nyheter
flygnyhet
BRA expanderar linjenätet:
Startar flyg mellan Kristianstad-Bromma.
framtiden är snart här
Svenska Mässan
ett stort steg närmare byggstart.
jämställdhet
Konferens i Umeå
lyfter skogssektorn efter #metoo.
hotellnytt
Nordic Choice
öppnar nytt hotell i centrala Umeå.
omvärldsanalys
​Ny nationell undersökning
ger ökad kunskap om de mest populära turistdestinationerna.
hållbarhet
Klimatpåverkan från Sigtunas hotellgäster
har minskat med 30 procent.
på nya jobb
Scandic stärker koncernledningen
med strategisk kompetens inom digitalisering, varumärke och marknadsföring.

Sveriges nya mässområde
får nytt hotelltorn när Nordic Choice Hotels bekräftar satsning på Scandinavian Xpo.

Rekordkongress och kongressrekord
på Stockholmsmässan i sommar.
kunskapsförflyttning
European Hematology Association (EHA)
kommer tillbaka till Stockholm.
RSS
rss_icon
Länkar
Små- och medelstora företag börjar att ta affärsresor på större allvar

Tidigare var det enbart större företag som hade dedikerade avdelningar för hantering av affärsresor. Nu ser Egencia en förändring och idag lägger även små- och medelstora företag resurser på att hantera sina affärsresor mer effektivt. Dels för att göra resenärerna nöjda och samtidigt för att på ett bättre sätt kontrollera resekostnaderna.

Små- och medelstora företag lägger nu mer resurser på att förstå resmönster och bättre kunna hantera affärsrelaterade utgifter. Målet är att få en mer effektiv verksamhet gällande affärsresor.

Numera förväntar sig alla företag detaljerade rapporter, kostnadsanalyser och väldokumenterad återkoppling gällande sina affärsresor. Det var tidigare svårt för små- och medelstora företag som inte alls hade tillgång till samma mängd data som större företag eftersom det innebar implementering av alldeles för dyr mjukvara. Men idag får även mindre företag den möjligheten, de kan ta del av våra kraftfulla och användarvänliga verktyg som hjälper dem att besluta om nödvändiga förändringar, säger Virginie Pouget, Head of Global Consulting på Egencia.

I slutet av förra året berättade några av Egencias små- och medelstora kunder om sina fokusområden för 2018. Hela 85 procent sa att ”ökade kostnadsbesparingar” var ett av de tre viktigaste områdena. Av dem ansåg över hälften (60 procent) att det var det absolut viktigaste. De andra två fokusområdena är nära kopplade till effektivitet; 50 procent sa att "ökad produktivitet för resenären" är ett fokusområde och 40 procent svarade "ökad synlighet av resekostnader".

Tidigare har de som ansvarar för affärsresor fokuserat på att förbättra företagets resepolicy, riskhantering och förfinat hotell- och flygavtal. Idag är företagens resefunktion ofta integrerad med ekonomi- eller inköpsavdelningen vilket gjort att dessa områden idag inte alls har samma prioritet. Deras huvuduppgift är istället att hantera företagets resepolicy, resekostnader och resenärernas säkerhet, samt stödja efterlevnad av resepolicy.

Nu när resenärerna rapporterar till sin ekonomi- eller inköpsavdelning så är det viktigt att vi som deras reserådgivare förstår och förmedlar att den mänskliga faktorn och kvalitén på reseupplevelsen påverkar kostnaderna. Reseadministration handlar om att förstå den mänskliga faktorn och erbjuda en reseupplevelse som gör resenärerna nöjda och samtidigt kontrollerar resekostnaderna, säger Pouget.

För många affärsresenärer är reseupplevelsen avgörande för hur effektiva de anser sig vara när de arbetar under resan. Medarbetare som reser ofta har vanligtvis åsikter om vilket flygbolag de vill flyga med och vilket hotell de vill bo på.

De reseansvariga på företaget behöver ha en förståelse för, och kunna hantera, både företagets och medarbetarnas förväntningar och önskemål. Lyckas man inte med det är risken stor att företagets kostnadsbesparingar möts med motstånd från medarbetarna, vilket kan påverka företagets långsiktiga resultat, säger Pouget.

Det behöver inte vara ett val mellan att minska resekostnaderna och förbättra resenärernas reseupplevelse. Tekniken utvecklas snabbt i resebranschen och genom att nyttja dagens tekniska lösningar kan de som hanterar företagets resor se till att såväl företaget som resenärerna gynnas.

Att boka en affärsresa ska vara lika enkelt som att boka en weekendresa. De bästa hemsidorna för affärsresor erbjuder just detta och dessutom får företaget all den resedata som resebyråerna inte erbjuder privatpersoner, säger Pouget.

 

Hela intervjun med Virginie Pouget finns att läsa här.