nyheter
flygnyhet
BRA expanderar linjenätet:
Startar flyg mellan Kristianstad-Bromma.
framtiden är snart här
Svenska Mässan
ett stort steg närmare byggstart.
jämställdhet
Konferens i Umeå
lyfter skogssektorn efter #metoo.
hotellnytt
Nordic Choice
öppnar nytt hotell i centrala Umeå.
omvärldsanalys
​Ny nationell undersökning
ger ökad kunskap om de mest populära turistdestinationerna.
hållbarhet
Klimatpåverkan från Sigtunas hotellgäster
har minskat med 30 procent.
på nya jobb
Scandic stärker koncernledningen
med strategisk kompetens inom digitalisering, varumärke och marknadsföring.

Sveriges nya mässområde
får nytt hotelltorn när Nordic Choice Hotels bekräftar satsning på Scandinavian Xpo.

Rekordkongress och kongressrekord
på Stockholmsmässan i sommar.
kunskapsförflyttning
European Hematology Association (EHA)
kommer tillbaka till Stockholm.
RSS
rss_icon
Länkar
Startupen Carbon Cloud tilldelas stipendium av Svenska Mässan

Svenska Mässan delar ut ett stipendium till Carbon Cloud för deras innovation Carbon Ate som gör det möjligt för restauranger att räkna ut matens klimatpåverkan. Stipendiet är på 100 000 kronor och en del av Svenska Mässans 100-årsjubileum. Syftet med stipendiet är att gynna den svenska besöksnäringen.

Svenska Mässan har sökt en kandidat som utvecklar en idé eller innovation som till exempel ökar konkurrenskraften eller förbättrar intäkts- eller kostnadssidan. Carbon Cloud tilldelas stipendiet för att deras tjänst har en positiv påverkan på klimat och lönsamhet samtidigt som den är enkel för kökschefer och kockar inom matsektorn och därigenom även besöksnäringen.

– Vi ser en fantastiskt stor potential i Carbon Ate. Det är en innovation där digitalisering och hållbarhet går hand i hand och som skapar såväl hjälp som nytta för miljön, restauranger och enskilda gäster och besökare. Hållbarhet är ett viktigt område för vår verksamhet. Det finns i hela vårt tänk, både som mötesplats och arbetsplats, säger Carin Kindbom, vd och koncernchef Svenska Mässan, där Gothia Towers ingår.

Carbon Cloud startade som en idé utifrån ett forskningsprojekt vid Chalmers Tekniska Högskola vilket nu har tagit fart. Med David Bryngelsson i teamet, vd och medgrundare, har forskningen kretsat kring klimatfrågan och vad som kan göras åt den, med fokus på matsektorn.

– Vad vi äter spelar stor roll för klimatfrågan, det stöds av forskning i området, men vi upplevde att de som fattar beslut kring mat inte kände till det. Vår tjänst för klimatmärkning tydliggör det för både kockar och restauranggäster och har tagits emot med stor entusiasm. Stipendiet från Svenska Mässan är mycket glädjande och värdefullt för oss som nystartat bolag, säger David Bryngelsson VD Carbon Cloud.

Carbon Cloud och deras klimatmärkningstjänst Carbon Ate hjälper restauranger att räkna ut klimatpåverkan för varje ingrediens som används i matlagningen och ger även konsumenten en överskådlig klimatberäkning för varje rätt som presenteras på menyn. Carbon Cloud samarbetar sedan i mars med Världsnaturfonden WWF, vilka har lanserat konceptet One Planet Plate. En del i samarbetet består av utveckling samt design av Matkalkylatorn vilken gör det möjligt för privatpersoner att beräkna klimatpåverkan från olika typer av råvaror.

Sedan många år tillbaka jobbar Svenska Mässan med hållbar utveckling som en naturlig del i hela verksamheten. Restaurangerna är inget undantag där den egna restaurangen West Coast nu är först ut att testa Carbon Ate.

Svenska Mässan är en stiftelse vilket innebär att den inte har några ägare eller investerare utan är ekonomiskt fristående. Det betyder också att alla vinster investeras långsiktigt i verksamheten, där stort fokus ligger på hållbar lönsamhet.

 

Bilden: Johan Lilja, kökschef på West Coast, först ut att testa Carbon Ate. Foto: Jimmy Millblad

-------------------------------------------------------------------------------------------------Om Svenska Mässan:

Svenska Mässan koncernen drivs i stiftelseform och är en av norra Europas största integrerade mötesplatser med ett unikt cityläge i centrala Göteborg. Svenska Mässan har visionen att bli Europas mest attraktiva mötesplats genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen. Koncernen arbetar framgångsrikt med mässor och möten, hotell, teater, spa, restaurang och underhållning. Varje år välkomnar vi cirka 1,8 miljoner besökare till vår mötesplats. Svenska Mässans huvuduppdrag är att främja näringslivet och årligen genererar koncernen drygt 3 miljarder kronor i besöksnäringseffekter till Göteborg. Läs mer på www.svenskamassan.se