nyheter
nya regler 15 oktober
Sponsrings- och eventsverige:
Vi är redo att ansvarsfullt möta vår publik
populärvetenskap
Framtidsveckan:
Vetenskapsvecka, 12-18 oktober 2020, Lunds Universitet
erfarenhet ger kunskap
Att mötas utan att mötas
– nästa års upplaga av Mötesplats Samhällssäkerhet blir helt digital.
hotellnytt
Nyöppning
av klassiska Elite Hotel Savoy i Malmö.
event skapar möten
Köpenhamn
blir värd för BMX-VM 2025.
sveriges demokrati 100 år
Svenska Mässan
undertecknar Deklarationen för en stark demokrati.
finalspelet kvar i Uppsala
Gjensidige USM handboll
förlänger med Uppsala till 2023.
visst går det att ha möten
Countryside Hotels
lanserar Countryside Meetings – möten i avskilda miljöer.
Miljonförluster
Stora ekonomiska konsekvenser
när Världscupen i Skidskytte flyttas från Östersund.
nytt jobb
Sånga-Säby
blickar framåt med ny vd.
RSS
rss_icon
Länkar
CWT-undersökning: 65 % av affärsresenärerna känner sig oroade över datasäkerheten då de reser

Enligt en undersökning på uppdrag av det globala reseadministrationsföretaget CWT känner sig endast 35 % av de globala affärsresenärerna helt säkra på att de inte riskerar sin arbetsgivares datasäkerhet då de reser. Resande från Nord- och Sydamerika är avsevärt mera övertygade (46 %) än de som kommer från Asien-Stillahavsregionen (28 %) eller Europa (27 %).

“De här resultaten påvisar att det ännu finns en hel del att göra då det gäller skolning av resenärer i hur de ska hantera sitt företags data. T.ex. kan anslutningsbarheten i offentliga utrymmen utsätta företagsdata för risker,” sade Andrew Jordan, som är CWT:s Executive Vice President & Chief Technology Officer. ”Medvetenhet och skolning är viktiga då det gäller att skydda sig mot alla tänkbara säkerhetsblottor.”

De tre situationer under en resa där de som svarade kände sig mest oroade över att utsätta företagsdata för risker var att deras laptops eller andra mobilapparater stals eller tappades bort (29 %), att de använde öppet wifi (21 %) och att de jobbade med sin laptop eller annan mobilapparat (9 %). Som följande kom oavsiktligt delande av företagsdokument (9 %), åtkomlighet till företagets e-post, öppnande av en inkorrekt fil eller webbplats (8 %) och slängandet av pappersdokument (6 %).

De här bekymren är berättigade eftersom nästan hälften av de som reser i företagsaffärer var oroade över en säkerhetsblotta medan man var online eller försökte koppla sig upp på internet. Och det här var inte det enda problemet: 37 % medgav att de laddade ner okända filer från en okänd avsändare – samma procentandel hade öppnat e-postmeddelanden som innehöll ett datakapningsförsök.

Lyckligtvis vidtog de flesta affärsresenärerna åtgärder så fort de blev medvetna om en säkerhets- eller datablotta. 35 % av de undersökta resenärerna sade att de hade omedelbart stängt av sin apparat, 25 % rapporterade om detta till sitt företag och 34 % underrättade sitt företags IT-avdelning om situationen. 62 % av de undersökta bekräftade att de visste hur man ska rapportera om ett datakapningsförsök på ett lämpligt sätt.

“Dessa procentandelar kan säkerligen förbättras dramatiskt med bättre skolning gällande datasäkerheten,” sade Jordan.

Mindre än 20 % av affärsresenärerna sade att de fick ofta återkommande och formella meddelanden och instruktioner om data- och internetsäkerhet från sitt företag och 34 % meddelade att de fick en viss vägledning i vad man inte ska göra.

 


Om undersökningen

CWT Safety & Security Study-undersökningen togs fram av Carlson Wagonlit Travel och utfördes av Artemis Strategy Group mellan 29.1 och 9.2.2018. Undersökningsdata samlades från fler än 2 000 affärsresenärer i Nord- och Sydamerika (Brasilien, Kanada, Chile, Mexiko och USA), Europa (Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien, Sverige och UK) samt Asien och Stillahavsregionen (Australien, Kina, Indien, Japan, Singapore och Sydkorea). För att kunna delta i undersökningen krävdes att affärsresenären gjort fler är fyra affärsresor under de senaste 12 månaderna.

 

Artemis Strategy Group

Artemis Strategy Group är ett kommunikationsundersökningsföretag som specialiserar sig på brandpositionering, kunskapsledning och företagspolicyfrågor.