nyheter
flygnyhet
BRA expanderar linjenätet:
Startar flyg mellan Kristianstad-Bromma.
framtiden är snart här
Svenska Mässan
ett stort steg närmare byggstart.
jämställdhet
Konferens i Umeå
lyfter skogssektorn efter #metoo.
hotellnytt
Nordic Choice
öppnar nytt hotell i centrala Umeå.
omvärldsanalys
​Ny nationell undersökning
ger ökad kunskap om de mest populära turistdestinationerna.
hållbarhet
Klimatpåverkan från Sigtunas hotellgäster
har minskat med 30 procent.
på nya jobb
Scandic stärker koncernledningen
med strategisk kompetens inom digitalisering, varumärke och marknadsföring.

Sveriges nya mässområde
får nytt hotelltorn när Nordic Choice Hotels bekräftar satsning på Scandinavian Xpo.

Rekordkongress och kongressrekord
på Stockholmsmässan i sommar.
kunskapsförflyttning
European Hematology Association (EHA)
kommer tillbaka till Stockholm.
RSS
rss_icon
Länkar
Clarion Hotel Arlanda Airport flyger kunden till hotellet med en VR-upplevelse

Clarion Hotel Arlanda Airport har som ett av de första hotellen i Sverige skapat en VR-film, som visar konferens- och event möjligheter på hotellet.

– När vi besöker kunder vill vi att de ska få uppleva hotellet på ett helt nytt sätt. Kunden får på några minuter inte bara se på möjligheter, de får uppleva oss. Det är ett verktyg för oss att kommunicera och det känns helt rätt i tiden, säger Pernilla Johansson, vd Clarion Hotel Arlanda Airport.

Clarion Hotel Arlanda Airport är med 44 lokaler för 2-900 personer Arlandas just nu största mötesplats för konferens och event. 360-filmen som kunden får titta på genom VR-glasögon börjar med att visa hur nära hotellet är gaten, för att sen kastas in i en värld av möjligheter, för alla typer av möten. Filmen avslutas i hotellets största lokal som är 800 kvadratmeter, där eventbolaget Creative Meetings och Edge Design och Technology skapat tre olika miljöer.

– Vi vill att kunden visuellt ska få se vilken magi vi kan skapa i vår största lokal som ibland är svår att förklara eller förmedla. Nu får de en känsla för hur kreativa vi kan vara tillsammans, säger Pernilla Johansson

360-filmen är producerad av Starlings där uppdraget varit att spegla Clarion Hotels konferenskoncept “Small talk, Big Business”. Byrån gavs relativt fria tyglar och i samarbete med dem har VR-filmen landat i en kreativ och bitvis lekfull film.

– Vi vågar påstå att ingen i branschen gjort något liknande. En stor satsning gjordes under flera inspelningsdagar och resultatet blev inte bara en film - det blev en upplevelse som presenterar hotellet på ett helt nytt sätt, säger Andreas Bergius, Creative Producer på Starlings.

– Att Clarion Arlanda valde att göra en 360-film visar inte bara på ett engagemang och ett mod utan på en förståelse och lyhördhet för kundernas behov. Med den här filmen skapar man möjligheten att i princip flytta hela verksamheten ut till kunden - och plötsligt får kunden inte bara se hotellet utan faktiskt uppleva de. De har markerat ut en tydlig riktning i hur man bäst presenterar sig och vi är säkra på att fler och fler kommer använda sig av tekniken, såväl inom hotellbranschen som överlag, säger Andreas Bergius.