nyheter
viktiga möten
Klimatförändringar ger stora effekter för Östersjön
– lokala åtgärder och samarbete nödvändigt.
stora möten
Ytterligare ett fullspäckat år
på Karlstad CCC.
Omvärldsanalys
Resandet i världen
ökade kraftigt under 2017.
Jubileum
Svenska Mässan
fyller 100 år.
på nytt uppdrag
Didier Scaillet
ny vd för SITE och SITE Foundation.
forskning skapar möten som skapar kunskap
Mittuniversitetet
blir partner i Treesearch.
på nytt uppdrag
Maria Larsson
ny CFO för AccorHotels Europa.
Hållbarhet
Så kan transporter flyttas
från lastbil till tåg.
möten skapar event event skapar möten
Mötesforum kring evenemangssäkerhet
till Halmstad.
Framtiden inbokad
Första kongressen värvad
SeaU i Helsingborg.
RSS
rss_icon
Länkar
Scandic Hotels: fortsatt hård press på rumspriserna
Scandics intäkter för perioden januari-december 2009 uppgick till 661,0 (758,5) MEUR. För jämförbara hotell samt vid oförändrade valutakurser minskade intäkterna med 9,9 %. Intäkt per tillgängligt rum (RevPAR) minskade med 10,4 % för jämförbara hotell och vid oförändrade valutakurser. Rörelseresultatet (EBITDA) uppgick till 61,6 (111,1) MEUR, motsvarande en rörelsemarginal på 9,3 (14,7)%.

Under året har fyra nya hotell med sammanlagt 518 rum öppnat, och dessutom har avtal om tre nya hotellprojekt med sammanlagt 887 rum undertecknats.

– Den globala ekonomiska krisen har haft en dramatisk effekt på affärsresandet i hela Norden, säger Frank Fiskers, Scandics koncernchef och vd. Det har varit ett av de tuffaste åren någonsin för hotellbranschen, men vi reagerade tidigt på konjunkturnedgången. Under sista kvartalet 2009 har hotellmarknaden visat vissa tecken på att minskningen i beläggning börjar stabiliseras, medan pressen på rumspriserna har fortsatt.

– Vi genomförde tidigt ett sparprogram och det har gett en effekt på 32 MEUR under 2009. Därmed har vi kunnat kompensera en del av intäktsbortfallet samt fått en flexiblare kostnadsstruktur med ökad andel rörliga kostnader. Huvuddelen av Scandics hyresavtal har en omsättningsbaserad hyra vilket ytterligare bidragit till att mildra effekterna från lågkonjunkturen.

– Scandic fortsätter att tro på framtiden, säger Frank Fiskers. Vi växer med flera nya hotell, främst i Norden, och lanserar spännande nya koncept. Under 2009 startade ett långsiktigt samarbete med stjärnkocken Jamie Oliver som skapade en barnmeny för alla hotell. Tillsammans med ett helt nytt familjekoncept gjorde det att fler barnfamiljer än någonsin tidigare valde Scandic och året blev en stor succé inom fritidssegmentet. För att gästerna alltid ska kunna välja en hälsosam livsstil, även när man bor på hotell, byggde vi förra året nya, topputrustade gym på nästan alla Scandics hotell.

– Scandic drivs alltid av starka värderingar och 2009 belönades det med Grand Travel Award för bästa miljöinitiativ, samt Climate Cup-priset i Danmark. Under 2009 fortsatte vår målmedvetna minskning av fossila koldioxidutsläpp på väg mot nollutsläpp 2025. Även våra andra miljönyckeltal bevisar att vi står fast vid vår ambition att vara bäst på marknaden. Vi leder utvecklingen med att erbjuda boende och mötesplatser som är handikappanpassade och trygga för allergiker, något som fick stor internationell uppmärksamhet då CNN World View visade ett längre reportage om Scandics tillgänglighetsarbete.

– Scandic har visat förmåga att skapa affärer även i tuffa tider. Under året tog vi över två hotell i centrala Köpenhamn och stärkte positionen markant i den danska huvudstaden. Tre nya hotellprojekt startades; ett sporthotell i Vierumäki, Finlands ledande ort för sport- och fritidsaktiviteter, ett nytt hotell i Fornebu, en mycket snabbt växande och spännande del av Oslo, samt ett stort nytt hotell på Vasagatan i Stockholm. Just nu väntar 12 nya hotell, med sammanlagt 3,270 rum på att öppnas som Scandic.

– Under 2010 fortsätter vi lansera nyheter; bland annat en helt ny produkt för idrottslag och föreningar, Jamie Oliver tar fram en meny för mötesgästerna och vi introducerar ett inspirerande möteskoncept och släpper även en ny produkt för weekendgäster. Marknaden är fortfarande svårbedömd. Historiskt har en marknadsuppgång först gett en ökad beläggning och därefter ökade rumspriser, men den låga visibiliteten gör att det är svårt att ge en prognos om när detta kommer realiseras.