platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
nya kunskaper
Fokus på inkluderande och jämställd arbetsplats
på Personal & Chef.
god och möten
Gothia Towers officiell partner
till Scandinavian Invitation.
omvärldskunskap
Svenskt fjällhotell på listan över världens mest romantiska platser
– före resmål som Seychellerna, Antigua och Zanzibar.
statistik
Rekordår för Swedish Lapland
ökar med fem procent i antalet gästnätter 2018.
statistik
Antalet besökare fortsätter att öka i Stockholm
14.5 miljoner besökare 2018 ger ökning på 3,5 %.

Stjärnuppställning
på Exclusively Corporate hos IMEX.
Awards
Lunds lokala mötesambassadörer hyllas
Johan Wester och Ulla Boström Hjort prisades.
statistik
Skåne växer snabbast
och har nu passerat sex miljoner gästnätter.
Hotellnytt
Scandic säljer Hasselbacken
till Pop House AB.
events skapar möten
Vetenskapsfestivalen får fyra miljoner från Stenastiftelsen
70 000 besökare 2018.
RSS
rss_icon
Länkar
Fokus på inkluderande och jämställd arbetsplats på Personal & Chef

Personal & Chef - Nordens största mötesplats för alla som leder och utvecklar personal arrangeras den 20 & 21 februari 2019 på Kistamässan i Stockholm, i år med extra fokus på jämställdhet och inkludering.

Sverige har den senaste åren präglats av flyktingströmmar, #metoo, diskrimineringar och politisk osäkerhet. Många är engagerade och vill ha förändring i världen, samhället och på arbetsplatser. Företag, kommuner och organisationer har en nyckelroll att kunna skapa denna förändring.

"Man kan sätta agendan för vilket företag man vill och kan vara. Att ha en kultur som inte tolererar särbehandling, trakasserier eller rasism. Att man anställer fördomsfritt och man får lika lön för lika arbete. Att man kommer till sin arbetsplats och känner sig trygg", säger Amy Närenborn, projektledare för Personal & chef.

"Det är dags att gå från snack till verkstad, att börja implementera den förändring vi pratar om. Därför lyfter vi i år fem profiler på Personal & Chef, som har gjort något för att förändra."

 

Fem programpunkter på Personal & Chef som skapar en inkluderande arbetsplats

 

• Jobbet – vägen till verklig integration

Arbetsplatser kan vara viktiga integrationsmotorer. Det vet inte minst restaurangkedjan MAX. När Charlotte Welin Zetterlund, MAX HR-chef, hörde en av sina medarbetare berätta om att på MAX kunde han språket, men utanför jobbet var det fortfarande svårt med svenskan, så föddes idén om ”MAX-svenska” och språket som en väg till jobb och integration i det svenska samhället.

 

• Arbetsrätt i praktiken – några angelägna frågor: #metoo

#metoo sköljde över oss för ett drygt år sedan. Hur ska man hantera en fråga om sexuella trakasserier på arbetsplatsen? Vad måste du göra? Och vad bör du göra? Dessutom: hur ser det arbetsrättsliga systemet att vi skapar arbetsplatser utan sexuella trakasserier?

Åsa Erlandsson är en av Sveriges ledande arbetsrättsadvokater, uppskattad för sin praktiskt inriktade rådgivning. Hon är sedan många år verksam vid Setterwalls Advokatbyrå.

 

Från Carl till Caroline

Caroline Farberger, vd på ICA Försäkring, är den första svenska toppchef att korrigera sitt kön som för några veckor sedan vann umärkelsen ”Året HBTQ-profil” på QX galan. I detta samtal pratar Caroline och Åsa Lindell om ledarskap, mångfald, värderingar och hur Carolines resa mot att leva som kvinna sett ut.

 

• Anna Serner om sitt jämställdhetsarbete inom Svensk Film

Anna Serner, vd på Svenska Filminstitutet, har blivit känd för sitt jämställdhetsarbete inom svensk film. På Personal & Chef kommer Anna Serner för att berätta om arbetet som gjort henne till en förebild världen över.

 

• Hur digitaliserad, värdegrundsbaserad och fördomsfri rekrytering ökar engagemanget och lönsamheten

Lennart Engelhardt, CEO & Founder på jobbmatchningstjänsten Happyr.com, har arbetat med hållbar samhällsutveckling i över 20 år.

 

Bilden: Caroline Farberger föreläser på mässan. Bild: ICA Försäkring

 

Om Personal & Chef

Personal & Chef är en heltäckande mötesplats för alla chefer och ledare som leder och utvecklar personal. På plats hittar man smarta lösningar inom: bemanning, rekrytering, utbildning, friskvård, IT, HR, kontorslösningar, personalförmåner och ekonomi- och lönesystem. Personal & Chef erbjuder även cirka 200 utställare, fem scener, workshops & konferenser, nätverksfrukostar, aktivitetsområde och branschmingel.

 

Personal & chef arrangeras på Kistamässan, Stockholm den 20 februari 2019, kl 09.00 -17.00 samt 21 februari 2019, kl 09.00 – 16.00. Entrén till mässan är kostnadsfri men besökarna behöver registrera sig på www.personalchefsthlm.se

 

I linje med företagets mission ”Visit the future” gör Easyfairs det möjligt för intressenter att besöka framtiden genom att skapa spännande mötesplatser som uppfyller deras behov och presenterar lösningar i det optimala formatet.

 

Koncernen arrangerar idag 218 mässor i 17 länder (Algeriet, Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Förenade Arabemiraten, Kina, Nederländerna, Norge, Portugal, Schweiz, Singapore, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tyskland och USA). Easyfairs driver dessutom 10 mässanläggningar i Belgien, Nederländerna och Sverige (Antwerpen, Gent, Nekkerhal – Mechelen, Namur, Gorinchem, Hardenberg, Venray, Göteborg, Malmö och Stockholm).

 

Koncernen har drygt 750 anställda och omsatte under verksamhetsåret 2017–2018 drygt 157 miljoner euro.

 

Besök vår webbplats för mer information: www.easyfairs.com

Gothia Towers officiell partner till Scandinavian Invitation

Gothia Towers ligger centralt i Göteborg och kommer att vara den centrala mötesplatsen för Scandinavian Invitations partners och affärsnätverk den 22-25 augusti.

Den 22–25 augusti återvänder Europatourtävlingen Scandinavian Invitation till Hills Golf & Sports Club i Göteborg. Gothia Towers, som är en del av Svenska Mässan koncernen, kliver nu in som officiell hotellpartner i årets upplaga av den prestigefyllda golftävlingen.

"Vi är så glada över att få välkomna spelare, familjer, ledare och funktionärer till vår fina anläggning i samband med denna anrika golftävling. Vi tar dagligen emot gäster från när och fjärran och arbetar ständigt med att överträffa deras förväntningar och kunna erbjuda det där lilla extra, något som vi också ser fram emot att göra som stolt partner till Scandinavian Invitation", säger Sam Sultanovic, försäljningschef på Gothia Towers.

Som exklusiv hotellpartner kommer Gothia Towers också vara den centrala mötesplatsen för Scandinavian Invitations partners och affärsnätverk. Tävlingen arrangerar under veckan ett antal aktiviteter med fokus på hållbarhet, där ett seminarium med högaktuella talare samlas för att inspirera under rubriken ”People, Planet, Profit”.

"Vi ser Gothia Towers som en viktig samarbetspartner då de erbjuder förstklassiga upplevelser, samtidigt som de har ett stort fokus på hållbarhetsfrågor och miljö. För oss är det även viktigt att vi ger våra gäster och besökare den ultimata upplevelsen av tävlingen, och då spelar så klart även hotellets geografiska närhet till golfbanan stor roll", säger Claes Nilsson, Commercial Director Scandinavian Invitation.

Det är andra året i rad som Hills Golf & Sports Club arrangerar en golftävling på Europatouren. 2018, då tävlingen gick under namnet Nordea Masters, hade evenemanget 70 000 besökare på plats. I år förväntas minst lika många besökare och biljettförsäljningen är redan i full gång.

"Vi rekommenderar alla som inte vill missa årets största golffest i Sverige, på vackra Hills, att säkra sin biljett redan nu", säger Claes Nilsson.

 

Scandinavian Invitation pågår mellan torsdag 22 och söndag 25 augusti på Hills Golf & Sports i Göteborg. Biljetter säljs via scandinavianinvitation.se med rabatterade priser fram till den 14 april.

Svenskt fjällhotell på listan över världens mest romantiska platser

Högfjällshotellet Fjällnäs Est. 1882 är en av världens mest romantiska destinationer, enligt det internationella resemagasinet Condé Nast Traveller.

"Det är oerhört roligt och hedrande att bli omnämnt av ett så väl ansett internationellt resemagasin", säger Fjällnäs vd, Henrik Bertmar.

Condé Nast Traveller väljer årligen ut de mest romantiska destinationerna för kärlekspar. På 2019 års lista hamnar Sveriges äldsta högfjällshotell, Fjällnäs i Funäsfjällen, på åttonde plats, före exempelvis Seychellerna och Zanzibar.

Condé Nast Traveller skriver bland annat: ”För en sann magisk vinterupplevelse; styr kosan mot Fjällnäs, långt norrut i Sverige ” och vidare: ”renskinnsinpackat nordiskt mys när det är som bäst”.

Redan 1882 anlände de första så kallade ”luftgästerna" till Fjällnäs. Då som nu lockades människor av den rena luften och en orörd natur. År 2005 inledde familjen Bertmar en varsam renovering av de äldre byggnaderna samt uppförde nya som Mii Gullo Spa och kapellet och mötesplatsen Aula Capella. En viktigt del var att återge Fjällnäs sin exklusivitet och samtidigt behålla den genuina, privata och familjära stämningen. Parallellt med upprustningen ägnades även kraft åt att visa upp Fjällnäs för internationella gäster. En unik och exklusiv upplevelse där romantik har en given plats.

"Fjällnäs är så mycket mer än en svensk angelägenhet", säger Henrik Bertmar. "Det är en själslig plats. När man kommer hit infinner sig en känsla som gör att man lyfter blicken och faktiskt ser varandra. Romantik handlar mycket om just det; att se en annan människa."

Överst på Condé Nasts lista över romantiska resmål ligger en resort vid kuststräckan Big Sur i Kalifornien. Efter Fjällnäs kommer bland annat en spaanläggning på Antigua i Karibiska havet och en resort på Seychellerna.

 

Se hela listan här

Rekordår för Swedish Lapland

Destinationen Swedish Lapland ökar med fem procent i antalet gästnätter för 2018, en ökning fördelad över hela året, enligt den preliminära inkvarteringsstatistiken från SCB. Andelen utländska gästnätter ökar från 29 till 34 procent, ett gott betyg för de attraktiva företag som finns och de marknadsinsatser som görs inom destinationen.

Idag släpptes den preliminära inkvarteringsstatistiken för 2018 – ett rekordår för Swedish Lapland. Den totala ökningen, jämfört med 2017, landar på +5 procent. En ökning högre än rikssnittet och under nio av tolv månader har besökarantalet varit högsta någonsin.

"Vår redan starka vintersäsong fortsätter öka med 13 procent jämfört med föregående år. Men ännu viktigare för näringens utveckling är att vi ser att ökningen är fördelad över hela året för de marknader vi bearbetar", säger vd Erika Mattsson.

"Tillsammans med lokala destinationer och företag arbetar vi aktivt med att stärka alla säsonger, för vi är medvetna om att destinationen har mycket att erbjuda den globala resenären, året om. Därför är det också extra roligt att vi 2018 passerade gränsen om en miljon utländska gästnätter", säger Erika.

2018 fick både Skellefteå och Kiruna ett direktflyg från Rotterdam respektive Amsterdam, en sommartid och en vintertid. En etablering som följdes upp med en målinriktad marknadsbearbetning och ökning av holländska gästnätter med 45 procent.

"Swedish Lapland har mycket som attraherar den holländska resenären - dels vårt Fly & Drive-koncept som passar bra sommartid, dels har vi vintertid våra isar som attraherar den holländska skridskoligan. Det tar tid att bygga upp kännedom om en ny destination hos resenären, därför är det roligt att se att vi redan första året vi är igång, lockar hit rejält många nya holländska gäster", säger Johanna Ögren, Marknadschef.

Digitala sommarkampanjer mot framför allt Norge har varit väldigt framgångsrika i år, både när det gäller att få hit campinggästerna och sedan att få dem att stanna några nätter extra. Från maj till september registrerades högsta antalet norska gästnätter någonsin.

"Tillsammans med destinationens campingföretag har vi riktat digital annonsering kring aktuella evenemang och erbjudanden till de norska gäster som redan befunnit sig på plats här i regionen för att få dem att stanna längre. Extra roligt har det varit att se, att många campinganläggningar faktiskt har gjort affärer direkt på Facebook Messenger tack vare våra annonskampanjer", säger marknadschefen Johanna Ögren.

Nyckelmarknader som Storbritannien och Tyskland har också ökat under 2018 men de snabbast växande marknaderna är Nederländerna, USA och delar av Asien – framför allt Indien, Singapore och Taiwan. Andelen utländska besökare uppgick till 34 procent under 2018 jämfört med 29 procent föregående år, vilket är högre än riksgenomsnittet.

 

Bilden: Norrsken i Abisko. Foto: Peter Rosén

Antalet besökare fortsätter att öka i Stockholm

Under 2018 stod Stockholms län för nära en fjärdedel av Sveriges totala antal gästnätter med sina 14,5 miljoner övernattningar.

Igår publicerade Tillväxtverket och SCB preliminär inkvarteringsstatistik för 2018. Den visar att Stockholm står sig starkt och att stadens gästnätter ökar med +3,5 % jämfört med 2017.

”Besökare är viktiga för Stockholm och vi har en balanserad tillväxt, både av svenska och utländska besökare. Besöksnäringen skapar nya jobb, framförallt för många unga och människor som nyligen har kommit till Sverige”, säger Anna König Jerlmyr (M), finansborgarråd i Stockholm. Dessutom erbjuder besöksnäringen även Stockholmarna ett brett och varierat utbud.

Antalet utländska gästnätter växer ännu snabbare (+ 7,3 %) än de inhemska och de tre största marknaderna baserat på antal gästnätter är Tyskland, USA och Storbritannien. Även antalet långväga besökare ökar och Indien är nu på plats 9 och Kina på plats 11. De kinesiska gästnätterna ökade med +4 % medan de på nationell nivå backade (-4 %)

”Sedan ett par år har Stockholm tillsammans med näringen intensifierat satsningen på den kinesiska marknaden kombinerat med nyetablerade flyglinjer. Detta har gett resultat och de kinesiska gästnätterna ökar i Stockholm”, säger Caroline Strand, tf vd Visit Stockholm. Stockholm är en stad som lockar internationella besökare med design, god mat och en kreativ atmosfär.


Om Visit Stockholm

 

Visit Stockholm är stadens officiella turismorganisation som arbetar med internationell marknadsföring och utveckling av Stockholm som besöksdestination under varumärket Stockholm – The Capital of Scandinavia. Visit Stockholm är ett dotterbolag till Stockholm Business region som är helägt av Stockholms stad.

Stjärnuppställning på Exclusively Corporate hos IMEX

International Olympic Committee Barclays, Cisco, Microsoft och KPMG, några av världens största, banbrytande företag, delar med sig av sin hantering av evenemang på Exclusively Corporate som äger rum måndag 20 maj, dagen före IMEX i Frankfurt.

Exclusively Corporate har skapats som ett direkt svar på förra årets feedback från eventindustrins företrädare som delat med sig av de problem och ämnen som de skulle vilja se utvecklas på IMEX. Som ett resultat ser har programmet fått med många tunga namn i eventindustrin som ska leverera starka programpunkter som kliver rakt in i dagens marknadsbehov.

Bob Bejan, Global Head of Events på Microsoft, levererar en session ”Experiential marketing ...whats next?”, där han beskriver hur man använder teknik för att komma närmare sina kunder på en mer personlig nivå. Marknadsdirektören för Cisco Systems, Gerd de Bruycker, delar med sig av sina råd om ”Connecting events with your overall marketing mix” och – dessutom får vi träffa Nicola Wedge, chef för events inom Barclays Bank, som kommer att prata om ”Innovation and creativity in the corporate world”.

Den Internationella Olympiska Kommitténs chef för evenemang och hospitality, Panos Tzivanidis, kommer att fokusera på ”3Ts Time, Technology and Talent”, och han blickar in i framtiden i sin session: ”Managing operationally complex global events.”

Programmet på detta fria halvdagsevent för företagsmöten, evenemangs- och reseplanerare levereras via fallstudier, presentationer och paneldiskussioner, kombinerat med peer to peer networking. Deltagarna kan sedan välja en av tre huvudlinjer helt enkelt det som passar bäst för de egna behoven i form av Learning Labs med inriktning på ROI, engagemangsteknik eller eventdesign.

Carina Bauer, vd för IMEX-koncernen, förklarar: ”Att prata med mötesplanerare och evenemangsplanerare runt om i världen, där vi är medvetna om att de är satta under press för att skapa och leverera fantasifulla och imponerande events gång på gång, är ingen enkel resa. Vi har därför arbetat med dem för att undersöka och skapa ett mycket aktuellt och relevant program som möter deras behov. Exclusively Corporate är ett unikt tillfälle med riktigt skräddarsytt lärande och nätverkande, med sikte på att beväpna de egna cheferna med verktygen för att skapa nya och bättre events.”

Exclusively Corporate på IMEX är för alla företagsledare där mötes- och evenemangsplanering utgör en del av eller hela jarbetstiden. Programmet som kombinerar expertledad utbildning, informella diskussioner och peer to peer networking har utformats för att utveckla fantasi och hjälpa planerare att skapa events som utmanar och inspirerar till verklig utveckling av eventsplaneringen.

Efter Exclusively Corporate kan planerare träffa utställare från hela världen och göra affärer på IMEX i Frankfurt, som äger rum den 21–23 maj. Med 3500 utställare från 150 länder under ett tak gör det möjligt för deltagarna att dyka in i hjärtat av den globala mötesindustrin, möta destinationer och leverantörer och prova senaste teknik.

 

För mer information om exklusivt företag och registrera dig (utan kostnad!) Klicka här.


IMEX i Frankfurt 2019 äger rum på Messe Frankfurt den 21–23 maj, med EduMonday, dess förberedande dag för lärande och insikt, måndagen den 20 maj. Registreringen är gratis.


www.imex-frankfurt.com