platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
events skapar möten
Åre 2019 ISO-certifierade som hållbart event
Förväntas få 700 miljoner TV-tittare och locka 120 000 besökare.
innovationsfrämjare
Idag invigs Comfort Hotel Kista
och sänder Sveriges längst Businesspodd.
samordning och långsiktighet
Kreativa industrin växlar upp
med ny organisation.
Awardswinning
Göteborg toppar världsranking
i hållbarhet för tredje året.
Events skapar möten
​Para-EM i bordtennis
till Helsingborg 2019.
hotellnytt
Massivt engagemang för att namnge Mölndalshotell
Det nya namnet är Quality Hotel The Weaver.
nytt jobb
Peter Hales är ny F&B Manager
på Stockholm City Conference Centre
hotellnytt
Klart med Scandic i Kirunas nya centrum
– bygger Kirunas första skybar.
sustainability
Göteborgs Kulturkalas
är årets hållbara event.
omvärldsanalys
Ny analys om Sydsveriges ekonomi
“Malmö är den nya lärdomsstaden och nytt skånskt rekord i investeringar”
RSS
rss_icon
Länkar
Åre 2019 ISO-certifierade som hållbart event

Som det första FIS alpina skid-VM någonsin har Åre 2019 blivit certifierade enligt den internationella standarden för hållbara event, ISO 20121. – Certifieringen täcker hela vår förberedelseprocess och gör det möjligt för all vår personal och våra partners att implementera hållbara rutiner igenom hela världsmästerskapet, säger Niklas Carlsson, vd Åre 2019 AB.

Alpina VM kommer genomföras i Åre 4-17 februari 2019. Ända från starten har organisationen betonat vikten av att respektera miljön och att arbeta med hållbarhet inifrån och ut genom all evenemangsplanering och förberedelser.

Under de senaste 12 månaderna har organisationen granskats av RISE, Research Institutes of Sweden. Resultatet från granskningen har just kommit tillbaka, och Åre 2019 har blivit certifierade enligt den internationella standarden för hållbara event, ISO 20121.

– Åre 2019 klarar alla villkor för att genomföra ett hållbart evenemang. Vi bedömer faktiskt att Åre 2019 är ett evenemang som ända från början har ett verkligt holistiskt sätt att arbeta med hållbarhet, där de tar med både sociala, ekonomiska och miljömässiga perspektiv, säger revisor Anne Zetterqvist på RISE.

Standarden ISO 20121 förser eventorganisatörer med en process som möjliggör implementation av hållbara arbetssätt i hela organisationen genom att sätta mål, följa upp och förbättra konstant. Åre 2019 har kunnat överföra arbetsmetoderna som föreskrivs av certifieringen till att integrera miljömässig, ekonomisk och social hänsyn i sina förberedelser tvärsigenom alla områden av evenemangets planering, och engagerat alla sina partners i arbetet.

– Standarden har hjälpt oss säkra att vi genom hela organisationen arbetar konsekvent och på ett strukturerat sätt mot de hållbarhetsmål vi själva har satt upp, som att vara det första fossilbränslefria världsmästerskapet någonsin. Den ger oss även bra verktyg för att engagera våra leverantörer, sponsorer och andra samarbetspartners och få med dem i arbetet med att nå våra hållbarhetsmål, förklarar Niklas Carlsson.

RISE, Research Institutes of Sweden, betraktar Åre 2019 som en viktig kanal för att nå ut till fans och följare av vintersport inom frågor som rör miljö och hållbarhet.

– Alpina VM förväntas få 700 miljoner TV-tittare och locka 120 000 besökare till Åre. Det gör evenemanget till en perfekt plattform för att öka medvetenheten om hållbar utveckling och utbilda ett stort antal människor inom ämnen som klimatpåverkan, säger Anne Zetterqvist.

 

Photo: Nicklas Blom

-----------------------------------------------------------------------------------------------------Andra ISO 20121 certifierade evenemang:

Sverige:

• FIS Nordic World Ski Championships Falun 2015

• Vätternrundan

• Göteborgsvarvet

• Way Out West

 

Internationellt:

• London 2012 Olympic Summer Games (första certifierade evenemanget)

• World Economic Forum

• Youth Olympic Games Lillehammer 2016

• UEFA Euro 2016

• Formula E Championships

• Roland Garros French Open

• Ansökan för Paris 2024 Olympic Summer Games

 

Idag invigs Comfort Hotel Kista

Idag invigs ett nytt Comfort Hotel i Sveriges Silicon Valley - Kista. Hotellet tar en stark position i området för att främja näringsliv, integration och både internationella och nationella samarbeten. Som en del av invigningen har hotellet därför bjudit in åtta entreprenörer och innovatörer tillsammans med kedjans grundare Petter A. Stordalen till Sveriges Längsta Businesspodd där de livesänt diskuterar förutsättningar för innovation och hållbar utveckling.

Comfort Hotel Kista är utvecklat för att leverera även utanför hotellrummen med en atmosfär för gästen att sätta nästa stora idé, ge verktyg för att skapa och samarbeta och ett slående bra lägetill områdets bästa pris. Hotellet skapades helt enkelt för att möta efterfrågan av ett home-away-from-home parallellt med ett office-away-from-office.

- Vi pratar om integration, innovation och tech och att Kista är Sveriges Sillicon Valley, då behöver vi också ge de verktyg och förutsättningar som behövs. Vi erbjuder en god natts sömn och ger besökaren vad de behöver och droppar det överflödiga. Vi kommer vara en viktig spelare i Kista genom att skapa nya arbetstillfällen både på hotellet och genom att underlätta för företag att locka människor från hela världen. Vi kommer visa vad ett businesshotell är år 2019, säger Jostein Rajala, hotelldirektör på Comfort Hotel Kista.

Förutom 194 moderna hotellrum, gym och stora ytor i lobbyn har hotellet även en fullt utrustad poddstudio som under invigningsdagen kommer att testas för första gången, med besked. För att tydligare uppmärksamma de ledord som hotellet står för, integration, innovation, hållbarhet och tech, sänder hotellet idag podden Sveriges Längsta Businesspodd. I podden diskuterar åtta entreprenörer och innovatörer inom bland annat solenergi i Afrika, fastighetsutveckling och utbildning just detta i sina respektive branscher under ledning av ekonomiprofilen och föreläsaren Anna Svahn.

- Trots att jag är en van poddare är upplägget med åtta gäster i en och samma podcast, dessutom livesänd, nytt för mig. Det är jätteroligt att få lyfta dessa olika entreprenörer som verkligen innoverar både sina branscher och arbetssätt, säger Anna Svahn. Det är ett slående exempel på hur integration kan bidra till nya insikter och positiv utveckling.

 

Om Sveriges Längsta Businesspodd:

Sveriges Längsta Businesspodd spelas in under två och en halv timme, med start kl 14.30 och sänds live via Comfort Hotels sociala kanaler. Poddens gäster består av Camilla Lundin och Vendela Lilliestrålde från Qalora Capital, Sam Manaberi från Trine, Ingmar Rentzhog från We Don’t Have Time, Mia Kleregård från Plantagon, Emelie Bernardsson från Academy, Carolin Solskär från Nordic Tech House och Rutger Arnhult från Klövern Fastigheter. Podcasten avslutas med att grundaren av Nordic Choice Hotels, Petter Stordalen, berättar mer om entreprenörskap, hur vi kan jobba mer aktivt för att skydda vår miljö och hur man skall kunna inspirera fler kvinnor att driva bolag.

 

Bilden: Lobbyn på Comfort Hotel Kista.

Kreativa industrin växlar upp med ny organisation

Fem av de största branschorganisationerna inom mode, musik, dataspel, reklam, film och tv bildar den gemensamma organisationen Kreativ Sektor. Med den nya organisationen fördjupas branschernas näringspolitiska samarbete för att främja ekonomisk tillväxt, jobbskapande och innovation i den kreativa industrin.

Kreativ Sektor är ett mångårigt samarbete som nu fördjupas med en ny organisation och ett nyinrättat kansli. Ordförande för den nybildade föreningen blir Film&TV-Producenternas generalsekreterare Johan Holmer.

– Den kreativa industrin omfattar många branscher och frågorna spänner över flera politikområden. Därför krävs samordning och långsiktighet, både från branschernas och politikens sida. Med den nya organisationen kan vi växla upp och lägga mer resurser på det operativa arbetet. Samtidigt kan vi fortsätta vara en naturlig samtalspart för departement och myndigheter i frågor som rör de kreativa näringarna, säger Johan Holmer, ordförande för Kreativ Sektor.

Kansliet kommer att ledas av Christine Sundberg Carendi, tidigare generalsekreterare på Association of Swedish Fashion Brands.

– De senaste årens investeringar och satsningar på den kreativa sektorn från det offentliga har lagt en god grund. Jag ser fram emot att ta arbetet vidare i nära dialog med främjare och beslutsfattare, säger Christine Sundberg Carendi, kansliansvarig Kreativ Sektor.

Den nyvalda styrelsen för Kreativ Sektor består av Johan Holmer, ordförande (Film&TV-Producenterna), Jennie Rosén (Association of Swedish Fashion Brands), Jessica Bjurström (Sveriges Kommunikationsbyråer – KOMM), Ludvig Werner (Musiksverige) och Per Strömbäck (Dataspelsbranschen).

 

Bilden: Christine Sundberg Carendi, kansliansvarig och Johan Holmer, ordförande, Kreativ Sektor.

 

Om Kreativ Sektor:

Kreativ Sektor är en ideell förening och ett näringspolitiskt samarbete mellan branschorganisationerna Association of Swedish Fashion Brands - ASFB, Dataspelsbranschen, Film & TV-Producenterna, KOMM - Sveriges Kommunikationsbyråer och Musiksverige. Branscherna omsätter totalt över 400 miljarder kronor, varav mer än hälften är export. Syftet med föreningen är att utifrån medlemsföretagens ekonomiska intressen, verka för att de kreativa näringarna förblir en självklar del av svensk näringspolitik och ges bästa möjliga förutsättningar för en uthållig ekonomisk utveckling samt ekonomisk tillväxt.

Göteborg toppar världsranking i hållbarhet för tredje året

Göteborg placerar sig i topp för tredje året i rad som bästa stad på hållbarhet. Det visar Global Destination Sustainability Index 2018 som avslöjades på onsdagen. En bred internationell ranking av hållbarhetsarbetet bland 50 städer i världen.

– Vi är enormt stolta över denna utmärkelse. Att Göteborg lyckas behålla topplaceringen för tredje året är en prestation som visar att staden och besöksnäringen tar hållbarhetsarbetet på allvar och utmanar andra städer att göra detsamma, säger Camilla Nyman vd för Göteborg & Co.

Rankingen gjordes första gången 2016 och i år var intresset att vara med större än någonsin. 50 städer och destinationer deltog och bland nykomlingarna finns bland annat Washington, Bangkok, St Petersburg och Monaco.

Med 95 poäng av 100 möjliga så kom Göteborg högst i rankingen bland mötes- och evenemangsstäder enligt Global Destination Sustainability Index (GDSI). Förra året samlade Göteborg ihop 92 poäng och tog även då förstaplatsen.

GDSI startades av MCI-Group ihop med internationella organisationen ICCA. På onsdagen kunde Annika Hallman, möteschef på Göteborg & Co, ta emot utmärkelsen på Göteborgs vägnar vid ICCA:s årliga världskongress i Dubai.

– Göteborg är en föregångare inom hållbarhetsarbete och många tittar på hur vi har gjort. Vårt mål är förstås att bli etta men i längden är det viktigare att fler städer börjar arbeta aktivt med hållbarhetsfrågorna och lär av varandra. Det var också syftet när GDSI startades, säger Annika Hallman.

Det är hållbarhet ur alla dimensioner som mäts; ekologisk, social och ekonomisk. Men för att komma högt i rankingen så gäller det inte bara att besöksnäringen med anläggningar och hotell är med, utan också hur staden i stort arbetar med hållbarhetsfrågor.

– GDS-indexets prestationsnivå höjs år för år. Det här är ett gott tecken på att destinationer tar itu med utmaningarna för hållbarheten i vår bransch och att GDS-Index-enheten och levererar mätbara resultat, säger Mélanie Delaplanche, projektledare för GDSI.

Alla städer bedöms utifrån ett 30-tal kriterier: Exempelvis hur bra staden är på återvinning, sophantering, miljödiplomering av hotell och krogar, utsläpp av växthusgaser, tillgänglighet, trafiksituationen, system för lånecyklar och om det finns hållbarhetsstrategier hos både offentliga och privata aktörer.

– I år blev vi inbjudna att hålla föredrag och workshops inför flera andra destinationer. Allt fler städer inser att hållbarhet är ett viktigt argument när man ska övertyga arrangörer av stora möten och evenemang, säger Annika Hallman.

För att läsa mer om mätningen och samtliga städers resultat gå till: http://gds-index.com/

​Para-EM i bordtennis till Helsingborg 2019

Ytterligare ett stort internationellt bordtennisevenemang tar plats i Helsingborg. Förra året arrangerades veteran-EM, nu är det klart att Para-EM i bordtennis äger rum i Helsingborg Arena nästa år.

Den 15-22 september 2019 fylls Helsingborg Arena av världseliten i parabordtennis. Cirka 500 spelare och ledare från hela Europa kommer vara på plats och delta i tävlingen. Lokal arrangör är BTK Rekord tillsammans med Svenska Bordtennisförbundet. Bakom värvningen står Svenska Bordtennisförbundet och Helsingborg Convention & Event Bureau.

– Det känns roligt att återigen kunna samarbeta med Helsingborgs stad. Senaste vi gjorde det var vid veteran-EM 2017, vilket var en stor succé. I såväl kommunen som den lokala klubben, BTK Rekord, finns väldigt mycket kunskap och erfarenhet vilket gör att det känns tryggt men också spännande med ett fortsatt gott samarbete, säger Petra Sörling, ordförande i Svenska Bordtennisförbundet.

Helsingborg valdes ut som värdstad i konkurrens med danska Vejle samt Granada i Spanien. Några avgörande faktorer till att Helsingborg tog hem segern var arrangörernas erfarenhet av att anordna stora internationella evenemang, samt Helsingborg Arenas goda tillgänglighet för parabordspelare.

– Det är med stor glädje Helsingborg välkomnar ytterligare ett högintressant bordtennisevenemang till staden. Detta är ytterligare ett resultat av den goda relationen vi har med Svenska Bordtennisförbundet, Event in Skåne och BTK Rekord, säger Johan Lundell, chef för Helsingborg Convention & Event Bureau.

Sverige tillhör världstoppen inom parabordtennisen och nu får de svenska stjärnorna chansen att tävla på hemmaplan i samband med EM 2019 äger rum i Helsingborg.

– 2019 är ett mycket viktigt år i och med att Paralympics i Tokyo 2020 står för dörren. Det gör att vi är tämligen säkra på att startfältet blir av yppersta toppklass., säger Petra Sörling.

 

Bilden: Anna-Carin Ahlqvist. Bildkälla: ITTF

Massivt engagemang för att namnge Mölndalshotell

Den 9 oktober bad Petter A. Stordalen om hjälp att döpa det nya Quality Hotel som byggs i Mölndal. På bara två veckor kom 1471 förslag in och utifrån alla förslag så har hotellet nu fått ett namn.

Den 9 oktober togs första spadtaget i Mölndal där ett nytt Quality Hotel ska byggas. Det 22 våningar höga hotellet kommer ligga mitt bland Krokslätts fabriker i Mölndal

“Namntävlingen har gått över all förväntan. Vi fick in hela 1471 namnförslag och det är verkligen fantastiskt att se det stora engagemanget! Juryn föll för Quality Hotel The Weaver då namnet både har en lokal och historisk association till Krokslätts Fabriker som varit en av många äldre textilfabriker i Göteborgstrakten. Det här kommer att bli Mölndalsbornas hotell som man lokalt verkligen tagit till sig och vi glädjer oss till öppning år 2021, säger Fredrik Ekelund, Senior Vice President, Quality Hotel.

Ordet ‘Weaver’ betyder på svenska vävare. Genom att använda det engelska ordet så öppnar det upp för en stor internationell målgrupp för hotellet.

“Det är riktigt kul att namnfrågan blivit så het och att det är många som har pratat om tävlingen. Det känns bra att det blev ett namn med stark anknytning till fabriksområdet som en gång startades upp som ett väveri och nu förevigas och förstärks det med hotellet”, säger Lennart Larsson, vd Husvärden AB.

I tävlingen var det inte bara en person som vann utan totalt 6 stycken personer kom med samma namnförslag och de är alla vinnare. Vinnarna är garanterad en plats på invigningen och blir en av de första som övernattar på hotellet.

“Jag är superglad över att det blev Quality Hotel The Weaver! Det ska bli otroligt kul att få se hur det nya hotellet ska etablera sig i det gamla väveriområdet. Namnet på hotellet matchar både området och dess historia och jag ser mycket fram emot att övernatta på hotellet”, säger en av vinnarna Anna Norling.

 

Fakta om hotellet:

• Hotellkedja: Quality Hotel med över 60 hotell i Sverige, Norge och Danmark

• Arkitekt: Krook & Tjäder

• Fastighetsägare: Husvärden

• Totalentreprenören: K21 Entreprenad

• Antal våningar: 22 st

• Antal hotellrum: 370, varav 3 är sviter och 171 är familjerum

• Antal tillgänglighetsanpassade rum: 19 st

• Restaurang: Brasserie X som förenar klassiska franska favoriter med lokala inslag

• Uteservering och bar

• Konferens: 15 konferenslokaler där den största tar 600 personer

• Gym: Fullt utrustat gym i tornet med utsikt

• Läge: Perfekt läge med närhet till Liseberg, Svenska Mässan och vackra naturområden och golfbanor.

Foto: Krook & Tjäder