platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
133 000 hotellnätter utvärderade
Egencia presenterar de 100 bästa affärshotellen 2020
enligt deras kunder. Sju svenska hotell är med.
nytt jobb
Aliki Krantz - hotelldirektören som hittat hem:
”På Park Inn by Radisson Stockholm Solna finns allt jag brinner för”
mässor skapar möten
Lounge Expo och GastroNord
arrangeras 31 mars – 2 april.
service i världsklass
Clarion Hotel Sign
vill ta gästupplevelsen till en ny nivå och tillsätter ett unikt Guest Experience Team.
Hållbarhet
Östersjöns och Mälarens överlevnad
i fokus på Allt för sjön 2020.
nytt jobb
Per Keller lämnar Yasuragi
återvänder till Sundsvall för att öppna Clarion Hotel.
Nytt jobb
Amanda Lindblad
ny hotelldirektör på Radisson Blu Hotel i Lund.
coronoaviruset
IBTM skjuter upp IBTM Asia Pacific 2020
genomförs i Singapore 13-14 april 2021.
mässor skapar möten
Elmias resultat bättre än väntat
omsatte 232 miljoner med 350 000 besökare.
samarbete skapar events
Uppsala värdstad
för flera viktiga golfevenemang de kommande fem åren.
RSS
rss_icon
Länkar
Göteborgsturismen växer för 18:e året i rad

2009 blev, trots den djupa konjunkturdalen, ett nytt rekordår för turismen i Göteborg. Det betyder att Göteborg haft ett ökat antal gästnätter 18 år i följd.

– Detta är så vitt vi vet unikt bland Europas storstadsregioner, säger Leif Nilsson, vd i Göteborg & Co, som 1991 bildades som en samverkansplattform mellan staden och turismens företrädre.

I Göteborg fick privatresandet extra fart tack vare en späckad sommar med stora musik-, motor- och fotbollsevenemang. Men det var först under årets sista vecka som totalsiffrorna tog sig upp på plus - det vill säga under de dagar som bjöd både på den spektakulära utomhusmatchen på Ullevi mellan Frölunda och Färjestad, när det slogs europeiskt publikrekord för ishockey, och det gemensamma nyårsfirandet på Götaplatsen.

Totalt ökade antalet gästnätter i Göteborg till 3 196 000 under hela 2009 - 2 700 fler än året innan. Denna knappt promillestora ökning skedde samtidigt som Sveriges BNP sjönk med 4,3 procent.

Den fortsatt positiva besökstrenden påverkade i första hand hotellbranschen men gav också effekter på ekonomin i stort, inte minst handeln.

Anders Larsson, marknadsdirektör i shoppingcentret Nordstan, redovisar en omsättningsökning på åtta procent för helåret och 11 procent i december.

– Vårt samarbete med Göteborg & Co betyder mycket, säger han. Evenemangen skapar uppmärksamhet åt Göteborg och drar besökare. Sommarsatsningen och satsningen på Julstaden har bidragit mycket till vår utveckling.

Hotellen har haft ett ökat antal privatgäster samtidigt som affärsresandet minskat.

– Generellt för hotellen betyder det oerhört mycket med evenemang, kongresser och mässor Göteborg, säger Markus Oddestad, Föreningen Göteborgshotellen. Mitt eget hotell, Royal, hade 2009 sitt bästa år någonsin - till exempel 80 procents beläggning i december tack vare satsningen på Julstaden.

– Vi gläds åt den ökning som skett inom privatresandet vilket bidragit positivt när lågkonjunkturen samtidigt gjort att affärs- och konferensresandet till Göteborg minskat, säger Richard Fredriksson, företrädare för Storhotellgruppen och vd i Quality Hotel 11.