nyheter
-22 miljoner passagerare
Swedavias delårsrapport
januari-september 2020: Långsam återhämtning och hög osäkerhet.
- 53% jämfört med 2019
174 miljoner jobb inom resor och turism kan gå förlorade
på grund av Covid-19 och resebegränsningar, säger WTTC.
Inställt
Formex
och Stockholm Furniture & Light Fair 2021 ställs in.
4-6 november 2021
Nordic MICE Summit 2020
flyttar till nya datum 2021.
Växande rörelse
Berlin intensifierar sin hållbarhetssatsning
går med i GDS-Index.
Hösten 2021
Comic Con
i Stockholm och Göteborg flyttas på grund av pandemin.
Yes I can!
Radisson Hotel Group
lanserar ett nytt varumärke: Radisson Individual och tecknar avtal med tio nya hotell.
Näringförbud sedan mars
Sveriges största mässanläggningar
presenterar det gemensamma säkerhetsinitiativet: Vi ses säkert.
Startar i november 2020
Nytt innovationsprojekt för omstart i besöksnäringen
ska utveckla nya affärsmodeller.
2-8 november
Psykeveckan i Umeå 2020
16:e året i rad – i år helt digitalt.
RSS
rss_icon
Länkar
Göteborgsturismen växer för 18:e året i rad

2009 blev, trots den djupa konjunkturdalen, ett nytt rekordår för turismen i Göteborg. Det betyder att Göteborg haft ett ökat antal gästnätter 18 år i följd.

– Detta är så vitt vi vet unikt bland Europas storstadsregioner, säger Leif Nilsson, vd i Göteborg & Co, som 1991 bildades som en samverkansplattform mellan staden och turismens företrädre.

I Göteborg fick privatresandet extra fart tack vare en späckad sommar med stora musik-, motor- och fotbollsevenemang. Men det var först under årets sista vecka som totalsiffrorna tog sig upp på plus - det vill säga under de dagar som bjöd både på den spektakulära utomhusmatchen på Ullevi mellan Frölunda och Färjestad, när det slogs europeiskt publikrekord för ishockey, och det gemensamma nyårsfirandet på Götaplatsen.

Totalt ökade antalet gästnätter i Göteborg till 3 196 000 under hela 2009 - 2 700 fler än året innan. Denna knappt promillestora ökning skedde samtidigt som Sveriges BNP sjönk med 4,3 procent.

Den fortsatt positiva besökstrenden påverkade i första hand hotellbranschen men gav också effekter på ekonomin i stort, inte minst handeln.

Anders Larsson, marknadsdirektör i shoppingcentret Nordstan, redovisar en omsättningsökning på åtta procent för helåret och 11 procent i december.

– Vårt samarbete med Göteborg & Co betyder mycket, säger han. Evenemangen skapar uppmärksamhet åt Göteborg och drar besökare. Sommarsatsningen och satsningen på Julstaden har bidragit mycket till vår utveckling.

Hotellen har haft ett ökat antal privatgäster samtidigt som affärsresandet minskat.

– Generellt för hotellen betyder det oerhört mycket med evenemang, kongresser och mässor Göteborg, säger Markus Oddestad, Föreningen Göteborgshotellen. Mitt eget hotell, Royal, hade 2009 sitt bästa år någonsin - till exempel 80 procents beläggning i december tack vare satsningen på Julstaden.

– Vi gläds åt den ökning som skett inom privatresandet vilket bidragit positivt när lågkonjunkturen samtidigt gjort att affärs- och konferensresandet till Göteborg minskat, säger Richard Fredriksson, företrädare för Storhotellgruppen och vd i Quality Hotel 11.