platsannonser
nyheter

Internationell kongress till Borås
iConference får cirka 450 deltagare.
280 möten och events under 2018
Halmstads Teater
satsar på nationella och internationella möten.
kunskapsöverföring
Internationell mätkongress till Borås
Mötet förväntas locka 200 deltagare.
event skapar möten
Premiär för Göteborgs egna och unika bubbelevent
champagne, cava, crémant och prosecco i fokus.
Hållbarhet
BRA skriver flyghistoria igen:
idag landade världens mest klimateffektiva flygning på Bromma flygplats.
nytt jobb
Martin Åkesson
Ny vd på Radisson Blu Hotel, Malmö
nytt jobb
Magnus Prössel
ny Head Chef på Radisson Blu Malmö.
innovationer prisas
De vann Svenska Mötespriset 2019
Årets Mötesplats – Thoresta Herrgård, Bro.
Sverige med i världstoppen
Nya ICCA-statistiken välkomnar Färöarna in på listan
Sverige på fin 14:e plats.
utvecklingsinitiativ
Tillsammans tar nu Stockholms Clarion Hotel
upp kampen mot droger.
RSS
rss_icon
Länkar
Små- och medelstora företag börjar att ta affärsresor på större allvar

Tidigare var det enbart större företag som hade dedikerade avdelningar för hantering av affärsresor. Nu ser Egencia en förändring och idag lägger även små- och medelstora företag resurser på att hantera sina affärsresor mer effektivt. Dels för att göra resenärerna nöjda och samtidigt för att på ett bättre sätt kontrollera resekostnaderna.

Små- och medelstora företag lägger nu mer resurser på att förstå resmönster och bättre kunna hantera affärsrelaterade utgifter. Målet är att få en mer effektiv verksamhet gällande affärsresor.

Numera förväntar sig alla företag detaljerade rapporter, kostnadsanalyser och väldokumenterad återkoppling gällande sina affärsresor. Det var tidigare svårt för små- och medelstora företag som inte alls hade tillgång till samma mängd data som större företag eftersom det innebar implementering av alldeles för dyr mjukvara. Men idag får även mindre företag den möjligheten, de kan ta del av våra kraftfulla och användarvänliga verktyg som hjälper dem att besluta om nödvändiga förändringar, säger Virginie Pouget, Head of Global Consulting på Egencia.

I slutet av förra året berättade några av Egencias små- och medelstora kunder om sina fokusområden för 2018. Hela 85 procent sa att ”ökade kostnadsbesparingar” var ett av de tre viktigaste områdena. Av dem ansåg över hälften (60 procent) att det var det absolut viktigaste. De andra två fokusområdena är nära kopplade till effektivitet; 50 procent sa att "ökad produktivitet för resenären" är ett fokusområde och 40 procent svarade "ökad synlighet av resekostnader".

Tidigare har de som ansvarar för affärsresor fokuserat på att förbättra företagets resepolicy, riskhantering och förfinat hotell- och flygavtal. Idag är företagens resefunktion ofta integrerad med ekonomi- eller inköpsavdelningen vilket gjort att dessa områden idag inte alls har samma prioritet. Deras huvuduppgift är istället att hantera företagets resepolicy, resekostnader och resenärernas säkerhet, samt stödja efterlevnad av resepolicy.

Nu när resenärerna rapporterar till sin ekonomi- eller inköpsavdelning så är det viktigt att vi som deras reserådgivare förstår och förmedlar att den mänskliga faktorn och kvalitén på reseupplevelsen påverkar kostnaderna. Reseadministration handlar om att förstå den mänskliga faktorn och erbjuda en reseupplevelse som gör resenärerna nöjda och samtidigt kontrollerar resekostnaderna, säger Pouget.

För många affärsresenärer är reseupplevelsen avgörande för hur effektiva de anser sig vara när de arbetar under resan. Medarbetare som reser ofta har vanligtvis åsikter om vilket flygbolag de vill flyga med och vilket hotell de vill bo på.

De reseansvariga på företaget behöver ha en förståelse för, och kunna hantera, både företagets och medarbetarnas förväntningar och önskemål. Lyckas man inte med det är risken stor att företagets kostnadsbesparingar möts med motstånd från medarbetarna, vilket kan påverka företagets långsiktiga resultat, säger Pouget.

Det behöver inte vara ett val mellan att minska resekostnaderna och förbättra resenärernas reseupplevelse. Tekniken utvecklas snabbt i resebranschen och genom att nyttja dagens tekniska lösningar kan de som hanterar företagets resor se till att såväl företaget som resenärerna gynnas.

Att boka en affärsresa ska vara lika enkelt som att boka en weekendresa. De bästa hemsidorna för affärsresor erbjuder just detta och dessutom får företaget all den resedata som resebyråerna inte erbjuder privatpersoner, säger Pouget.

 

Hela intervjun med Virginie Pouget finns att läsa här.