nyheter
50 000 besökare räcker inte
Naturum Falsterbo hotas
– kan bli del av ett spahotell.
bakslag för det personliga mötet
IBTM World 2020-ställs in
men blir virtuell.
utvecklande möten
Bo Frank, Växjö kommun,
är omvald till styrelsen i nätverket Energy Cities.
skapar ny plattform
Dubai Tourism bildar specialkommittee för Business Events
öppnar hela mötesindustrin den 1 oktober.
2000 deltagande företag
Stort intresse
för taiwanesisk plattform om covid-19.
400 spelare kommer
Uppsala
arrangerar nya veteran-SM i innebandy 2021.
Leap for Life
Hallands nya innovationscentrum:
för informationsdriven vård.
digital innovation
Royal Park Studios
inviger unik studio för livestreaming och produktion.
Nätverk
Egencia hjälper Travel Managers
med nya utbildningar i hantering av affärsresor.
alltfler fysiska möten
SEE Hållbarhetsvecka
viktigare än någonsin – i år med rekordmånga digitala event.
RSS
rss_icon
Länkar
Ökad kryssningstrafik till Malmö

Nu är kryssningssäsongen i gång i Malmö. I maj fick staden besök av tre stora fartyg och nu står ytterligare sex inför dörren.

– Det är fantastiskt roligt att stora internationella rederier väljer Malmö och då vill vi visa upp staden från den bästa sidan. Den bästa marknadsföringen som en plats kan få är nämligen genom besökare, som berättar om sina smultronställen för nära och kära, säger sektionschef Anna Wittgren från Malmö turism.

Förra året skedde inga kryssningsanlöp, men sedan Sjöfartsverket godkänt hamnen för större kryssningsfartyg (300 meter mot tidigare 240), har intresset för Malmö ökat. I år finns nio anlöp planerade. Nästa år ser det ut att bli fler.

Sammanlagt kommer över 14 000 passagerare med de kryssningar som anlöper i år. Fred Olsen Line från Storbritannien kommer till Malmö för första gången med två av sina kryssningar, Boudicca den 23 juli och Balmoral som var i Malmö för första gången i maj. I samband med dessa två anlöp så spelar studentorkestern Bleckhornen från Lund på kajen för att välkomna gästerna.

– Alla passagerare går inte i land, men de som gör det kommer att tas väl om hand. De kommer att erbjudas guidade turer till fots, med cykel och med minitåg. Men många kommer att välja att bara strosa i staden, shoppa och kanske ta en kopp kaffe, berättar Marie Åkesson, projektledare på Malmö Turism.

I år bemannar Malmö Turism med sin ordinarie personal på kajen för att i slutet av året göra en utvärdering av vad kryssningsgästerna frågar efter och till nästa år ha ett nytt mottagningsprogram klart. Personalen från Malmö Turism har tidigare under året varit på studiebesök i danska Århus för att studera hur de jobbar med kryssningsmottagandet och ett studiebesök i Köpenhamn är planerat.

 

Bilden: Boudicca, Fred Olsen Line, kommer till Malmö 23 juli.

 

Planerade resterande kryssningsanlöp 2018

21 juli: Deutschland med 600 passagerare

 

23 juli: Boudicca med 900 passagerare

 

12 augusti: Zenith med 1800 passagerare

 

24 augusti: Zenith med 1800 passagerare

 

9 september: Zentih med 1800 passagerare

 

28 september: Balmoral: med 2000 passagerare

 

Plats: Kryssningskajen vid Grimsbygatan i Malmö.