platsannonser
Projektledare
till Event in Skåne, Malmö.
nyheter
events skapar möten
Nordic MICE Summit i Malmö
på Live 1-3 november.
events skapar möten
Världens bästa curlare
kommer till Jönköping för Curling World Cup.

CWT-undersökning:
65 % av affärsresenärerna känner sig oroade över datasäkerheten då de reser.
event skapar möten
Malmö får Europamästerskap i Triathlon 2020
Mellan 2000-3000 deltagare.
mer innovation
Så ska Clarion Hotel Amarantens
Passion Coach förverkliga Stordalens kultur på hotellet.

Egencia lanserar en Analytics Studio
en förstärkt plattform för datavisualisering och analys.
Kunskapsförädling
Internationell konferens
om migration, integration och rasism i Norrköping.
events skapar möten
Jönköping
får Europeiska Mästerskapen för Ironman.
nytt jobb
Nicolas Blomgren Facchin
checkar in som ny hotelldirektör på Quality Hotel Ekoxen.
RSS
rss_icon
Länkar
Nordic Choice Hotels trappar upp kampen mot matsvinnet

Nu tar Nordic Choice Hotels upp kampen mot matsvinn. Från och med idag den 5 juni, på själva Världsmiljödagen, kommer Nordic Choice Hotels Stockholms-hotell att välja “ugly food” som en del i arbetet med att reducera matsvinn och minska miljöpåverkan.

Omkring en tredjedel av all mat som odlas globalt kastas, enligt den internationella jordbruksorganisationen FAO. Det motsvarar 1,3 miljarder ton mat. Av den mat som inte tas tillvara uppskattas nära hälften vara frukt, grönsaker och rotfrukter och en vanlig orsak till att denna mat slängs är att den anses vara ful, så kallad “ugly food”.

– Är det något som gör mig upprörd så är det mat som kastas. Genom att välja “ugly food” i första hand tar vi tillvara på mat som annars skulle slängas enbart på grund av att den är “ful”. På så sätt är vi också med och bidrar till att minska matsvinnet, säger Fredrik Blomberg, tillträdande Director of Food & Beverage på Nordic Choice Hotels.

Mat som går under kategorin “ugly food” håller lika hög kvalitet som övrig mat och smakar likadant. Det handlar inte på något sätt om dålig mat utan är enbart en fråga om estetik. Det kan exempelvis vara morötter som är för krokiga, fläckar på citronskal eller avvikande färg på tomaterna.

– Leverantörernas andra- och tredjehandssortering av frukt och grönt ska vara vårt förstahandsval. Att vi prioriterar välja “ugly food” är ett effektivt sätt att minska matsvinnet. Vi har även bytt ut tallrikarna i buffén till en mindre storlek vilket reducerade hotellens gemensamma svinn med hela 20 procent. Målsättningen är att bara i år minska matsvinnet på våra hotell med 10 procent i år, säger Katalin Paldeak, COO Nordic Choice Hotels.

– Nordic Choice Hotels Stockholms-hotell är först ut med att välja “ugly food”. Så snart vi fått in rutiner för beställning av den här typen av varor hos våra leverantörer är tanken att rulla ut det på samtliga hotell, säger Fredrik Blomberg.

Matsvinnskampanjen är en del av Nordic Choice Hotels WeCare-arbete, som utgör en viktig del av koncernens företagskultur och strategiska samhällsansvar. WeCare innebär att hotellen både jobbar med små lokala åtgärder och stora satsningar som pågår under flera år, med det gemensamma syftet att skapa en bättre värld. Nordic Choice Hotels har valt att satsa på sex olika områden, där hållbar mat utgör en av delarna. Övriga satsningsområden är mångfald, hållbar hotelldrift, lokalt samhällsansvar, etisk handel samt arbete mot trafficking som görs tillsammans med UNICEF.

 

Fakta matsvinn:

I Sverige produceras ungefär 400 000 ton mat per år inom jordbruket som inte lämnar gården på grund av utseendet (källa: Jordbruksverket).

Enligt Naturvårdsverket går exempelvis en fjärdedel av Sveriges morötter, 16 procent av potatisen och 13 procent av löken förlorad på grund av att de inte uppfyller handelns och konsumenternas estetiska krav.

Svinnet leder till stora negativa miljöeffekter och resurser försvinner till ingen nytta (källa: Jordbruksverket).