Quality Hotel Winn i Haninge
vinner tillgänglighetspris.
konst som skapar möten
Dalís jätteskulpturer
kommer till Stockholm i februari.
hotellnytt
Scandic expanderar till München
öppnar nya hotellet 2021.
stora möten
Lions fyller Borås Kongress
när staden fyller 400 år.
RSS
rss_icon
Länkar
​Landsbygdsriksdagen 2020 till Jönköping

Den 8-10 maj 2020 välkomnas Landsbygdsriksdagen till Jönköping. Landsbygdsriksdagen är Europas största samlingsplats för landsbygdsutveckling. 2018 hölls den i Örnsköldsvik och drog 750 deltagare, partiledare från nästan alla riksdagspartier och både lokala och nationella kända namn. 2020 har turen kommit till Jönköpings län att arrangera denna viktiga tillställning!

"Vi är stolta över att få visa upp vårt län och våra innovativa och betydelsefulla erfarenheter från landsbygdsutveckling. Och vår mat – vi kommer att bjuda på lokala smaker av Småland under hela Landsbygdsriksdagen. Deltagarna kommer att få med sig precis den kunskap och den motivation de behöver för att fortsätta sitt arbete för balans mellan land och stad", säger Siv Lindén, ordförande för Länsbygderådet i Jönköpings län.

Landsbygdsriksdagen som har hållits sedan 1989 är det största evenemanget för riksorganisationen Hela Sverige ska leva. I tre dagar möts människor som jobbar ideellt med landsbygdsutveckling, politiker och myndigheter för att verkligen driva landsbygdsfrågorna framåt och sätta dem högt upp på den politiska agendan. Landsbygdsriksdagen kommer att bjuda på seminarier, underhållning, prisutdelningar, debatter och analyser.

Deltagarna kommer få åka på inspirationsresor runt om i länet för att få ta del av de bästa exemplen på lokal utveckling. Resorna är ett samarbete med 70 lokala utvecklingsgrupper, kommunerna i regionen, Länsstyrelsen, Jordbruksverket och Region Jönköpings län.

"Landsbygdsriksdagen ger stora mängder inspiration och deltagarna kan hitta otaliga hållbara lösningar och förslag i detta forum. De senaste åren har intresset för landsbygden ökat och Landsbygdsriksdagen 2020 kommer verkligen att bidra till den aktuella debatten", säger Staffan Nilsson, en av ordförandena i riksorganisationen Hela Sverige ska leva.

"Vi är otroligt glada över att välkomna Landsbygdsriksdagen till Jönköping 2020. Det är ett viktigt och stort möte som många av landets städer vill vara med och arrangera. Det är också mycket betydelsefullt och ett fantastiskt tillfälle för regionen att visa upp vår levande landsbygd och utvecklingen av den", säger Ante Jankovic, Chef Möten & Event, Destination Jönköping.

"Att vi kunde presentera det nära samarbetet mellan Länsbygderådet i Jönköpings län, Region Jönköpings Län, Jordbruksverket, Jönköpings kommun och Länsstyrelsen som vi har, var en starkt bidragande orsak till att riksorganisationen Hela Sverige ska leva valde Jönköping som ort. Vi ser verkligen fram emot att hälsa de cirka 1 000 deltagarna välkomna till Jönköping i maj 2020", säger han.

Göteborgs Stads nyckel till Qatar Airways

Business Region Göteborg har delat ut Göteborgs Stads nyckel för Årets mest intressanta internationella etablering till Qatar Airways. Flygbolaget får nyckeln för den nya direktlinjen mellan Göteborg och Qatars huvudstad Doha.

"Göteborg-Doha är en eftertraktad linje och resultatet av ett långsiktigt arbete från många aktörer i regionen som tillsammans arbetar med att utveckla tillgängligheten till Göteborg", säger Henrik Einarsson, etableringschef på Business Region Göteborg, som under onsdagen den 12 december överlämnade nyckeln till Qatar Airways i samband med att flygbolaget för första gången landade på Göteborg Landvetter Airport.

Göteborgs Stads nyckel har tidigare tilldelats företag som Volvo Cars, CEVT, HCL och L&T. Skälen till att ge en internationell etablering nyckeln kan variera – det kan handla om att etableringen har stor inverkan på den lokala arbetsmarknaden eller att den fyller en viktig funktion i en viss värdekedja.

Direktlinjen till Doha bedöms vara till stor nytta för det västsvenska näringslivet som nu får kraftigt förbättrad tillgänglighet till två snabbväxande regioner, Asien och Afrika. Med Doha som flygplatsnav kommer västsvenska affärsresenärer smidigt kunna resa vidare till flygbolagets 150 destinationer i dessa regioner. Den nya direktlinjen innebär också stor fraktpotential för de västsvenska exportföretagen.

"Den nya direktlinjen till Doha förbättrar handelsmöjligheterna väsentligt och leder sannolikt till ytterligare export och etableringar i Göteborgsregionen i och med att mötesplatserna kommer närmare varandra. Personliga möten är fortfarande extremt viktigt för affärer", säger Henrik Einarsson.

Den västsvenska exporten till Asien och Afrika uppgår till cirka 47 miljarder kronor, en ökning med 60 procent sedan 2010. De bägge regionerna är därmed Göteborgsregionens snabbast växande exportmarknad och står i dag för nästan 20 procent av den totala exporten. Den enskilt största marknaden är Kina som växt med hela 156 procent sedan 2010.

Under 2018 har nio nya internationella direktlinjer öppnats från Göteborg och Landvetter flygplats.

"Med Göteborgsregionens perifera läge i Europa är det viktigt att stärka regionens internationella position och tillgänglighet via flyg, tåg och båt. Det är i det ljuset man ska se hur betydelsefull Qatar Airways etablering är för regionen", säger Henrik Einarsson.

Göteborgs Stads nyckel är en symbolisk gåva som årligen delas ut av Business Region Göteborg och består i en guldavgjutning av den nyckel man hittade 1965 i samband med arkeologiska utgrävningar av Nya Lödöse i nuvarande Gamlestaden.

Han vill få oss att älska framtiden - Göran Adlén presenterar ny Trendrapport på Högberga Gård

Trendspanare Göran Adlén tillsammans med en av Sveriges absolut skickligaste gitarrist, Janne Schaffer. Du ser dem på Högberga Gård på Lidingö under Trenddagen 2019.

I ett svartvitt debattklimat måste vi våga ta den gyllene medelvägen. Vi behöver bli mer optimistiska och inte vara rädda för att älska framtiden. Det är utgångspunkten i Göran Adléns senaste Trendrapport som presenteras på Högberga Gård den 12 februari 2019. Årets sidekick; Janne Schaffer.

Göran Adlén är tillbaka med ännu en Trendrapport, även om han planerat att lägga av eftersom framtiden är ”omöjlig att förutspå”.

"Jag har sagt att jag ska sluta i flera år nu men jag kan helt enkelt inte låta bli att trendspana, och det visar sig att det jag förutspått har stämt vilket ger mig drivkraft att fortsätta, även om jag märker att jag inte alltid är så populär eftersom jag ofta går mot strömmen bland föreläsare", säger Göran.

Temat för årets Trendrapport är ”helvete eller eufori” och handlar om ämnen om att navigera i en polariserad värld, där vi människor förväntas ta ställning mellan svart och vitt, vilket är helt omöjligt eftersom allt är ”fake news”.

"Antingen ska du vara hundra procent för eller emot något, det är inte lätt att ta rätt beslut. Jag kommer inte att leverera facit men lyfta olika uppfattningar och strömningar för att väcka reflektion. Jag kommer att slå hål på myten om att det sämsta man kan vara är ’stuck in the middle’. Framtidens vinnare kommer vara de som vågar ta den gyllene medelvägen på riktigt", säger Göran Adlén.

Trendspanaren vill framförallt lyfta en mer optimistisk syn på framtiden.

"Vi har en bra värld och behöver sluta svartmåla varandra och vår omgivning, säger han. Som debattör vinner du på att svartmåla andra sidan men världen är inte så svartvit. Vi måste se möjligheter istället för begränsningar och vi måste tänka långsiktigt och hållbart. Om vi till exempel mår bra av att flyga men miljön mår dåligt av det måste vi fokusera på att hitta hållbara alternativ, inte på att sluta semestra.

Som vanligt blir det en heldag på Högberga Gård med fokus på trender och tendenser inom marknadsföring, varumärken, sociala medier, kundservice, ledarskap, personlig utveckling och hållbarhet. Mat och prat kommer att gå hand i hand med förstärkning av Janne Schaffer.

"Janne är världens bästa storyteller och kommer att ge oss naturliga pauser i form av musik och berättelser. Det blir ett sätt att visa vikten av att pausa och att föra in lugn och ro i våra möten", säger Göran Adlén.

Det är 8:e gången som Göran Adlén väljer att presentera sin Trendrapport på Högberga Gård vilket han motiverar med att ”Högberga Gård har en fin historia, utmärkt mat och trevliga medarbetare som alltid levererar.”

"Vi är glada att Göran Adlén återkommer år efter år med sin Trendrapport. Det är mycket uppskattat bland både medarbetare och gäster och ger oss alltid nya idéer om hur vi kan utveckla oss själva", säger Högberga Gårds vd Johan Hjort.

Han ska lyfta Arlandas största mötesplats

Det är med fokus på matupplevelser för stora konferenser och event som Ted Dahlström återvänder till sin hemkommun och tillträder som Food & Beverage Manager på Clarion Hotel Arlanda Airport.

Clarion Hotel Arlanda Airport har med Arlandas största konferens- och eventlokal, Kitchen & Table och Living Room Bar över 500 gäster som äter varje dag. För att möta kundernas och gästernas behov har Ted Dahlström tillsatts för att ta matupplevelsen på hotellet till nästa nivå. Ted kommer även att ha en betydande roll i hotellets arbete med att hjälpa konferensgäster att välja en klimatsmart måltid genom samarbetet med Klimato.

"Ted har många års erfarenhet av Clarion, och vad som krävs för att vi ska leverera en passionerad och kvalitativ mat- och dryckesupplevelse. Framförallt får vi en skjuts när det gäller att möta behovet av flexibilitet och kreativitet samband med stora konferenser och event. Vi är bra på det redan idag, men jag vet att vi kommer att växla upp ytterligare och det ur ett miljöperspektiv", säger Pernilla Johansson, vd Clarion Hotel Arlanda Airport.

Ted var med och öppnade Clarion Hotel Arlanda Airport 2012 och bidrog till att hotellet fick utmärkelsen "Clarion Hotel Of The Year 2014"och ”International Clarion Hotel of the Year 2015” samt som första hotell i Sverige bli helt palmoljefria. Ted kommer nu senast från Clarion Hotel Sign inne i Stockholm där han jobbat som Executive Chef i två år.

"Jag är oerhört laddad och förväntansfull över att tillsammans med hela Food & Beverage-teamet få ta Clarion Arlanda till nästa nivå. Det känns härligt att få komma "hem" till Sigtuna och att verka i det snabbt expanderande Arlanda", säger Ted Dahlström, Food & Beverage Manager Clarion Hotel Arlanda Airport.

 

Bilden: Ted Dahlström, Food & Beverage Manager.

 

Clarion Hotel Sign officiell hotellpartner till Guldbaggen 2019

Svenska Filminstitutet väljer Clarion Hotel Sign som officiell hotellpartner för Guldbaggen 2019

Guldbaggen är Sveriges främsta filmpris och har delats ut årligen av Svenska Filminstitutet sedan 1964. Totalt har cirka 550 Guldbaggar delats ut under årens lopp och på Guldbaggegalan den 28 januari 2019 kommer 19 priser att delas ut till de mest framstående personerna inom svensk film. Inför denna gala har Clarion Hotel Sign valts till officiell hotellpartner.

"Att Svenska Filminstitutet väljer Clarion Hotel Sign som partner inför 2019 känner vi en oerhörd stolthet och ett stort ansvar för. Hotellets flexibilitet, resurser och samlade erfarenheter från stora evenemang kommer väl till pass för att möta vad som krävs för att ingå ett partnerskap av den dignitet som Guldbaggen är", säger Henrik Berghult, vd på Clarion Hotel SIgn.

Varje år samlas över 1500 inbjudna gäster då Svenska Filminstitutet korar vinnarna i 19 olika kategorier för framstående insatser inom den svenska filmen under det gångna året. Många av Guldbaggens gäster är inresande till Stockholm och för att skapa bästa möjliga förutsättningarna krävs en hotellpartner som är rutinerad men även intresserade av Stockholms kultur och nöjesliv.

"Vi är mycket glada över samarbetet med Clarion Hotel Sign. Genom hotellets centrala läge och närheten till kommunikationer kan vi erbjuda de nominerade och juryn ett utmärkt boende i samband med Guldbaggegalan", säger Christina Preisler Schedin, chef Film & Samhälle, Filminstitutet. "Vi kommer även samarbeta kring nomineringskonferensen i januari där vi presenterar årets nominerade till galan", säger hon.

De nominerade inför Guldbaggen presenteras på Clarion Hotel Sign den 3 januari 2019.

Svenska Mässan och Gothia Towers kan bli Sveriges Friskaste Företag

Svenska Mässan och Gothia Towers är Västra Götalands läns friskaste företag och går nu vidare som en av totalt sju nominerade i landet till att vinna utmärkelsen Sveriges Friskaste Företag 2018. Priset går till det företag som lyckats allra bäst med att skapa en frisk och välmående arbetsplats.

Sveriges Friskaste Företag, som delas ut för andra året i rad, är ett pris som lyfter fram de goda exemplen som en motvikt till de senaste årens rapporter om ökade sjukskrivningar, osunda arbetsmiljöer och hur arbete leder till ohälsa. Bakom initiativet står hälsoföretaget Feelgood samt en jury bestående av experter inom arbetsmiljö och hälsa.

Deltagare i Sveriges Friskaste Företag utvärderas på fyra övergripande faktorer som har sin utgångspunkt i forskning om vad som skapar friska organisationer. Områdena är; systematiskt arbetsmiljöarbete, ledarskap, medarbetarskap och delaktighet samt hälsa och hållbart arbetsliv.

Svenska Mässan och Gothia Towers är länsvinnare i Västra Götaland och vidare som finalist till Sveriges Friskaste Företag med följande motivering:

För Svenska Mässan och Gothia Towers är människorna företagets viktigaste resurs och deras hälsa påverkar kundnöjdhet och lönsamhet. Med detta som utgångspunkt i sitt arbetsmiljöarbete spänner Svenska Mässan Gothia Towers bågen hårdare än många andra. Genom att se på hälsa som en investering och genom att jobba med ständiga förbättringar är de det lysande exemplet på att det går att skapa en bra arbetsmiljö med friska medarbetare även i en bransch med många arbetsmiljöutmaningar. Därför är Svenska Mässan Gothia Towers vinnare i Västra Götalands län och en av sju finalister i Sveriges Friskaste Företag.

"Det är fantastiskt roligt att vårt arbetsmiljö- och hälsoarbete uppmärksammas. Våra medarbetare är vår viktigaste resurs och genom arbetet skapar vi en hållbar och attraktiv arbetsplats. Resultatet ser vi i engagerade och friskare medarbetare som levererar en ännu bättre kundupplevelse", säger Carin Kindbom, vd och koncernchef på Svenska Mässan och Gothia Towers.

Tävlingen har varit öppen för alla företag i Sverige där de medverkande inledningsvis har svarat på en enkät kopplat till frågorna ovan – totalt har drygt 160 företag runt om i landet nominerats. Därefter har ett team på Feelgood, bestående av experter inom arbetsmiljö och hälsa, genomfört djupare analyser av företagen och identifierat sju finalister, däribland Svenska Mässan Gothia Towers i Västra Götalands län.

"Svenska Mässan och Gothia Towers visar att de tar sitt arbetsmiljöarbete på fullaste allvar och ser det som ett strategiskt viktigt och långsiktigt arbete för företagets övergripande lönsamhet. Därför kan de nu kalla sig Västra Götalands friskaste företag tillika finalist i Sveriges Friskaste Företag", säger Joachim Morath, vd för Feelgood.

Vinnaren presenteras i mars 2019 och kommer att utses av en jury som består av följande experter inom arbetsmiljö och hälsa: Göran Hägglund, tidigare socialminister och juryns ordförande, Irene Jensen, professor i företagets hälsa och personskadeprevention vid Karolinska Institutet, Göran Johnsson tidigare ordförande för IF Metall, Ursula Berge, samhällspolitisk chef på Akademikerförbundet SSR samt Joachim Morath.

– Att skapa en god arbetsmiljö med nöjda medarbetare är avgörande för att organisationer ska utvecklas, vara framgångsrika och locka till sig de bästa talangerna. Det genomförs en mängd olika initiativ runt om på olika arbetsplatser för att skapa just detta. Den offentliga debatten handlar ofta om brister och tillkortakommanden när det gäller arbetsmiljö. Med priset vill vi lyfta fram goda exempel och därigenom visa på olika lösningar för ett friskare arbetsliv, säger Göran Hägglund, styrelseordförande för Feelgood och juryns ordförande.

Bilden: Joachim Morath, vd för Feelgood, och Carin Kindbom, vd och koncernchef Svenska Mässan och Gothia Towers.