platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
60 hektar mark
Jägersro nya travbana
närmare byggstart.
kunskapskälla
Ny rapport:
Eventindustrin bidrag stort till ekonomin.
affärer & möten
Satsning vid Höga Kusten:
Sydkoreas största hotellgrupp vill investera i anläggningar.
14 000 besökare
IBTM World 2019
utsågs till bästa internationella mässa.
Award winner
Lotta Boman, Sigtunahöjden
tilldelades IACCs Mel Hosansky Award.
söks från 10 augusti
Evenemangsstödet införs
måste vara minst 250 deltagare.
hotellnyttt
Qatar öppnar 105 nya hotell
inför Fotbolls-VM 2022.
Bra inititativ
Seoul Convention Bureau
bjöd in till en online-kampanj för att lyfta MICE-industrin.
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
RSS
rss_icon
Länkar
Jönköping satsar på utbildning: Varje möte ska bli bättre

Tänk om alla möten i en destination genomsyrades av ”Varje möte lite bättre”. Vad skulle hända med tillväxten? Många aspekter har betydelse för hur människor uppfattar en ny destination. Nu har Destination Jönköping dragit igång en mötesrådgivningsutbildning där aktörer inom besöksnäringen får veta mer kring hur man skapar bra värdskap.

Under sex kurstillfällen får deltagarna fördjupad kunskap inom bland annat möteskultur och värdskap, mötesrådgivning och mötesledarens roll.

En av deltagarna, Christina Frisk, projektledare på Elmia ser ett stor värde i att delta i utbildningen.

– Jag har varit en del av branschen i ungefär 30 år och kan väldigt mycket kring värdskap, men jag ser ett stor värde i att kontinuerligt uppdatera sig och få nya synsätt. Det är lätt att man lutar sig tillbaka och förlitar sig på gamla kunskaper, men allt är föränderligt, speciellt med tanke på all digitalisering, vilket gör att det är viktigt att hålla sig uppdaterad, säger Christina.

Syftet med utbildningen är att fortsätta utveckla Jönköpings position som en ledande mötesdestination i Sverige.

– Jönköping står sig riktigt bra i konkurrensen som event – och mötesstad säger Ante Jankovic, Maneger Jönköping Convention Bureau, Destination Jönköping. Nu vill vi fortsätta utveckla näringen för att både behålla vår position men även utvecklas än mer fortsätter han. Målet med utbildningen är bl a att vår besöksnäring genom kompetenshöjning ska levererera bästa kundbemötande och möteskvalité och att vi ska öka genomförandekraften i destinationen, säger Ante.

Att delar från besöksnäringen även får möjlighet att träffas och byta upplevelser och prata om värdskap är en viktig del i utbildningen.

– Jag rekommenderar utbildningen till de som befinner sig i liknande bransch och bemöter människor. Vi jobbar ju alla här för samma destination, det är viktigt att se oss alla som kollegor som jobbar mot samma mål; att kunden ska vara nöjd och glad, säger Christina Frisk, projektledare på Elmia

Utbildningen samarrangeras av Jönköping Convention Bureau och företaget gr8 meetings.

 

Bilden: Kicki Grunditz, en av utbildningens föreläsare.