platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
En sann förebild
Charbél Gabro
vinner Stora Målpriset 2020.
strikta krav
Mallorca tilldelas prestigefyllt certifikat från UNWTO
- som första turistdestination i Europa.
omställning
​Stockholmsmässan
blir padelarena.
I natt jag drömde
Micke Darmell
skriver ett brev från framtiden.
PRESSTOP
IMEX i Frankfurt 2021
ställs in.
hotellnytt
Scandic Arlandastad slår upp dörrarna
med mötesarenan Scandinavian XPO som granne.
tar steget ut i världen
Sylvia Nylin
lämnar Svenska Möten.
Minnesord
Mats Lindsten, 1951–2020
Ikonernas ikon. Vännernas vän
flyttar ut i regionen
Göteborgs Film Festival
erbjuder hemester i Västsverige.
öppnar 2021
Julas utveckling av Skara stadshotell igång
Vill skapa Skaras nya vardagsrum.
RSS
rss_icon
Länkar
Jönköping satsar på utbildning: Varje möte ska bli bättre

Tänk om alla möten i en destination genomsyrades av ”Varje möte lite bättre”. Vad skulle hända med tillväxten? Många aspekter har betydelse för hur människor uppfattar en ny destination. Nu har Destination Jönköping dragit igång en mötesrådgivningsutbildning där aktörer inom besöksnäringen får veta mer kring hur man skapar bra värdskap.

Under sex kurstillfällen får deltagarna fördjupad kunskap inom bland annat möteskultur och värdskap, mötesrådgivning och mötesledarens roll.

En av deltagarna, Christina Frisk, projektledare på Elmia ser ett stor värde i att delta i utbildningen.

– Jag har varit en del av branschen i ungefär 30 år och kan väldigt mycket kring värdskap, men jag ser ett stor värde i att kontinuerligt uppdatera sig och få nya synsätt. Det är lätt att man lutar sig tillbaka och förlitar sig på gamla kunskaper, men allt är föränderligt, speciellt med tanke på all digitalisering, vilket gör att det är viktigt att hålla sig uppdaterad, säger Christina.

Syftet med utbildningen är att fortsätta utveckla Jönköpings position som en ledande mötesdestination i Sverige.

– Jönköping står sig riktigt bra i konkurrensen som event – och mötesstad säger Ante Jankovic, Maneger Jönköping Convention Bureau, Destination Jönköping. Nu vill vi fortsätta utveckla näringen för att både behålla vår position men även utvecklas än mer fortsätter han. Målet med utbildningen är bl a att vår besöksnäring genom kompetenshöjning ska levererera bästa kundbemötande och möteskvalité och att vi ska öka genomförandekraften i destinationen, säger Ante.

Att delar från besöksnäringen även får möjlighet att träffas och byta upplevelser och prata om värdskap är en viktig del i utbildningen.

– Jag rekommenderar utbildningen till de som befinner sig i liknande bransch och bemöter människor. Vi jobbar ju alla här för samma destination, det är viktigt att se oss alla som kollegor som jobbar mot samma mål; att kunden ska vara nöjd och glad, säger Christina Frisk, projektledare på Elmia

Utbildningen samarrangeras av Jönköping Convention Bureau och företaget gr8 meetings.

 

Bilden: Kicki Grunditz, en av utbildningens föreläsare.