nyheter
Pilotprojekt
Ny riktad insats
ska stötta kultur och besöksnäring i Sörmland.
nytt jobb
Paul Lukes
blir ny vd på Clarion Hotel Post.
hotellnytt
Direktörsswop för Comfort Hotel
inkluderar Skandinaviens första nollenergihotell.
säkerhet & Hygien
​Svenska Möten
CovidClean™ certifierar mötesanläggningar.
Tillväxtverket satsar
Digital satsning på Västerås
som mötes- och evenemangsdestination.
digitalisera mera
Visit Stockholm och Tillväxtverket
satsar 8,3 miljoner på besöksnäring.
idéer som skapar möten
Karlstad: Nära 10 miljoner
fördelas till föreningar och organisationer 2021
NY detaljplan krävs
Lunds kongresshus ett steg närmare förverkligandet
Beslut om inriktning för mötesanläggningen, men vidare utredning krävs.
sammanslagning
Bokningsbolaget och Compro Möten & Event går samman
Nya Mice Bokningsbolaget AB ska möta morgondagens efterfrågan inom mötesindustrin.
automatisk bokningsbekräftelse
Nordic Choice Hotels utökar möjligheterna till digitala mötesbokningar
Succésatsning på online-bokning av mötesrum expanderas till 71 nordiska hotell.
RSS
rss_icon
Länkar
En toppenvår för Malmös hotell och handlare

Malmös hotell och butiker har upplevt en väldigt bra vår och man ser med förväntan fram emot sommaren. Sammantaget ökade övernattningarna på Malmös hotell med hela 6,91 procent under årets fyra första månader, jämfört med samma period 2017*. Totalt gjordes 484 996 hotellövernattningar mellan januari och april. För den största procentuella ökningen stod de utländska gästnätterna: +11,88 procent.

Allt pekar på att den uppåtgående trenden höll i sig – och till och med förstärktes – även i maj:

– Ishockey-VM i Köpenhamn och internationella stormöten i Malmö, som ESPID och Fehmarnbelt-dagarna gör att vi i hotellnäringen upplever maj som en av de bästa månaderna i Malmös besöksnäringshistoria, säger Jens Lyckman, vd för Clarion Hotel & Congress Malmö Live. Den svaga svenska kronan påverkar naturligtvis också tillströmningen av utländska besökare och gör det sannolikt att många svenskar kommer att ta ”Svemester” även i år. Det finns med andra ord all anledning att se fram emot sommaren!

Även Malmös handlare har noterat att besökarna på stan blivit fler:

– Hittills i år har besöksflödet ökat med 6,6 procent på Södra Förstadsgatan jämfört med samma period 2017. Årets april- och majmånader är de bästa på gatan sedan besöksmätningarna påbörjades 2011, säger Malmö Citysamverkans vd Pia Sandin. Det kan tilläggas att motsvarande siffra för hela landet är -1,3 procent. Våra medlemmar upplever att turistsäsongen på båda sidor om Sundet startade tidigare i år än vanligt, vilket märkts i ett ökat inflöde av såväl asiater som danskar och andra européer. Nya butiker som till exempel Lakritsroten, Willys, Sneakers Corner, Normal och Vila, som öppnat i city under våren, har naturligtvis också lockat till shopping.

Kryssningssäsongen 2018 anlöper dessutom nio fartyg Frihamnen i Malmö. Sammanlagt för de med sig 14 400 kryssningsresenärer som spenderar delar av semesterkassan på shopping och mat i Malmö city.

*Källa: SCBs och Tillväxtverkets preliminära gästnattsstatistik per den 5 juni 2018. Uppgifter för maj månad väntas den 3 juli.