platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
Mat & Möten
Sigtunakockar tävlar i världsfinalen
av Copper Skillet i Toronto 11 april 2019.
hotellindustrin
Så bidrar hotellen till ett attraktivare Göteborg
Göteborg & Co är en sammanhållande länk.
innovativt drag
Nordic Choice Hotels
digitala utvecklingsbolag eBerry startar globalt utbytesprogram.
kunskapsmöte
Associations World Congress & Expo
på Svenska Mässan 7-10 april.
fullspäckat utvecklingsprogram
En tidigare munk,
en spelutvecklare och en självutnämnd tekniknörd bland experttalarna på IMEX i Frankfurt.

Lounge Summit i Göteborg presenterar
Spännande program med nästan 30 talare.
resor skapar möten
Nordic Choice Hotels inleder samarbete med Nordic Travel och Visit Group
Ska underlätta bokningen av paketlösningar.
World Water Day
För andra året i rad
tar Clarion Hotel Amaranten upp kampen för rent vatten för alla.
hotellnytt
Skanska bygger nollenergihotell
i Solna för cirka 470 miljoner kronor. Comfort Hotels har driften.
Event skapar möten
Strategi för bättre evenemang till Luleåborna
Ska vara klar i maj/juni.
RSS
rss_icon
Länkar
Rekordstort intresse för Swedish Lapland från utländska besökare

SCB har presenterat turiststatistik för året 2009. I Sverige som helhet ökade antalet gästnätter med 2,1 procent, trots lågkonjunkturen. De utländska gästnätterna ökade under året med 3,4 procent. Den stora vinnaren i den utländska ligan var destinationen Swedish Lapland som uppvisar en ökning av de utländska gästnätterna med hela 18,7 procent! De hade även den största ökningen i antal med 114,000 nya gästnätter från utländska besökare. Totalt sett ökade Swedish Lapland med 2,4 procent.

– Det är mycket glädjande att se att de marknadsföringsinsatser som alla i besöksnäringen i Swedish Lapland har gjort tillsammans ger ett så bra resultat. Speciellt bra är det att se att vår del av världen är intressant för de utländska besökarna och att de uppfattar Swedish Lapland som ett konkurrenskraftigt resmål. De prognoser som finns tyder på att den stora ökningen av gäster i framtiden kommer att komma just från de utländska marknaderna, säger Jan-Erik Jaensson, vd för Swedish Lapland Tourism

Swedish Lapland har nyligen lanserat sin nya webb som är uppbyggd enligt den nya tidens sätt att kommunicera. De kommunicerar även på facebook och på Twitter för att få interaktion med nuvarande och potentiella gäster.

--------------------------------------------------------------------------

Swedish Lapland Tourism är en organisation byggd på ca 500 medlemmar i turistnäringen i Norrbottens län samt i Skellefteå kommun. Kommunerna har delegerat besöksnäringsfrågor till tio destinationsorganisationer. Swedish Lapland används som varumärke i marknadsföringen för turism i norra Sverige. Verksamheten finansieras delvis av EUs strukturfonder åren 2008-2010.