nyheter
Clean & Safe
Ny säkerhetsmärkning
bidrar till tryggt resande i Schweiz.
openforbusiness.com
Safetures nya verktyg
hjälper anställda boka säkra resor.
destinationsutveckling
Fyrplatsen Pater Noster
får en ny operatör. Målet är att ta plats på den internationella kartan.
Press stop
ACTE, Corporate Travel Executives
har gått i konkurs.
the nude edition
Stockholm Furniture & Light Fair
lanserar ett solidariskt och hållbart mässkoncept för 2021.
Sänker begränsningarna
Malaysia tillåter nu möten
för upp till 250 deltagare.
innovation & utveckling
Royal Park Hospitality & Education Hub Sthlm
presenterar fler onlineutbildningar i samarbete med Hyper Island och Highlights.
33o miljoner jobb
European Cities Marketing
kräver en öppen och permanent dialog mellan europeiska institutioner och lokala destinationer.
nytt jobb
Johan Michelson
ny vd för BWH Hotel Group i Skandinavien.
innovation & utveckling
ICC Sydney
lanserar industriledande hybridevenemangslösningar.
RSS
rss_icon
Länkar
Nordic Choice Hotels trappar upp kampen mot matsvinnet

Nu tar Nordic Choice Hotels upp kampen mot matsvinn. Från och med idag den 5 juni, på själva Världsmiljödagen, kommer Nordic Choice Hotels Stockholms-hotell att välja “ugly food” som en del i arbetet med att reducera matsvinn och minska miljöpåverkan.

Omkring en tredjedel av all mat som odlas globalt kastas, enligt den internationella jordbruksorganisationen FAO. Det motsvarar 1,3 miljarder ton mat. Av den mat som inte tas tillvara uppskattas nära hälften vara frukt, grönsaker och rotfrukter och en vanlig orsak till att denna mat slängs är att den anses vara ful, så kallad “ugly food”.

– Är det något som gör mig upprörd så är det mat som kastas. Genom att välja “ugly food” i första hand tar vi tillvara på mat som annars skulle slängas enbart på grund av att den är “ful”. På så sätt är vi också med och bidrar till att minska matsvinnet, säger Fredrik Blomberg, tillträdande Director of Food & Beverage på Nordic Choice Hotels.

Mat som går under kategorin “ugly food” håller lika hög kvalitet som övrig mat och smakar likadant. Det handlar inte på något sätt om dålig mat utan är enbart en fråga om estetik. Det kan exempelvis vara morötter som är för krokiga, fläckar på citronskal eller avvikande färg på tomaterna.

– Leverantörernas andra- och tredjehandssortering av frukt och grönt ska vara vårt förstahandsval. Att vi prioriterar välja “ugly food” är ett effektivt sätt att minska matsvinnet. Vi har även bytt ut tallrikarna i buffén till en mindre storlek vilket reducerade hotellens gemensamma svinn med hela 20 procent. Målsättningen är att bara i år minska matsvinnet på våra hotell med 10 procent i år, säger Katalin Paldeak, COO Nordic Choice Hotels.

– Nordic Choice Hotels Stockholms-hotell är först ut med att välja “ugly food”. Så snart vi fått in rutiner för beställning av den här typen av varor hos våra leverantörer är tanken att rulla ut det på samtliga hotell, säger Fredrik Blomberg.

Matsvinnskampanjen är en del av Nordic Choice Hotels WeCare-arbete, som utgör en viktig del av koncernens företagskultur och strategiska samhällsansvar. WeCare innebär att hotellen både jobbar med små lokala åtgärder och stora satsningar som pågår under flera år, med det gemensamma syftet att skapa en bättre värld. Nordic Choice Hotels har valt att satsa på sex olika områden, där hållbar mat utgör en av delarna. Övriga satsningsområden är mångfald, hållbar hotelldrift, lokalt samhällsansvar, etisk handel samt arbete mot trafficking som görs tillsammans med UNICEF.

 

Fakta matsvinn:

I Sverige produceras ungefär 400 000 ton mat per år inom jordbruket som inte lämnar gården på grund av utseendet (källa: Jordbruksverket).

Enligt Naturvårdsverket går exempelvis en fjärdedel av Sveriges morötter, 16 procent av potatisen och 13 procent av löken förlorad på grund av att de inte uppfyller handelns och konsumenternas estetiska krav.

Svinnet leder till stora negativa miljöeffekter och resurser försvinner till ingen nytta (källa: Jordbruksverket).