platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
Radar
Coronaviruset:
Hilton stänger 150 hotell med 33 000 rum.
mässor skapar möten
Fastighetsmässan firar tio år i Malmö
har ökat utställare med 218 procent och besökare med 410 procent.
innovativ utveckling
Blique by Nobis
låter Sveriges första professionella lägenhetstestare checka in.
Nytt rekordår
Gästnätterna i Halmstad ökar
över tre miljoner totalt för första gången.
Omvärldsanalys
Helsingborg skapar ny näringslivsstrategi
ska bli en av Europas mest innovativa städer.
nytt jobb
Kristofer Skoglund
Ny commercial director på Yasuragi.
Jubileum
Milgårdarna fyller 40 år
Firar med hållbar inspirationsdag den 5 mars.
Vintagelife
Zorn, vintage, historisk mat och kända profiler
– nu öppnar Antikmässan.
Hållbarhet på riktigt
Nu går hotell- och restaurangbranschen
ihop för en knarkfri framtid.
bra innovation
Slipp väntan på notan
på Pontus in the air.
RSS
rss_icon
Länkar
Wonderful Copenhagen utvecklar ny hållbarhetsstrategi

Köpenhamn har många gröna oaser, några av de renaste vattnen i världen - där man kan båda simma och dricka - samt en helt unik cykelkultur vilket gör staden till en av världens mest hållbara turistmål. Hos Köpenhamns officiella DMO, Wonderful Copenhagen, har man nu utsett en projektledare för en hållbar turismutveckling för att hjälpa till att forma en hållbarhetsstrategi för både organisationen och destinationen.

I en nyskapad roll kommer projektledare Mikkel Sander att ansvara för att utveckla och lansering av Wonderful Copenhagens nya hållbarhetsstrategi för 2018-2021, vilket kommer att vara nära anpassat till FN:s hållbara utvecklingsmål (SDG). Den nya hållbarhetsstrategin kommer att lanseras senare i år.

I och med utnämningen och den kommande strategin bekräftar Wonderful Copenhagen behovet av att DMO ska bidra till genomförandet av SDG och DMO:s roll för att leda turismen i en mer hållbar riktning. Detta gäller inte bara miljöens hållbarhet utan även de sociala och ekonomiska aspekterna.

"Vi har alla ansvar för att SDG:erna blir verklighet och som DMO finns det många saker vi kan göra. Vi bör särskilt fokusera på turism och tillväxt och sträva efter att hitta den rätta balansen mellan utmaningar, såsom besökarnas tryck, och ta hand om vårt resmål och vår lokalbefolkning. Detta kommer att bidra till att säkerställa en hållbar och folkbaserad turismutveckling, vilket också är något som vi har lagt fram i den nuvarande strategin "The end of tourism as we know it", säger Mikkel Sander, Senior Projektledare för hållbar turismutveckling på underbar Köpenhamn.

Wonderful Copenhagens nya hållbarhetsstrategi kommer att utvecklas med samarbeten mellan flera olika avdelningar och med deltagande av ett stort antal externa partners och andra intressenter.

Under den nuvarande miljöpolitiken har Wonderful Copenhagen redan identifierat flera SDG som är särskilt relevanta för organisationen och dess ansträngningar att bli mer hållbara. Under det gångna året fick Wonderful Copenhagen internationell uppmärksamhet och beröm för sin strategi "The end of tourism as we know it", som ser på hur hållbar turism och folkbaserad tillväxt kan bidra till att undvika problem med överturism.

Köpenhamn fortsätter att göra betydande investeringar i hållbara stadslösningar och attraherar världsomspännande uppmärksamhet när den tillkännagav ambitionen att bli den första koldioxidneutrala guvudstaden före 2025. Köpenhamns mötesindustri tar också hållbarhet på allvar och nästan 70% av stadens hotellrum är miljöcertifierade medan många leverantörer i stadens mötesindustri har antagit gröna och hållbara initiativ.

 

Bilden: Badplats mitt i Köpenhamn. Fotograf: Astrid Maria Rasmussen