platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Cool konst
Tre dolda kulturgårdar
i Litauens främsta städer.
Flygnytt
AMF investerar 200 miljoner
i flygbolaget BRA.
skapar stark position
Hybrid+,
ny metod för mötesupplevelser lanseras av Göteborg & Co.
Hotellnytt
Scandic rapporterar starkt resultat
och kassaflöde för tredje kvartalet 2021.
öppnar maj 2022
Prisbelönt Auschwitz-utställning
kommer till Malmö.
Framtidens städer
Undersökning:
Lund är en av världens smartaste städer.
30 November–2 december
Följ med Meetings International till IBTM World i Barcelona
Var med när världen öppnar igen.
13–16 november 2022
Krakow blir värd för Icca-kongressen 2022
En enorm framgång inte bara för staden, utan för hela landet.
15 oktober klockan 16:00
Lunds Universitet
får 28 nya professorer.
18-24 oktober
Framtidsvecka: Lunds universitet spanar efter framtida genombrott
Vilka genombrott behövs för att vi ska kunna ta oss an framtiden på bästa sätt?
RSS
rss_icon
Länkar
CWT-undersökning: 65 % av affärsresenärerna känner sig oroade över datasäkerheten då de reser

Enligt en undersökning på uppdrag av det globala reseadministrationsföretaget CWT känner sig endast 35 % av de globala affärsresenärerna helt säkra på att de inte riskerar sin arbetsgivares datasäkerhet då de reser. Resande från Nord- och Sydamerika är avsevärt mera övertygade (46 %) än de som kommer från Asien-Stillahavsregionen (28 %) eller Europa (27 %).

“De här resultaten påvisar att det ännu finns en hel del att göra då det gäller skolning av resenärer i hur de ska hantera sitt företags data. T.ex. kan anslutningsbarheten i offentliga utrymmen utsätta företagsdata för risker,” sade Andrew Jordan, som är CWT:s Executive Vice President & Chief Technology Officer. ”Medvetenhet och skolning är viktiga då det gäller att skydda sig mot alla tänkbara säkerhetsblottor.”

De tre situationer under en resa där de som svarade kände sig mest oroade över att utsätta företagsdata för risker var att deras laptops eller andra mobilapparater stals eller tappades bort (29 %), att de använde öppet wifi (21 %) och att de jobbade med sin laptop eller annan mobilapparat (9 %). Som följande kom oavsiktligt delande av företagsdokument (9 %), åtkomlighet till företagets e-post, öppnande av en inkorrekt fil eller webbplats (8 %) och slängandet av pappersdokument (6 %).

De här bekymren är berättigade eftersom nästan hälften av de som reser i företagsaffärer var oroade över en säkerhetsblotta medan man var online eller försökte koppla sig upp på internet. Och det här var inte det enda problemet: 37 % medgav att de laddade ner okända filer från en okänd avsändare – samma procentandel hade öppnat e-postmeddelanden som innehöll ett datakapningsförsök.

Lyckligtvis vidtog de flesta affärsresenärerna åtgärder så fort de blev medvetna om en säkerhets- eller datablotta. 35 % av de undersökta resenärerna sade att de hade omedelbart stängt av sin apparat, 25 % rapporterade om detta till sitt företag och 34 % underrättade sitt företags IT-avdelning om situationen. 62 % av de undersökta bekräftade att de visste hur man ska rapportera om ett datakapningsförsök på ett lämpligt sätt.

“Dessa procentandelar kan säkerligen förbättras dramatiskt med bättre skolning gällande datasäkerheten,” sade Jordan.

Mindre än 20 % av affärsresenärerna sade att de fick ofta återkommande och formella meddelanden och instruktioner om data- och internetsäkerhet från sitt företag och 34 % meddelade att de fick en viss vägledning i vad man inte ska göra.

 


Om undersökningen

CWT Safety & Security Study-undersökningen togs fram av Carlson Wagonlit Travel och utfördes av Artemis Strategy Group mellan 29.1 och 9.2.2018. Undersökningsdata samlades från fler än 2 000 affärsresenärer i Nord- och Sydamerika (Brasilien, Kanada, Chile, Mexiko och USA), Europa (Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien, Sverige och UK) samt Asien och Stillahavsregionen (Australien, Kina, Indien, Japan, Singapore och Sydkorea). För att kunna delta i undersökningen krävdes att affärsresenären gjort fler är fyra affärsresor under de senaste 12 månaderna.

 

Artemis Strategy Group

Artemis Strategy Group är ett kommunikationsundersökningsföretag som specialiserar sig på brandpositionering, kunskapsledning och företagspolicyfrågor.