platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
hotellnytt
Egencia presenterar
de 100 bästa affärsresehotellen 2019 – Sex svenska hotell med på topplistan.
nytt jobb
Patric Sjöberg
lämnar Stockholmsmässan i maj 2019.
globalt nätverk
Göteborg
vill bli Sveriges första Unesco City of Literature.
mötesakademin
Spännande samarbete
Mellan Vår Gård och House of Sparks.
hotellnytt
Passion Manager Sophia Allerth
förverkligar Stordalens kultur på Stockholms största hotell.
forskning skapar möten
110 miljoner
till biologiska läkemedel.
ökad hållbarhet
Uniaden:
Resan mot ännu ett miljömärkt event.
flygindustrin
Världens säkraste flygbolag
2019 utsedda.
hotellnytt
Fem arkitektkontor tävlar
om att gestalta Svenska Mässans fjärde torn.
Strategi
Nederländska Kongress & Turistbyrån
stänger sitt kontor i Stockholm.
RSS
rss_icon
Länkar
Göteborgsturismen växer för 18:e året i rad

2009 blev, trots den djupa konjunkturdalen, ett nytt rekordår för turismen i Göteborg. Det betyder att Göteborg haft ett ökat antal gästnätter 18 år i följd.

– Detta är så vitt vi vet unikt bland Europas storstadsregioner, säger Leif Nilsson, vd i Göteborg & Co, som 1991 bildades som en samverkansplattform mellan staden och turismens företrädre.

I Göteborg fick privatresandet extra fart tack vare en späckad sommar med stora musik-, motor- och fotbollsevenemang. Men det var först under årets sista vecka som totalsiffrorna tog sig upp på plus - det vill säga under de dagar som bjöd både på den spektakulära utomhusmatchen på Ullevi mellan Frölunda och Färjestad, när det slogs europeiskt publikrekord för ishockey, och det gemensamma nyårsfirandet på Götaplatsen.

Totalt ökade antalet gästnätter i Göteborg till 3 196 000 under hela 2009 - 2 700 fler än året innan. Denna knappt promillestora ökning skedde samtidigt som Sveriges BNP sjönk med 4,3 procent.

Den fortsatt positiva besökstrenden påverkade i första hand hotellbranschen men gav också effekter på ekonomin i stort, inte minst handeln.

Anders Larsson, marknadsdirektör i shoppingcentret Nordstan, redovisar en omsättningsökning på åtta procent för helåret och 11 procent i december.

– Vårt samarbete med Göteborg & Co betyder mycket, säger han. Evenemangen skapar uppmärksamhet åt Göteborg och drar besökare. Sommarsatsningen och satsningen på Julstaden har bidragit mycket till vår utveckling.

Hotellen har haft ett ökat antal privatgäster samtidigt som affärsresandet minskat.

– Generellt för hotellen betyder det oerhört mycket med evenemang, kongresser och mässor Göteborg, säger Markus Oddestad, Föreningen Göteborgshotellen. Mitt eget hotell, Royal, hade 2009 sitt bästa år någonsin - till exempel 80 procents beläggning i december tack vare satsningen på Julstaden.

– Vi gläds åt den ökning som skett inom privatresandet vilket bidragit positivt när lågkonjunkturen samtidigt gjort att affärs- och konferensresandet till Göteborg minskat, säger Richard Fredriksson, företrädare för Storhotellgruppen och vd i Quality Hotel 11.