nyheter
50 000 besökare räcker inte
Naturum Falsterbo hotas
– kan bli del av ett spahotell.
bakslag för det personliga mötet
IBTM World 2020-ställs in
men blir virtuell.
utvecklande möten
Bo Frank, Växjö kommun,
är omvald till styrelsen i nätverket Energy Cities.
skapar ny plattform
Dubai Tourism bildar specialkommittee för Business Events
öppnar hela mötesindustrin den 1 oktober.
2000 deltagande företag
Stort intresse
för taiwanesisk plattform om covid-19.
400 spelare kommer
Uppsala
arrangerar nya veteran-SM i innebandy 2021.
Leap for Life
Hallands nya innovationscentrum:
för informationsdriven vård.
digital innovation
Royal Park Studios
inviger unik studio för livestreaming och produktion.
Nätverk
Egencia hjälper Travel Managers
med nya utbildningar i hantering av affärsresor.
alltfler fysiska möten
SEE Hållbarhetsvecka
viktigare än någonsin – i år med rekordmånga digitala event.
RSS
rss_icon
Länkar
Trendbrott! Investeringen i möten med övernattning ökar hos Svenska Möten

Nu investerar Svenska företag mer i möten med övernattning. Snittpriserna för möten med övernattning ökar, vilket är ett trendbrott mot de senaste årens kräftgång. Snittpriset för en konferensbokning med logi som Svenska Möten förmedlat har ökat med åtta procent under årets första fem månader, jämfört med samma period förra året. Ökningen tyder på att branschen blivit bättre på att optimera sina intäkter och skapa värde för kunden.

Det genomsnittliga värdet på en konferens med övernattning som Svenska Möten förmedlat årets fem första månader är 67 000 kr, att jämföra med 62 000 kr under samma period förra året. Ökningen innebär ett trendbrott mot de senaste årens stillastående snittpriser för konferenser med logi.

– En av anledningarna till ökningen är att våra medlemsanläggningar har blivit bättre på att skapa värden för kunden - och att ta betalt för det. Vi märker också allt tydligare att våra kunder ser möten som ett viktigt managementverktyg och investerar för att maximera dess effekter, säger Jannis Norén Karas, medlemschef på Svenska Möten.

Trenden bekräftas bland de anläggningar inom Svenska Möten som rapporterar in siffror till Benchmarking Alliance*. Dessa anläggningar hade en positiv så kallad TRevPAR-utveckling (Total Revenue Per Available Room) på 8,7 procent under årets fem första månader, medan övriga anläggningar som rapporterar in siffror till Benchmarking Alliance visade oförändrade siffror under samma period.

Henrik Karlsson, Client Management and Business Development på Benchmarking Alliance säger:- Själva affären för möten har utvecklats väldigt mycket på kort tid, och att arbeta med revenue management med fokus på totaltintäkten har blivit ett framgångsrecept som inte minst Svenska Mötens anläggningar blivit allt bättre på. Med ett skiftat fokus från logi till totala intäkter ökar anläggningen inte bara omsättningen, utan också värdet som levereras till kunden.