platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
hotellnytt
Egencia presenterar
de 100 bästa affärsresehotellen 2019 – Sex svenska hotell med på topplistan.
nytt jobb
Patric Sjöberg
lämnar Stockholmsmässan i maj 2019.
globalt nätverk
Göteborg
vill bli Sveriges första Unesco City of Literature.
mötesakademin
Spännande samarbete
Mellan Vår Gård och House of Sparks.
hotellnytt
Passion Manager Sophia Allerth
förverkligar Stordalens kultur på Stockholms största hotell.
forskning skapar möten
110 miljoner
till biologiska läkemedel.
ökad hållbarhet
Uniaden:
Resan mot ännu ett miljömärkt event.
flygindustrin
Världens säkraste flygbolag
2019 utsedda.
hotellnytt
Fem arkitektkontor tävlar
om att gestalta Svenska Mässans fjärde torn.
Strategi
Nederländska Kongress & Turistbyrån
stänger sitt kontor i Stockholm.
RSS
rss_icon
Länkar
Wonderful Copenhagen utvecklar ny hållbarhetsstrategi

Köpenhamn har många gröna oaser, några av de renaste vattnen i världen - där man kan båda simma och dricka - samt en helt unik cykelkultur vilket gör staden till en av världens mest hållbara turistmål. Hos Köpenhamns officiella DMO, Wonderful Copenhagen, har man nu utsett en projektledare för en hållbar turismutveckling för att hjälpa till att forma en hållbarhetsstrategi för både organisationen och destinationen.

I en nyskapad roll kommer projektledare Mikkel Sander att ansvara för att utveckla och lansering av Wonderful Copenhagens nya hållbarhetsstrategi för 2018-2021, vilket kommer att vara nära anpassat till FN:s hållbara utvecklingsmål (SDG). Den nya hållbarhetsstrategin kommer att lanseras senare i år.

I och med utnämningen och den kommande strategin bekräftar Wonderful Copenhagen behovet av att DMO ska bidra till genomförandet av SDG och DMO:s roll för att leda turismen i en mer hållbar riktning. Detta gäller inte bara miljöens hållbarhet utan även de sociala och ekonomiska aspekterna.

"Vi har alla ansvar för att SDG:erna blir verklighet och som DMO finns det många saker vi kan göra. Vi bör särskilt fokusera på turism och tillväxt och sträva efter att hitta den rätta balansen mellan utmaningar, såsom besökarnas tryck, och ta hand om vårt resmål och vår lokalbefolkning. Detta kommer att bidra till att säkerställa en hållbar och folkbaserad turismutveckling, vilket också är något som vi har lagt fram i den nuvarande strategin "The end of tourism as we know it", säger Mikkel Sander, Senior Projektledare för hållbar turismutveckling på underbar Köpenhamn.

Wonderful Copenhagens nya hållbarhetsstrategi kommer att utvecklas med samarbeten mellan flera olika avdelningar och med deltagande av ett stort antal externa partners och andra intressenter.

Under den nuvarande miljöpolitiken har Wonderful Copenhagen redan identifierat flera SDG som är särskilt relevanta för organisationen och dess ansträngningar att bli mer hållbara. Under det gångna året fick Wonderful Copenhagen internationell uppmärksamhet och beröm för sin strategi "The end of tourism as we know it", som ser på hur hållbar turism och folkbaserad tillväxt kan bidra till att undvika problem med överturism.

Köpenhamn fortsätter att göra betydande investeringar i hållbara stadslösningar och attraherar världsomspännande uppmärksamhet när den tillkännagav ambitionen att bli den första koldioxidneutrala guvudstaden före 2025. Köpenhamns mötesindustri tar också hållbarhet på allvar och nästan 70% av stadens hotellrum är miljöcertifierade medan många leverantörer i stadens mötesindustri har antagit gröna och hållbara initiativ.

 

Bilden: Badplats mitt i Köpenhamn. Fotograf: Astrid Maria Rasmussen