nyheter
event skapar möten
Köpenhamn
blir värd för BMX-VM 2025.
sveriges demokrati 100 år
Svenska Mässan
undertecknar Deklarationen för en stark demokrati.
finalspelet kvar i Uppsala
Gjensidige USM handboll
förlänger med Uppsala till 2023.
visst går det att ha möten
Countryside Hotels
lanserar Countryside Meetings – möten i avskilda miljöer.
Miljonförluster
Stora ekonomiska konsekvenser
när Världscupen i Skidskytte flyttas från Östersund.
nytt jobb
Sånga-Säby
blickar framåt med ny vd.
Nordic Travel Clearing:
Tjänsteresandet ökar igen
- upp 94 procent sedan i mars.
Tvåa i Europa
​Helsingborg
är en av Europas mest innovativa städer enligt EU-kommissionen.
ikoniskt hotell
Arne Jacobsens
världsberömda designhotell firar 60 år.
50 000 besökare räcker inte
Naturum Falsterbo hotas
– kan bli del av ett spahotell.
RSS
rss_icon
Länkar
​Ny nationell undersökning ger ökad kunskap om de mest populära turistdestinationerna

Tillsammans har destinationsnätverket SNDMO, Swedish Network of Destination Management Organisations, genomfört en undersökning kring varumärkeskännedom och besökarnöjdhet bland de destinationer som är medlemmar i nätverket. Resultaten visar bland annat på att en bra atmosfär och ett trevligt bemötande är viktiga för val av semesterstad.

Under våren har 29 svenska destinationer gemensamt genomfört en undersökning av besökares kännedom, preferenser och nöjdhet av städer man besökt samt planerar att besöka. Syftet med undersökningen är att ge en ökad insikt och kunskap om varumärkeskännedom och besökarnöjdhet samt att öka jämförbarheten mellan destinationerna.

Nätverket har valt att genomföra en egen undersökning då varken turistekonomiska mätningar eller undersökningar om kvalitativa aspekter görs på lokal nivå. Genom att nu ta fram lokala resultat på likadant ställda frågor ges utgångspunkter för de individuella resultaten och möjlighet att ranka de olika kommunernas resultat gentemot varandra.

Resultaten från undersökningen visar att upplevelsen av att staden har en bra atmosfär är det viktigaste vid val att semesterort, följt av att människorna i staden har ett trevligt bemötande och att staden är promenadvänlig. Starkt efterfrågat är även ett brett utbud av mat och dryck samt ett brett utbud av sevärdheter.

– Det är väldigt roligt att vi gemensamt tagit fram en undersökning som fokuserar på de kvalitativa värdena för våra destinationer. Resultatet är unikt, motsvarande undersökningar som tidigare gjorts på ett så här brett underlag har enbart fokuserat på kvantitativa värden, säger Björn Fransson, ordförande SNDMO och fortsätter:

– Det är ett mycket bra komplement till den statistik som Tillväxtverket ger ut men är också ett viktigt verktyg för vidareutveckling för varje destination.

Generellt i undersökningen sticker de tre storstäderna ut, där många reseanledningar både i tjänst och på fritiden lockar. Vid valet av destination är det främst tre faktorer som avgör. Egna erfarenheter, familj och vänner samt rekommendation.

För Borås är det framför allt shopping som lockar besökarna. Mer än en fjärdedel av de tillfrågade anser att just shoppingutbudet är det bästa med staden. Även människornas trevliga bemötande, stadens sevärdheter och atmosfären uppskattas.

– Eftersom det är första gången undersökningen görs är det svårt att dra några egentliga slutsatser, men det känns väldigt roligt att Borås ligger bra till i undersökningen i förhållande till likvärdiga orter. Vid val av semesterort värderas atmosfären, utbudet och bemötandet i staden högt och på samtliga de punkterna får vi goda betyg, säger Mia Landin, verksamhetschef Borås TME.

Bilden: Foto: Fredrik Malmlund

-----------------------------------------------------------------------------------------------Om undersökningen

Totalt över 4000 riksrepresentativa svar i åldrarna 18-70 har samlats in genom en omfattande webenkät om att turista i Sverige, definierat som att besöka en stad i Sverige för nöjes skull genom att resa minst 5 mil enkel väg och sedan tillbringa åtminstone en övernattning i staden. Undersökningen har genomförts av marknadsanalysspecialisten/undersökningsföretaget Mantap Global på beställning av SNDMO.

--------------------------------------------------------------------------------------------------Om SNDMO

Swedish Network of Destination Management Organisations bildades 2016 och är ett nätverk för destinationer i kommuner med över 50 000 invånare samt kommuner där besöksnäringen har mycket stor betydelse. Nätverket består idag av nära 30 av Sveriges största destinationer.