platsannonser
Projektledare
till Event in Skåne, Malmö.
nyheter
växande turism
Ökad kryssningstrafik till Malmö
Nio fartyg till Malmö i år.
hotellindustri i förändring
Var femte svensk
vill ha hotellrum med kök.
kunskapsstatistik
UIA placerar Sydkorea och Seoul
högst upp på listan för första gången någonsin.
hotell
Elite Hotels
är tilltänkt operatör för kulturhushotellet i Skellefteå.
events kapar möten
Nytt stort ridsportevenemang
till Stockholm 2019.
på nytt jobb
Jessica Norberg
ny hotelldirektör på Haymarket by Scandic.
Hotellnytt
Scandic tecknar avtal
för nytt hotell i Helsingfors.
Umeå
Konferens med fokus på glädje i matematiken
lockar 800 deltagare från 49 länder.
möten skapar events
Estlands största vetenskapliga kongress någonsin,
EGOS, öppnar idag.
events skapar möten
Halmstad står som värdstad
för SM-veckan 2020.
RSS
rss_icon
Länkar
Trendbrott! Investeringen i möten med övernattning ökar hos Svenska Möten

Nu investerar Svenska företag mer i möten med övernattning. Snittpriserna för möten med övernattning ökar, vilket är ett trendbrott mot de senaste årens kräftgång. Snittpriset för en konferensbokning med logi som Svenska Möten förmedlat har ökat med åtta procent under årets första fem månader, jämfört med samma period förra året. Ökningen tyder på att branschen blivit bättre på att optimera sina intäkter och skapa värde för kunden.

Det genomsnittliga värdet på en konferens med övernattning som Svenska Möten förmedlat årets fem första månader är 67 000 kr, att jämföra med 62 000 kr under samma period förra året. Ökningen innebär ett trendbrott mot de senaste årens stillastående snittpriser för konferenser med logi.

– En av anledningarna till ökningen är att våra medlemsanläggningar har blivit bättre på att skapa värden för kunden - och att ta betalt för det. Vi märker också allt tydligare att våra kunder ser möten som ett viktigt managementverktyg och investerar för att maximera dess effekter, säger Jannis Norén Karas, medlemschef på Svenska Möten.

Trenden bekräftas bland de anläggningar inom Svenska Möten som rapporterar in siffror till Benchmarking Alliance*. Dessa anläggningar hade en positiv så kallad TRevPAR-utveckling (Total Revenue Per Available Room) på 8,7 procent under årets fem första månader, medan övriga anläggningar som rapporterar in siffror till Benchmarking Alliance visade oförändrade siffror under samma period.

Henrik Karlsson, Client Management and Business Development på Benchmarking Alliance säger:- Själva affären för möten har utvecklats väldigt mycket på kort tid, och att arbeta med revenue management med fokus på totaltintäkten har blivit ett framgångsrecept som inte minst Svenska Mötens anläggningar blivit allt bättre på. Med ett skiftat fokus från logi till totala intäkter ökar anläggningen inte bara omsättningen, utan också värdet som levereras till kunden.