nyheter
hållbarhet i fokus
Stockholmsmässan
får Pingvinpriset.
flygindustrin
Emirates vd Tim Clark
ser stora möjligheter i framtiden för affärsresor trots Zoom-hotet.
kreativt initiativ
PostNord
öppnar världens största paketombud med hjälp av Stockholmsmässan
innovation och utveckling
Bo på hotell
- boka en Safecation.
så kan du bidra
Nordic Choice Hotels
tar action för att alla ska få en god jul.
undersökning
Nya undersökningsresultat:
många planerar redan för svemester 2021.
smärtsamt beslut
Åbymässan har stängt
– byggs om till padelhall.
bra initiativ
Emirates
lanserar ny multiriskförsäkring för att hantera rädslan för coronavirus.
Country Operations Manager på Plantagen
Ann-Christin Edling Jönsson
ny ordförande i Svenska Mötens styrelse.
med säkerhet i fokus
Skogshem & Wijk
vinnare av Svenska Mötespriset – Årets Mötesrum 2020.
RSS
rss_icon
Länkar
Rekordstort intresse för Swedish Lapland från utländska besökare

SCB har presenterat turiststatistik för året 2009. I Sverige som helhet ökade antalet gästnätter med 2,1 procent, trots lågkonjunkturen. De utländska gästnätterna ökade under året med 3,4 procent. Den stora vinnaren i den utländska ligan var destinationen Swedish Lapland som uppvisar en ökning av de utländska gästnätterna med hela 18,7 procent! De hade även den största ökningen i antal med 114,000 nya gästnätter från utländska besökare. Totalt sett ökade Swedish Lapland med 2,4 procent.

– Det är mycket glädjande att se att de marknadsföringsinsatser som alla i besöksnäringen i Swedish Lapland har gjort tillsammans ger ett så bra resultat. Speciellt bra är det att se att vår del av världen är intressant för de utländska besökarna och att de uppfattar Swedish Lapland som ett konkurrenskraftigt resmål. De prognoser som finns tyder på att den stora ökningen av gäster i framtiden kommer att komma just från de utländska marknaderna, säger Jan-Erik Jaensson, vd för Swedish Lapland Tourism

Swedish Lapland har nyligen lanserat sin nya webb som är uppbyggd enligt den nya tidens sätt att kommunicera. De kommunicerar även på facebook och på Twitter för att få interaktion med nuvarande och potentiella gäster.

--------------------------------------------------------------------------

Swedish Lapland Tourism är en organisation byggd på ca 500 medlemmar i turistnäringen i Norrbottens län samt i Skellefteå kommun. Kommunerna har delegerat besöksnäringsfrågor till tio destinationsorganisationer. Swedish Lapland används som varumärke i marknadsföringen för turism i norra Sverige. Verksamheten finansieras delvis av EUs strukturfonder åren 2008-2010.