platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
hotellnytt
Egencia presenterar
de 100 bästa affärsresehotellen 2019 – Sex svenska hotell med på topplistan.
nytt jobb
Patric Sjöberg
lämnar Stockholmsmässan i maj 2019.
globalt nätverk
Göteborg
vill bli Sveriges första Unesco City of Literature.
mötesakademin
Spännande samarbete
Mellan Vår Gård och House of Sparks.
hotellnytt
Passion Manager Sophia Allerth
förverkligar Stordalens kultur på Stockholms största hotell.
forskning skapar möten
110 miljoner
till biologiska läkemedel.
ökad hållbarhet
Uniaden:
Resan mot ännu ett miljömärkt event.
flygindustrin
Världens säkraste flygbolag
2019 utsedda.
hotellnytt
Fem arkitektkontor tävlar
om att gestalta Svenska Mässans fjärde torn.
Strategi
Nederländska Kongress & Turistbyrån
stänger sitt kontor i Stockholm.
RSS
rss_icon
Länkar
Trendbrott! Investeringen i möten med övernattning ökar hos Svenska Möten

Nu investerar Svenska företag mer i möten med övernattning. Snittpriserna för möten med övernattning ökar, vilket är ett trendbrott mot de senaste årens kräftgång. Snittpriset för en konferensbokning med logi som Svenska Möten förmedlat har ökat med åtta procent under årets första fem månader, jämfört med samma period förra året. Ökningen tyder på att branschen blivit bättre på att optimera sina intäkter och skapa värde för kunden.

Det genomsnittliga värdet på en konferens med övernattning som Svenska Möten förmedlat årets fem första månader är 67 000 kr, att jämföra med 62 000 kr under samma period förra året. Ökningen innebär ett trendbrott mot de senaste årens stillastående snittpriser för konferenser med logi.

– En av anledningarna till ökningen är att våra medlemsanläggningar har blivit bättre på att skapa värden för kunden - och att ta betalt för det. Vi märker också allt tydligare att våra kunder ser möten som ett viktigt managementverktyg och investerar för att maximera dess effekter, säger Jannis Norén Karas, medlemschef på Svenska Möten.

Trenden bekräftas bland de anläggningar inom Svenska Möten som rapporterar in siffror till Benchmarking Alliance*. Dessa anläggningar hade en positiv så kallad TRevPAR-utveckling (Total Revenue Per Available Room) på 8,7 procent under årets fem första månader, medan övriga anläggningar som rapporterar in siffror till Benchmarking Alliance visade oförändrade siffror under samma period.

Henrik Karlsson, Client Management and Business Development på Benchmarking Alliance säger:- Själva affären för möten har utvecklats väldigt mycket på kort tid, och att arbeta med revenue management med fokus på totaltintäkten har blivit ett framgångsrecept som inte minst Svenska Mötens anläggningar blivit allt bättre på. Med ett skiftat fokus från logi till totala intäkter ökar anläggningen inte bara omsättningen, utan också värdet som levereras till kunden.